הטמפה היא מאכל חלבון טבעוני העשוי מפולי סויה מבושלים ומותססים. הטמפה עשירה בחלבון ובסיבים תזונתיים, והיא יכולה לשמש במקרים רבים כתחליף לטופו במאכלים שונים. הטמפה נוצרה אמנם באינדונזיה, אבל היא משווקת בכל העולם, כולל בישראל, ונחשבת למאכל בריא וזמין.
את הטמפה נוהגים בדרך כלל לטגן, לצלות או לאפות, והפעם אנחנו מציעים שלושה מתכונים טבעוניים, המתאימים גם לכאלה שעושים היכרות ראשונה עם המאכל האינדונזי הזה.
המצרכים:
1 ק"ג של קוביות דלעת 330 גר' טמפה חתוך לקוביות קטנות 100 גר' קשיו טרי שלם 1 פחית קרם קוקוס 2 בצלים גדולים חתוכים לקוביות בינוניות 1/2 ראש שום חתוך לפרוסות דקות 2 כפות רוטב קארי תאילנדי (משחת קארי) אדומה (אפשר פחות אם לא אוהבים חריף, או לערבב עם משחות קארי אחרות, פחות חריפות, כמו המשחה הצהובה) מעט שמן קוקוס או שמן צמחי מלח לפי הטעם
3 צפייה בגלריה
(צילום: אברהם איטון)
אופן ההכנה:
  1. בסיר מקרמלים את הבצל יחד עם השום והקשיו, עד שהקשיו מקבל גוונים קצת חומים. זה השלב שאפשר להוסיף את המלח, למצות את הנוזלים מהבצל ומהשום.
  2. מוסיפים את קוביות הטמפה, מערבבים וממשיכים בטיגון תוך ערבוב כ-5-10 דקות.
  3. מוסיפים את משחת הקארי וקוביות הדלעת, ממשיכים בטיגון ומערבבים עד שכל המרכיבים מצופים בכל התבלינים. חשוב לשים לב שלא נדבק דבר.
  4. מוסיפים את קרם הקוקוס, עד שהוא כמעט מכסה את הקוביות. אם זה לא מספיק אפשר להוסיף מים רותחים מעבר לפחית הקוקוס. ממשיכים לערבב. מערבבים עד לרתיחה, מכסים את הסיר ומשאירים על אש נמוכה (לא הכי קטנה) במשך 20-35 דקות, תלוי בסוג הדלעת. כל כמה דקות מערבבים את הסיר ומכסים כדי למנוע הדבקות לתחתית.
*מומלץ להגיש עם צ'פאטי, טורטייה או אורז
המצרכים: 1 חבילת טמפה 1/4 כוס מים או שמן תבלינים כראות עיניכם (שמיר, עגבניות מיובשות, מלח, שום)
3 צפייה בגלריה
(צילום: אברהם איטון)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור לטמפרטורה של 120 מעלות.
  2. פורסים את הטמפה לפרוסות דקות.
  3. בצלחת קטנה ממלאים רבע כוס מים/שמן ומתבלים אותה כפי שאוהבים, טובלים כל רצועת טמפה היטב משני הצדדים ומניחים על תבנית האפייה.
  4. קולים את הטמפה המתובל בתנור כ-40 דקות, עד שנהיה פריך.
*מומלץ לשמור את הקרקרים בצנצנת אטומה כדי לשמור על הפריכות של הקרקרים.
המצרכים: 1 בצל חתוך לרצעות 3 שיני שום 1 פלפל אדום חתוך לקוביות 1/2 חבילת טמפה חתוכה לקוביות 1/2 אננס קטן חתוך לקוביות 6 כפות קורנפלור
לרוטב: 1 כף סוכר 3 כפות מים 3 כפות חומץ 2 כפות קטשופ 1/2 כפית מלח 1 כפית קורנפלור
3 צפייה בגלריה
(צילום: אברהם איטון)
אופן ההכנה:
  1. מכינים קערה עם קורנפלור ומים וטובלים את קוביות הטמפה בתוכה.
  2. בסיר על אש בינונית מאדים את הבצל והשום עד שהבצל הופך לשקוף, מוסיפים את קוביות הפלפל וממשיכים לערבב.
  3. בסיר אחר מחממים שמן עמוק ורק אחרי שהשמן רותח מכניסים את קוביות הטמפה. מכינים מבעוד מועד נייר סופג ותוך מספר דקות ניתן להוציא את קוביות הטמפה מהמחבת וסופגים את השמן בעזרת נייר סופג.
  4. מכינים את הרוטב - מערבבים את כל המרכיבים ומוסיפים אותו לבצל ולפלפל. מוסיפים את קוביות האננס והטמפה, ונותנים לכל המרכיבים לספוג את הטעמים מספר דקות. מורידים מהלהבה, ומגישים.
המתכונים באדיבות טמפה ישראל