תסמכו על הבלתי מתוכנן שהוא אכן יקרה, זכרו שכל שינוי גורר אחריו עוד כמה שינויים בשרשרת ויש גם את העניין הרגשי, כשמסתובבים באולמות התצוגה. רוצים להישאר בגבולות התקציב שהגדרתם לשיפוץ? אלו המוקשים שמפילים את רוב המשפצים. לקרוא ולהיערך בהתאם.
2 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)

בלת"מים: לתכנן את הבלתי מתוכנן

כשמם כן הם, בלת"מים הם דברים בלתי מתוכננים. ובכל זאת, כדאי להיערך להם, מפני שלמרות שלא ידוע מה יהיה בדיוק אותו דבר בלתי מתוכנן שיקפיץ את התקציב שלכם כלפי מעלה, אך הוא בטוח יהיה.
לכן, לא משנה אם צינור יתפוצץ, אם רטיבות תתגלה ואם קונסטרוקטור יאסור אליכם להזיז עמוד מסוים – יהיו דברים שיפתיעו אתכם כשתהיו בשטח, עמוק בתוך השיפוץ.
"במהלך שיפוץ תמיד צצות בעיות לא צפויות", אומר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. "לדוגמה, לאחר שמורידים קיר מתגלה בו צינור מים, שהזזתו מחייבת חציבה בקיר נוסף. לעתים מתברר שהבוידעם אינו גדול מספיק בכדי להכיל את המזגן המרכזי. כל אלה – מחייבים תשלום נוסף".
לכן, הידיעה הזו ושמירת סעיף תקציב כללי להפתעות, תשמור עליכם במסגרת התקציב.

תגובת שרשרת: כששינוי אחד גורר הוצאות נוספות רבות

"תחשבו על מצב שבו רכשתם דירת גג ורציתם להגדיל את חדר השינה על חשבון החדר הסמוך אליו", מתאר סיב.
"לפי הערכה ראשונה שלכם, העלות היא 2,000 שקל בעבור שבירת הקיר ובניית קיר גבס אחר במקומו. ואולם, תוך כדי גיליתם, שהזזת הקיר מחייבת גם שינוי של הכניסה לחדר שהוקטן. המדרגות לגג, חוסמות את הפתח האפשרי, וכך יוצא שאתם נגררים גם לשבירת המדרגות ולהזזתם למיקום אחר. עלות ייעוץ עם קונסטרוקטור, בתוספת עלות הריסת המדרגות ופינוי שלהן, גוררים תוספת מחיר של כ-20 אלף שקל".
זו רק דוגמה אחת, לכך ששינוי שלא לקחתם בחשבון ומאוד חשוב עבורכם, מצריך עבודות נוספות כתוצאה מכך.

הסיבה: לא מגישים כתב כמויות מפורט ולא עוברים על מחירונים בשוק

"יש איזשהו טווח מחירים סביר ומוסכם בענף השיפוצים", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"זול ממנו משמעותית, יעלה לכם בחומרי גמר ירודים ובעבודה רשלנית שלא בהכרח תהיה בהתאם לתקנים. יקר משמעותית, זה בהחלט מותרות והשמיים הם הגבול. ויש גם את הטווח הסביר, שמרבית בעלי המקצוע וקבלני השיפוצים יגבו".
כיצד תדעו שאתם במסגרת התקציב? תתכננו אותו. "ככל שהצעת המחיר תהיה מפורטת יותר, ומבוססת על כתב כמויות שכולל פירוט מקסימלי, כך תדעו לקראת מה אתם הולכים", מסבירים במוקד השירות.
"חשוב לתמחר הכל: חומרים, מספר עובדים, עלויות הריסה, עלויות פינוי והטמנה, ביטוחים נדרשים, חומרים שכלולים, פירוט שיטות התקנה בהתאם לחומרים שבחרתם, ותמחור של אפשרויות התקנה שונות, אם אינכם בטוחים לגמרי במה בסופו של דבר תבחרו".

אופס, שכחנו: צריך לשדרג גם את מערכת החשמל

ישנם סעיפים שפשוט נוטים לשכוח, אך גם הוצאות ששוכחים, הן הוצאות וכשאלו מתגלות, זה מכאיב בכיס.
"למשל, תכננתם להתקין בדירה מזגן מרכזי, אך שכחתם שלצורך הפעלתו תידרש לשנות את מערכת החשמל שבביתכם למערכת תלת-פאזית, בכדי שתוכלו להפעיל במקביל אליו, מכשירי חשמל נוספים בבית. שינוי המערכת, כרוך בתוספת של כמה אלפי שקלים לחשמלאי ולבודק מטעם חברת החשמל, שיאשר את תקינות המערכת לאחר השדרוג".

עם השיפוץ נפתח התיאבון

רציתם להתחיל רק עם שיפוץ של הסלון, אך החלפת הריצוף בו גרמה לכך לרצות להחליף גם את הריצוף במטבח.
מפה לשם, קפצתם לאולם תצוגה של חברת מטבחים, ונפלתם על יום מבצעים. בלי לתכנן, החלטתם שאם כבר מחליפים ריצוף, כדאי להחליף באותה הזדמנות גם את המטבח. וכך, התווספו להם כ-100 אלף שקל לא מתוכננים לשיפוץ שלכם.
זוהי דוגמה בהחלט נפוצה בעולם השיפוצים. יכול להיות שהחלטתם לחדש את חדר הרחצה, ונגררתם גם לחידוש חדר השירות הסמוך עליו. קורה גם שרוצים לשפץ רק את הסלון ותוך כדי מחליטים לגלוש גם אל המרפסת, בכדי שהאריחים יהיו אחידים. אה, וגם גרררים לקניית פינת ישיבה מפנקת, להחלפת כל התאורה ולרכישת כמה שטיחים, כי אם כבר - אז כבר.
קל מאוד להתאהב בספה, בשטיח או באריחים בגימור יוקרתי יותר משתכננתם. קשה יותר להשתלט על הדחף, ולא להיגרר להגדלת העוגה התקציבית.
זוכרים את החתונה שלכם? גם אז מצאתם את עצמכם מוסיפים על סידורי פרחים, מגנטים, שמלת כלה נוספת ויום צילומי 'טראש דה-דראס' לא מתוכננים. הכל נכנס לתוך החגיגה, כי אתם 'לא כל יום' מתחתנים או משפצים. דעו שזה יכול לקרות, וצאו מראש לסיבוב חנויות לפני שאתם סוגרים תקציב.
2 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)
עוד כתבות בנושא:
חריגות התקציב הכי נפוצות הן בתחום חומרי הגמר. אלו דברים שאתם לא יכולים להוסיף בסיום השיפוץ, ולכן הלחץ להוסיף אותם בחופזה.
"פעמים רבות מתכננים לרכוש אריחים בעלות של כ-70 למ"ר, ואז מוצאים את הצבע המדויק בסכום של כ-150 שקל למ"ר", אומר סיב.
"זה קורה גם בתחום כלים סניטריים, כשאתם מגלים סט מעוצב ששובה את ליבכם. לעתים, הסיבה לכך היא מוכרים מיומנים, שמשכנעים אתכם לקחת את הדגם האחרון והמתקדם ביותר של תריסי סורג, ולבחור בעץ גושני יוקרתי לחיפוי הרצפה".