שר האוצר החדש, אביגדור ליברמן, מוכר כאיש קשוח, כוחני למדי, אחד שמקיים הבטחות, אך גם כמי שעל פיו יישק דבר. כאשר מצטרף אליו כמנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, המוכר בעצמו כאיש קשוח, כוחני למדי, אחד שמקיים הבטחות ובכל מקום שהיה בו על פיו נשק דבר - נדמה שבצמרת משרד האוצר אפשר לסמן ניצחון כפול.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מינויו של בלינקוב (66), שכאמור דומה באופיו עד מאוד לזה של ליברמן (62), לאיש שאמור להיות החזק והמכריע במשרד האוצר - לא הפתיע רבים. בלינקוב, כמו ליברמן, עבר משרדים, חברות ותפקידים רבים בצמרת השלטון והמשק בישראל. רק הבדל אחד גדול מצאנו: את אביגדור ליברמן מכיר כל נער בגיל בר מצווה ברחוב. את בלינקוב מכירים היטב כל ראשי המדינה ובכירי המשק, אך לציבור הרחב הוא אלמוני למדי. "בלניקוב מי?", שאל אותי מכר עם ההודעה על מינויו.
4 צפייה בגלריה
רם בלינקוב
רם בלינקוב
רם בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלינקוב עבר בארבעה העשורים האחרונים ממשרה בכירה אחת למשרה בכירה אחרת במשק הישראלי. לאחרונה הוא כיהן, ממש עד לימים אלה, כיו"ר דירקטוריון חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים). הוא היה גם יו"ר חברת נמלי ישראל, מנכ"ל חברת הכבלים "ערוצי זהב" והוא היה מי שהוביל את המיזוג התפעולי המוצלח של חברות הכבלים והמנכ"ל הראשון של HOT.
עוד היה בלינקוב דירקטור בחברות כמו אבן קיסר, כפרית וחברות נוספות, לא תמיד ידועות מאוד. אגב, אפילו שנמנה על מדליקי המשואות בטקס ערב יום העצמאות לפני 11 שנים, שמר בלינקוב על חשיפה מעטה וריחוק מהתקשורת (בניגוד למדליקי משואות רבים אחרים גם לאחרונה) והציבור הרחב עדיין לא זכה להכיר את האיש מקרוב.
בשני תפקידים ציבוריים אמנם נחשף בלינקוב יותר בפני הציבור, אולם באופיו להתרחק מהכותרות מתי שהדבר אפשרי. הוא לא רץ מאולפן טלוויזיה אחד למשנהו גם כאשר היה בשנים 2007-2006 מנכ"ל משרד הפנים, תחת השר רוני בר-און. כאשר זה עבר לאוצר - הוא הביא אותו עמו לשמש כראש אגף התקציבים, תפקיד ממנו פרש כעבור כשנה בלבד.
סיבת ההתפטרות הפתאומית של בלניקוב: האיש שעל פיו יישק דבר, כהרגלו, גילה לפתע כי מאחורי גבו רקחו אורי יוגב (ראש אגף תקציבים בעצמו בעבר), כיועצו הכלכלי של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, שלא מכבר נכנס לתפקידו, וראשי ההסתדרות "עסקת חבילה". זאת לא הייתה מקובלת עליו. בלניקוב הודיע בו במקום: "חפשו לכם איש אחר לנסות ולעקוף אותו מאחורי גבו".

"לא זקוק לרכב ממשלתי, הבאתי את שלי מהבית"

