לאורך הדורות נערכו אינספור מהדורות ותרגומים לתנ"ך, ממגילות ים המלח, דרך כתר ארם צובא ועד קסוטו, מתרגום אונקלוס דרך הוולגטה על פי הירונימוס ועד למאגר מקראנט ברשת. אבל מעולם ראיתם גרסה תזזיתית, נועזת ומעודכנת לסיפורי המקרא כמו ב-iBible, סדרת רשת מושקעת שפיתח הקולנוען טימור בקממבטוב ביחד עם האחים ג'סי וסיימון ברוקס. הצוות היצירתי שמאחורי המיזם קיבץ את מכלול סיפורי התורה ובמקום לעטוף אותם בכריכת עור יוקרתית, הם מוגשים באריזה דיגיטלית קצבית בהשראת פייסבוק, טיקטוק, וואטסאפ ושאר האפליקציות של ימינו.
2 צפייה בגלריה
iBible
iBible
iBible. כשאלוהים קיבל סמארטפון
(צילום: יח"צ)
באירוע ההשקה של iBible בכנס התרבות והטכנולוגיה SXSW, קיבלו המשתתפים הצצה לתוכן החדש והמקורי שמציעים היוצרים בנוגע להנגשת סיפורי המקרא למשתמשי סמאטרפונים. כך למשל, סיפור קין והבל מוצג דרך חילופי הודעות נאצה בין השניים ומידרדר לחסימה. במקרה אחר, אלוהים מתקשר לנוח ב-FaceTime וחולק איתו זכרונות מגובים באלבום תמונות, פוסטים באינסטגרם, מפות גוגל ותחזיות באפליקציות מזג אוויר. לצורך בניית התיבה, נוח צופה במדריכים ביוטיוב, רוכש ציוד באמצעות אמזון ומזמין את בעלי החיים לאירוע בפייסבוק. בפרק אחר, המוקדש ללוחות הברית, אלוהים כותב את עשרת הדיברות על ה-Notes בנייד שלו. בין היתר הוא כותב תזכורות בלוח השנה כדי לשמור את השבת לקודשו, עושה סווייפ שמאלה בטינדר כדי לא לנאוף, ומדגים למה אסור להתחבר לנטפליקס עם סיסמה של חבר (כדי לא לגנוב, כמובן). וכך, עוד ועוד סיפורים מהמורשת האנושית העתיקה מקבלים שדרוג מזורז ומשעשע, מותאם לתרבות של ימינו. הפצה מסודרת של הסדרה צפויה בחודשים הקרובים.

עוד כתבות בערוץ דיגיטל:

"אנחנו מאמינים שיש המון יצירתיות בדרך שבה אנו משתמשים בטלפונים שלנו ובאופן שבה היא מתבטאת על המסכים שלהם", אומרים ג'סי וסיימון ברוקס בריאיון ל-ynet, "אין דבר יותר אותנטי וכן מאשר הדרך שבה אנחנו מקלידים ומוחקים הודעות, איך שאנחנו עורכים חיפוש ברשת, איך שאנחנו גוללים עמודים ברשתות החברתיות. הכל מגבש רמה חדשה של אינטימיות, אפילו שהכל נמצא שם בחוץ באינטרנט, מעולם לא היינו כל כך חשופים בעבר. iBible היא הנקודה שבה אמיתות עתיקות, סיפורים והקשרים, חודרים לחלל הדיגיטלי החדש והפרוע. החוקים של העולם הפיזי בו אנחנו חיים לא תקפים בו. אנשים יכולים לעשות באופן מקוון דברים שהם מעולם לא מימשו במציאות".
מלבד העיבוד הסגנוני של הסיפורים הקלאסיים, יש מסרים שאתם מנסים להעביר למשתמשים?
"למדנו מהתנ"ך על שבעת החטאים החמורים, אבל האם יש חטאים חמורים בחיים הדיגיטליים שלנו באינטרנט? האם זה שונה מהחיים האמיתיים? זה כל התהליך החדש שאנחנו יוצאים ממנו עכשיו כדי למלא את העולם הדיגיטלי החדשני עם הסיפורים הנכונים, עם דגש על מה שטוב ומה שלא בסדר. כך אפשר יהיה למנוע מהרשת להיות מקום שמאכלס רק ביריונות, שנאה, פייק ניוז, צביעות. זו החובה שלנו לבצע מהלך של הומניזציה לעולם הדיגיטלי החדש שבו אנחנו חיים".
