ה-EQA הוא דגם חשמלי שני שנוחת באולם התצוגה של מרצדס. בדומה ל-EQC גם הוא מבוסס על פלטפורמה קיימת, של רכב הפנאי הקטן GLA, לאחר שעברה הסבה להנעה חשמלית. נקודה מעניינת: בשונה מהרכב החשמלי הראשון של היצרנית, הוא אינו מאחר להחתים כאן דרכון, ונהנה לכן מרלוונטיות בשוק המקומי. על הנייר, תג-מחיר דומה ל-GLA בעל מנוע הבנזין המזהם והיקר להרוויה, טווח נסיעה של כ-400 ק"מ ותא נוסעים יוקרתי דומה לדגם רגיל, מעניק לו נתוני פתיחה מעולים. ואיך זה בפועל?
3 צפייה בגלריה
מרצדס EQA
מרצדס EQA
(צילום: ניר בן זקן)
איך בסוף: בסיום נהיגה של קרוב ל-1,000 ק"מ אי אפשר שלא להתרשם מאוד מהדגם החשמלי השני של מרצדס בישראל. כן, מרצדס יכלה (וצריכה) להשקיע יותר בעיצוב ותוספת המשקל פוגעת בנוחות הנסיעה והיכולת הדינמית. אבל יחידת הנעה יעילה, ביצועים טובים וטווח נסיעה מרשים, הופכים אותו לא רק לרכב משפחתי ראוי, אלא גם למחליף מתבקש עבור גרסת הבנזין.
מתחרים ישירים? אין ממש. לקסוס UX300e זול יותר, אבל קטן משמעותית ובעל טווח נסיעה צנוע. וזהו. אודי Q4 ולצדו וולוו XC40 P8 יכולים לעשות לו צרות, אבל הם עדיין לא כאן. עד שיגיעו, הוא בודד מסוגו ומאוד ראוי. למעשה, הוא כיום רכב הפנאי-יוקרה החשמלי המרשים ביותר שמשווק כאן.
איך נראה: הוא דומה ל-GLA, דומה מדי אפילו לדעת אחדים. עם שינויים צנועים המסתכמים ביחידות תאורה, סבכה קדמית וחישוקים מקוריים שאינם מסייעים להקטין את מקדם הגרר הזהה לדגם הרגיל. בסך הכל, מראה מגושם וחסר ייחוד.
3 צפייה בגלריה
מרצדס EQA
מרצדס EQA
(צילום: ניר בן זקן)
סביבת הנהג זהה עם אותו סידור של לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ("10.25 כל אחד) ואיכות חומרים מרשימה מול העיניים, פחות במקומות החבויים יותר. מקומו של משטח המגע לשליטה במערכות לא נפקד וחבל שכך, שכן נוח הרבה יותר להשתמש במסך המגע. למושבים הנוחים יש גם תמיכה ראויה, אבל קורה A פוגעת בשדה הראיה בפניות שמאלה ומדרס רגל שמאל ממוקם רחוק מדי. מרחב המחיה דומה ל-GLA, למעט המקום לרגליים שנפגע עקב המצברים המותקנים ברצפה, בעוד תא המטען קטן ב-95 ליטר ומציע 340 ליטר צנועים.
רשימת האבזור התקני כוללת בגרסת הבסיס ריפודי עור, כיוון חשמלי למושבים קדמיים, דלת תא מטען חשמלית וחלון שמש. נפקדים פתחי מיזוג ליושבים מאחור שמוצעים רק בגרסת הביניים היקרה יותר. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על שטח מת כולל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
איך נוסע: המנוע החשמלי מפיק 190 כ"ס שעוברים ישירות לגלגלים הקדמיים. דף הנתונים מלמד על זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות (0.2 שניות יותר מה-GLA200), ובפועל לא מורגש כל מחסור כוח. כמקובל במנועים חשמליים, התאוצה הראשונית מרשימה יותר, תאוצות ביניים פחות, אך יכולת השיוט במהירות גבוהה אינה נופלת מזו של גרסת הבנזין.
מערכת הטעינה הרגנרטיבית מרשימה מאוד, עם ארבעה מצבי עוצמה נשלטים באמצעות מנופים מאחורי ההגה. החל ממצב המדמה הילוך סרק ועד כזה המאפשר לוותר על דוושת הבלם למעט במקרי קיצון. בנוסף יש גם מצב אוטומטי נעזר רדאר מלפנים, המתאים את עוצמת הרגנרציה לתנועה שסביב. מניסיון, עובד לא רע בדרך כלל, אך לא נקי מפספוסים.
מצברי 66.5 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה של כ-414 ק"מ ובפועל השגנו כ-380 ק"מ, עם צריכת חשמל טובה של 17.2 קוט"ש ל-100 ק"מ. טעינה מהירה (100DC) מאפשרת מילוי סוללה מ-10% ל-80% בחצי שעה, נתונים שהוכחו כנכונים בעמדה ייעודית.
3 צפייה בגלריה
מרצדס EQA
מרצדס EQA
(צילום: ניר בן זקן)
כמו בכל רכב חשמלי, גם כאן הועמסו יותר מחצי טון עודפים בהשוואה לגרסת הבנזין, ובסך הכל יותר משני טון משקל עצמי לרכב צנוע המידות. זה המון משקל ומחייב הקשחת מיתלים ובהיעדר פתרון מתוחכם (ויקר) של מיתלי אוויר, המשמעות היא פגיעה ישירה בנוחות הנסיעה הפחות מרשימה מגרסת הבנזין. הן בתנועה עירונית איטית יחסית והן בנסיעה מהירה יותר על כבישים שאינם סלולים היטב. גם בידוד רעשי רוח ודרך יכול להיות טוב יותר.
תוספת המשקל מאפשרת יכולת דינמית סבירה בלבד, המסתייעת במערכת בקרת יציבות אלקטרונית משובחת. מערכת הבלימה טובה יחסית למקובל בחשמליות הסובלות בדרך כלל מבעיית מינון הלחץ על הדוושה. רדיוס סיבוב קטן יחסית ומקל על תמרונים במקומות צפופים.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 66.5 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 190 כ"ס / 38.2 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 446.3 ס"מ
  • רוחב: 183.4 ס"מ
  • גובה: 162.4 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 272.9 ס"מ
  • משקל: 2,040 ק"ג
  • נפח תא מטען: 340 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 8.9 שניות
  • מהירות מרבית: 160 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר: 300 אלף שקל