בלינקוב היה מאז ומתמיד איש יוצא דופן ולעיתים מעט מוזר, לאו דווקא לשלילה. הנה סיפור שימחיש את הדבר: ערב אחד קיבל כותב שורות אלה שיחת טלפון. היה זה ימים ספורים לאחר שבלינקוב מונה לראש אגף התקציבים באוצר. האיש בצד השני לחש לי: "אל תשאל מה קורה במשרד האוצר. כולם פה מרוגזים". מה קרה? שאלתי. "ראש אגף התקציבים החדש הזה שהגיע לפה הוא אליטיסט, שחצן ואחד שמקבל הטבות שאיש לא קיבל כאן", הוא אמר. במה העניין, הקשיתי. "בלינקוב מגיע לפה כל בוקר עם מכונית לקסוס מהודרת ומשוויץ בה".
בדקתי וגיליתי שאכן לקסוס מפוארת חונה בחניית מנכ"ל האוצר, שלחתי לצלמה וביקשתי כמובן תגובה רשמית על "החוצפה" הזאת מראשי משרד האוצר. תוך דקות היה אצלי על הקו שר האוצר, רוני בר-און, פטרונו אז של בלינקוב, שצעק לי בטלפון: "תבוא לפה תוך שעה ואל תכתוב שטויות על ראש אגף התקציבים".
מיהרתי למשרד האוצר, הרי היה לי סיפור טוב ביד. בלשכת השר המתינו לי רוני בר-און ורם בלינקוב. "ספר לו על ההטבה שקיבלת", חצי-צעק בר-און המרוגז על בלינקוב. ראש אגף התקציבים, קשוח בדרך כלל אך גם חייכן לא פעם, חייך את חיוכו (המפורסם בקרב בכירי המשק) ואמר לי בפשטות: "הבאתי את האוטו שלי מהבית. אני לא זקוק לניצול רכב ממשלתי יקר וגם לא לנהג. את כל הוצאות הדלק אני מממן בעצמי. לא רואה לנכון שהמדינה תוציא עלי שקל אחד מיותר".
אתמול (ב') שאלתי את רם בלינקוב מה יקרה הפעם. תשובתו הייתה קצרה: "לנדקרוזר חבוטה בת שש שנים עם 280 אלף קילומטר. כרגיל מביא את הרכב מהבית".

האיש שישקם את משרד האוצר החבול?

ליברמן לא בחר את בלינקוב רק כי הם מכירים כבר שנים ודי מיודדים. שר האוצר החדש מבין שזה האיש שיוכל להטיל מרות ולשקם את צמרת משרד האוצר, שנחבלה קשות בעת כהונתו של ישראל כץ במשרד.
4 צפייה בגלריה
השאיר אדמה חרוכה. שר האוצר לשעבר, ישראל כץ, ומנכ"לית האוצר לשעבר שהתפטרה, קרן טרנר-אייל
השאיר אדמה חרוכה. שר האוצר לשעבר, ישראל כץ, ומנכ"לית האוצר לשעבר שהתפטרה, קרן טרנר-אייל
השאיר אדמה חרוכה. שר האוצר לשעבר, ישראל כץ, ומנכ"לית האוצר לשעבר שהתפטרה, קרן טרנר-אייל
(צילום: אוראל כהן)
לא רק שכץ נוטרל על ידי ראש הממשלה נתניהו, כאשר זה לא הרשה לו להעביר תקציב מדינה וחוק הסדרים, אלא שמשום מה, ואיש עדיין לא פענח את פשר הדבר, כץ החל לריב עם כל בכירי (כלשונו "פקידי") האוצר, וגרם לעזיבתם של שלושה הבכירים ביותר: המנכ"לית קרן טרנר-אייל; ראש אגף התקציבים, שאול מרידור; והחשב הכללי של מדינת ישראל, רוני חזקיהו.
בלינקוב נבחר כיוון שיש לו ניסיון שאין לרבים בצמרת המשק הישראלי. הוא הגה כבר אין-ספור תוכניות כלכליות חדשניות בגופים שבהם עבד. ניסיונו עצום. הוא שימש כמנכ"ל משרד הפנים ומכיר היטב את המדינה כולה ואת בעיות הרשויות המקומיות בכל המגזרים. כראש אגף התקציבים וכמי שעבד בו בשנים 1983 עד 1990 בתפקידי מפתח, כאחראי על התחבורה, המים, התקשורת וכל המשרדים המנהליים - הוא מכיר כל תחום במדינה יותר מכלכלנים רבים אחרים.
בלינקוב גם למד כלכלה בתחומים החשובים מאוד לתפקידו באוצר ויש לו תארים ראשון ושני בכלכלה, מנהל עסקים, מימון וחשבונאות. כיזם פרטי בתחומים שונים רכש עוד ניסיון רב.
מאז שהיו כלכלנים בכירים ששירתו והצליחו במיוחד במשרד האוצר, כמו אהרון פוגל ודוד ברודט, שהיו גם ראשי אגף התקציבים וגם מנכ"לי האוצר, דומה שלא רבים היו בעלי כישורים וידע כה רבים כפי שמביא עמו רם בלינקוב לצמרת משרד האוצר.
לכן, כאשר פנה אליו אביגדור ליברמן, שאותו הוא מכיר שנים, והציע לו את התפקיד, בלינקוב שאל, כדרכו, באיזו שעה להגיע, וליברמן השיב לו: ביום שני בשמונה בבוקר. וכך היה. וזאת עוד בטרם אושר אפילו מינויו הבכיר, כנדרש, על ידי הממשלה.
4 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
לא בחר בו רק כי הם כבר מכירים. שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: דוברות משרד האוצר)
משימתו הראשונה של בלינקוב תהיה לשקם את המשרד החבול, הדי הרוס והמדמם, שרבים מבכיריו הגיעו לאחרונה לבניין שבקריית הממשלה בגבעת רם חסרי כל מוטיבציה וחשק לעבוד. "הפקידים", שהשר כץ הטיח בהם שוב ושוב כי "אתם לא מחליטים פה כלום. אתם רק פקידים - ואני המחליט" יקבלו אצל ליברמן ובלינקוב בחזרה את מעמדם.
כבר בישיבה הראשונה שכינס במשרד האוצר, הבהיר ליברמן בסגנונו המיוחד: "אתם דרג מקצועי. ממש לא פקידים. אבל כל אחד מראשי האגפים פה עובד בדרגת מנכ"ל. אז אני אבהיר לכם כבר עכשיו. נתחשב בכל מה שתאמרו ותציעו, אבל מנכ"ל במשרד הזה יהיה רק אחד ושמו רם בלינקוב". וזה אמר הכל. על פי ליברמן ובלינקוב יישק דבר במשרד האוצר מעתה ואילך.
בלינקוב יקרא אליו לשיחה אישית כל אחד מבכירי המשרד, יחזיר לו את הצבע האדמדם ללחיים ויתייעץ עמו מה יש לעשות בתחומו. לידידים אמר כבר המנכ"ל החדש, כי יחזיר להם את הכבוד האבוד, כיוון ש"שחטו" אותם במשרד בחודשים האחרונים.