2 צפייה בגלריה
iBible
iBible
תזכורת לנוח: לבנות תיבה. iBible
(צילום: יח"צ)
הרעיון המקורי (יש שיאמרו מבריק, אחרים יגידו מגונה) הוא פרי מוחו הקודח של הקולנוען יליד קזחסטן טימור בקממבטוב. אחרי קריירה מפוארת כבמאי סרטי אימה ואקשן ברוסיה, הוא היגר לארצות הברית והשתלב כשם שיש להתחשב בו בהוליווד, מסובך וקשה להגייה ככל שיהיה. לצד הפקות עתירות תקציב שהוביל כבמאי ("אברהם לינקולן: צייד הערפדים" מ-2012 או הרימייק ל"בן חור" מ-2016), הוא החל בפיתוח קונספט אודיו-ויזואלי חדש שאותו הוא מכנה Screenlife, וטכנולוגיה מתאימה ליישומו. מדובר במצע המשלב בין חוויית המשתמש של גלישה באינטרנט לבין המציאות, הרגשות והתגובות של הגולש עצמו. זוועתוני האימה Unfriended: Dark Web, ו-Unfollowed נוצרו בהכוונתו, כמו גם המותחנים Searching ו-Profile, ואף העיבוד חדשני לרומיאו ויוליה R#J שהוקרן השנה בבכורה בפסטיבל סאנדנס האחרון. המקרה של iBible מעט שונה, מכיוון שהוא עוצב מלכתחילה כסדרת רשת הפונה לצג המחשב ולמסך הסמארטפון.
טימור בקממבטובטימור בקממבטובצילום: יח"צ
"טימור הוא גאון יצירתי וממציא מקורי. הוא הגורו של סטוריטלינג דיגיטלי והוא הממציא מאחורי הפורמט של סקרינלייף (Screenlife) שבו ההתרחשויות כולן מתממשות על צג המחשב או על מסך הסמארטפון", אומרים ג'סי וסיימון ברוקס, "הרעיון הראשוני של לספר הסיפור של ספר בראשית באמצעות סמארטפון שייך לטימור. הוא יצר וביים את פרק הפיילוט וצירף אותנו ככותבים ובמאים שותפים של הפרקים האחרים".
למי iBible מיועד?
"אנחנו לא מנותקים מהמציאות. יש יותר מחמישה מיליארד עותקים של התנ"ך שמופצים ברחבי העולם. אנחנו לא צופים שכל חמישה מיליארד בני האדם שמחזיקים בבעלותם תנ"ך יהיו בין קהל הצופים של התוכנית שלנו. אולי ארבעה מיליארד. בכל הרצינות, אנחנו מקווים שנצליח למשוך קהל רחב. כתבנו את הפרויקט הזה כדי לעורר סקרנות בקרב צופים דתיים ובאותה מידה גם כאלה שאינם דתיים. עם זאת, אנחנו נהיה הראשונים להודות שידע בסיסי בנוגע לחווית המשתמש בסמארטפונים בהחלט תגביר את חוויית המשתמש".
"ההחלטה שלנו הייתה להימנע מהאטה בקצב לצורך הסברת החוקים החדשים שלו לצופים. נדיר שאנחנו נותנים סיפורי רקע לתוכן שאנחנו מציגים בפרקי הסדרה ואנחנו לעולם לא נזכיר את שמות האפליקציות"
יש מי שיראו בפרויקט הזה חילול הקודש.
"במהלך הפיתוח של הפרויקט, השקענו מחשבה רבה בנוגע לשאלת האמונה. הכוונה שלנו אינה להתלוצץ על חשבון הדת, אלא למצוא הומור בהצגה של הסיפורים העתיקים הללו בפורמט מודרני וחדשני. ההומור נובע ישירות מהעיבוד. הוא נובע מההפתעה של לגלות איך נוח היה יכול לחקור בעצמו איך בונים תיבה בשנת 2021. בין אם אנחנו דתיים או לא, התנ"ך הוא טקסט מהותי בסיפור האנושי - וזוהי דרך חדשה ומהנה לגעת בחלק הזה של ההיסטוריה האנושית".
סיימון ברוקססיימון ברוקסצילום: יח"צ
ולמרות זאת, עלולה להתעורר בעיה עם שאלת הייצוג של אלוהים, כמו למשל כשהוא שולח טקסטים למשה רבנו או משאיר הודעה קולית לקין. אין ספק שג'סי וסיימון עוברים על הדיבר של לא לשאת את שם אלוהים לשווא פעמים רבות במהלך הסדרה. "נשארנו מאוד נאמנים לרוח התנ"ך בכל הנוגע לייצוגים של אלוהים. בתנ"ך למשל, משה עולה לפסגת הר סיני ומדבר עם אלוהים. נוח מקבל הוראה מלמעלה לבנות את התיבה. מעולם לא זייפנו תרחישים שבהם דמויות מקראיות שוחחו עם אלוהים, אלא רק עדכנו את הדרך שבה הן היו מתקשרות עם אלוהים", אומרים השניים.
מהי לדעתכם האפליקציה היעילה ביותר לתקשורת עם אלוהים? לא טינדר, אני מניח.
"לא היינו מבטלים את טינדר כל כך מהר. הרי ידוע שאלוהים כבר דיבר בעבר דרך סנה בוער (Burning Bush). אני לא יכול להעיד על איזו אפליקציה אלוהים היה מעדיף, אבל אני חושב שמבחינתי האישית התקשורת הכי טובה איתו מגיעה באימוג'ים. זה פתוח ליותר פרשנויות".
אחת התחבולות המתוחכמות שבאמצעותן iBible מעניק נוכחות ליושב במרומים מבלי להפר את הדיבר השלישי של "לא תעשה לך פסל או תמונה", נישאת על גלי הקול. רבים רואים בשחקן ההוליוודי מורגן פרימן כ"קולו של אלוהים". ובכן, לאורך הצפייה בסדרה, אפשר לזהות את קולו של פרימן כשהוא מדברר את הקדוש ברוך הוא. אלא שמסתבר שפרימן כלל לא משתתף בפרויקט. למעשה, הקריינות של אלוהים כפי שהיא מובעת בקולו של פרימן, בוקעת מגרונו של המדבב ג'וש רוברט תומפסון.
"הפורמט שלנו הוא פורמט חדש והוא נע במהירות", מסבירים האחים ברוקס, "ההחלטה שלנו הייתה להימנע מהאטה בקצב לצורך הסברת החוקים החדשים שלו לצופים. נדיר שאנחנו נותנים סיפורי רקע לתוכן שאנחנו מציגים בפרקי הסדרה ואנחנו לעולם לא נזכיר את שמות האפליקציות. זה מה שמאפשר את הזרימה החופשית של הפרקים בלי עיכובים מיותרים, אבל זה גם מצריך את תשומת הלב של הצופים. אין מדריך רוחני טוב יותר ממורגן כדי שינחה את הצופים בקצב המהיר של iBible. אבל כדי להיות ברור, לא השתמשנו בקולו של מורגן פרימן אלא במדבב ג'וש רוברט תומפסון".
ג'סי ברוקסג'סי ברוקסצילום: יח"צ
להעביר סיפור מקראי באמצעות אפליקציות מודרניות מצריך גם התאמה סגנונית וצורנית.
"ייתכן שזה נראה חדשני מבחינה סגנונית ומרגיש מאוד רענן, אבל האמת היא שיישמנו טכניקות של נרטיב כדי לבנות כל סיפור. מכיוון שכל הסדרה מתחוללת על גבי טלפון, השתמשנו בשינויי הגדרות לוקיישן כדי לנוע בין מקומות שונים. אנחנו מניעים את העלילה קדימה באמצעות מעבר בין אפליקציות. כך בעיצומו של תהליך הפיתוח של הסדרה, שאלנו את עצמנו כל הזמן איך לאמץ טכניקות קולנועיות לתוך הפורמט של הטלפון הנייד. למשל, מה היא המקבילה של אסטבלישינג שוט (שוט פתיחה לסצנה בסרט) בפורמט שלנו? התשובה היא חזרה לעמוד הבית של הטלפון הנייד ופתיחה של אפליקציה חדשה. עם זאת, אנחנו תמיד מנסים לכלול משהו חדש, וניסינו לא להסתמך רק על ארבע האפליקציות השגרתיות לשיתוף מסרים".
מה היה האתגר הגדול ביותר שלכם בשילוב בין הסיפורים והסגנונות?
"המיזוג של הסיפורים הללו בפורמט של שלוש דקות היה האתגר הגדול ביותר עבורנו. הפרטים כל כך ידועים לכולם, כך שלא יכולנו להיות חסכניים במאפיינים של הסיפורים המוכרים. היינו חייבים למצוא אפליקציות או תוכנות שונות על האייפון כדי לקדם את המקצב של כל סיפור".
אז בואו נשחק שנייה בנדמה לי על טכנולוגיה של תקופתנו בימי קדם. איזה רשת חברתית לדעתכם הייתה זוכה להכי הרבה פופולריות באותם זמנים?
"טוויטר! קשה מאוד לחצוב באבן, כך שגם ככה הם מוגבלים ל-140 אותיות. טקסט ארוך יותר היה גורם לטאבלט להיות הרבה יותר מדי כבד".
יש אפליקציה מומלצת לחוטאים?
"אני לא בטוח שזה מיועד לחוטאים, אבל Uber Eats (שירות משלוחי המזון של אובר -א.ב) זה מה שגורם לי להכי הרבה רגשות אשם".
איזו אפליקציה הייתה יכולה לשנות את ההיסטוריה המקראית?
"אין ספק שווייז. משה ועם ישראל לא היו צריכים לנדוד במדבר ארבעים יום וארבעים לילות. באמצעות ווייז, הם היו יכולים לנווט בנתיב הישיר בלי תנועה בדרכים".
קריאה למפתחי התוכנה: איזו אפליקציה הכי נחוצה בימי המקרא?
"Airbnb לנוודים".