דוגל בעבודה מסודרת: "זה מה שנקבע - וזה מה שיהיה"

בלינקוב דוגל בעבודת מטה מסודרת, בקיום ישיבות מסודרות וברישום סיכומים מהדיונים. יחד עם זאת, לא ירשה לחרוג מהם. "זה מה שנקבע - וזה מה שיהיה", נהג לומר כאשר ניהל את HOT וחברות אחרות. וכך היה.
4 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
האם מזגו החם של בלינקוב ישבש הכל? משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
משימתו החשובה ביותר של המנכ"ל החדש תהיה לייצר תקציב מדינה וחוק הסדרים חדשניים עד לראשית חודש נובמבר. זאת, לצד פעולה נדרשת נוספת והיא ליישב עימותים וסכסוכים ישנים בקרב כמה מבכירי אגפי המשרד הכלכלי הגדול ביותר, כולל עם בכירי משרדי הממשלה האחרים.
גם עם בנק ישראל ינסה לדאוג ליחסים קורקטיים וטובים. בעת הכנת תקציבי מדינה בעבר התגלעו כמעט תמיד חלוקי דעות, עד כדי עימותים קשים, בין השוכנים בשני הבניינים בקריית גבעת רם בירושלים - האוצר ובנק ישראל. כעת צופים שהיחסים יהיו טובים מתמיד, בעיקר בשל אופיו הנוח של הנגיד, הפרופ' אמיר ירון.
ורק דבר אחד עלול לשבש הכל - מזגו החם במיוחד של רם בלינקוב. הכל מכירים אותו כבעל פתיל קצר מאוד, לפעמים אפילו יותר קצר מזה של הבוס שיהיה לו באוצר, אביגדור ליברמן (שהודה בעבר, בעת סכסוכיו הרבים עם מר נתניהו, בקיום הפתיל הקצר). בלינקוב משתמש לעתים בשפה לא תרבותית במיוחד, כמו לכנות פקיד או גם בכיר בשמות תואר שונים לא מחמיאים במיוחד. מספרים, כי שצעק פעם על מזכירה שאיחרה להגיש קפה לאורחיו, עד שקירות בניין משרד ראש הממשלה שממול רעדו והמאבטחים נכנסו שם לכוננות.
אבל בסך הכל, מהיכרות רבת שנים, מעידים רבים כי בלינקוב הוא ממש זה שפועל במתכונת המקל והגזר. פקיד שיאחר לישיבה יחטוף ממנן גידופים. אם למחרת יביא לו גרף מעוצב באופן ברור להצגה בישיבת הממשלה, ישבח אותו עד שהפקיד יאדים כעגבניה. זה האיש.
בדבר אחד אין כלל ספק: הצמד-חמד ליברמן ובלינקוב (זה נשמע קצת כמו תחילתה של בדיחה) פותחים עידן חדש במשרד האוצר, שונה מאוד מהאחרונים.