2650 דונם של חורש עלו באש תוך שעות ספורות, בשריפות שפרצו השבוע בהרי ירושלים. עשרות צוותי כיבוי אש, ובהם מטוסי כיבוי שהטילו 267 אלף ליטר של חומרי כיבוי נאבקו בלהבות. הלהבות לא הגיעו ליישובים הסמוכים, ולא היו נפגעים בנפש, אבל הנזק לכרמים ולצמחייה באזור - כבד.
בתוך כל זה, יצאנו לסיור בין יקבים ומסעדות באיזור היפהפה, שעדיין מלא בכרמים, יקבים, מסעדות ואוויר הרים משכר. קבלו טעימה קטנה מכל מה שיש לאזור הזה להציע לחובבי היין והאוכל.

יקב כרם ברק

לפני עשר שנים נטעו בני משפחת רוזנברג כרמים במושב בקוע, והתחילו לעשות יין. היום הם כבר מייצרים 18,000 בקבוקים בשנה, כשרוב הענבים מהכרמים שהם מגדלים. את רוב התוויות של הבקבוקים אייר הבן ברק, קומיקסאי שלמד בתלמה ילין ונפטר ממחלה. גם הבת הילה, סטודנטית בבצלאל, תרמה מכישרונה למהדורת הפט-נט של היקב. ביקב מייצרים יינות כתומים, רוזה, לבנים ואדומים.
בשטח שלהם במושב הם מארחיםלסנדאות, לאירועים ולארוחות בוקר. אפשר גם לקחת סלסילות פיקניק ולשבת באחת הזולות במקום או בשולחנות הפיקניק שבין הכרמים.
מושב בקוע, 052-6288591

יקב יפו

היקב המשפחתי, שהתחיל כיקב גראז' בחצר בית ביפו עם 4-5 חביות בשנת 1998, מייצר היום באזור עמק האלה 60,000 בקבוקים בשנה. היקב עבר לכאן בתחילת שנות האלפיים, ואת רוב הענבים ליינות שלהם הם מגדלים באזור אבל גם עושים מעט השלמות מכרמים אחרים.
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
יקב יפו
(צילום: תיקי גולן)
היקב מייצר תשעה יינות - רוזה, לבנים ואדומים. בשטח היקב יש חצר נעימה עם זולות ושולחנות ששם תוכלו לטעום מהיינות ולהסתכל בערגה על הנוף המשגע של עמק האלה. בימי חמישי ושישי בעלי היקב מארחים בעצמם ותוכלו לקבל לצד היין גם מעט נשנושים קלים כמו זיתים, בייגלה וגבינות.
נווה מיכאל, 054-4523201

יקב צובה

היקב של קיבוץ צובה שנוסד בשנת 2005 והיום מייצר שמונה סוגים של יין ו-60,000 בקבוקים בשנה. כל הענבים מגיעים מהכרמים של הקיבוץ, הפרושים על פני 450 דונמים (80 דונם מוקדשים ליקב ואת השאר הם מוכרים ליקבים אחרים).
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
מתחת לעץ ביקב צובה
(צילום: תיקי גולן)
כאן תוכלו לשבת על בקבוק יין מול הנוף ולהתענג על כוס יין צונן לצד צלחת גבינות ולחם, גם במהלך השבוע - מה שלא קורה בדרך כלל ביקבים (הפועלים לרוב רק בימי שישי עד שעות הצוהריים).
קיבוץ צובה, 073-7604448

אצל צ'יפיס בחצר

אירוח ביתי הפך בשנים האחרונות לטרנד הכי לוהט בישובים כפריים ובמושבים, וגם כאן הוא בא לידי ביטוי. צ'יפיס הם יואל ונעמי, זוג לבבי (המכונים צ'יפי וביחד - צ'יפיס) שמארחים לארוחות כשרות אצלם בחצר הבית. החצר, אותנטית ומבולגנת, וכאן גם סוד הקסם שלה. בחצר יש דיר עיזים ולול תרנגולת, ובעלי הבית מכינים בעצמם שמן זית וגבינות.
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
אצל צ'יפיס בחצר
(צילום: תיקי גולן)
גם את כל הירקות הם מגדלים לבד בגינה של הבית, ותוכלו למצוא שם סלרי, שעועית, חסה, תפוחי אדמה והרבה עשבי תיבול. מהזבל שלהם הם עושים קומפוסט ומדשנים את האדמה. לאחרונה הם גם התחילו לגדל דבורים ולרדות דבש. הביצים לארוחות מגיעות מהתרנגולות שבלול, את הפוקאצ'ה הם אופים בטאבון שיואל בנה והבשר יוצא ממעשנות וגרילים - סופרייז סופרייז - שגם אותם הם בנו לבד. חוויה מסוג אחר מול נוף חד פעמי.
המייסדים 10 שואבה, 052-3115455

סדנת קובה אצל אילנה דוד

כשאילנה דוד מגלגלת קובות היא מפליגה לעולמות משלה. בסדנה הקובות שלה, המתקיימת בבית הפרטי שלה במושב נווה מיכאל, היא לא רק מלמדת איך להכין קובה במיה וקובה סלק, בדיוק כמו של אימא שלה, אלא גם נותנת זווית הסתכלות אחרת לעולם הבישול דרך עולם התודעה.
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
(צילום: תיקי גולן)
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
הקובה של אילנה, העוגיות של אימא שלה
(צילום: תיקי גולן)
בדרכה שלה, הקובה היא רק אמצעי להליך תודעתי: בדיוק כמו שהקובה מתבשלת בסיר המהביל, כך אנחנו מבשלים בתוכנו תהליכים. כאן תלמדו לא רק לגלגל את בצק הסולת לכדורים ולמלא אותם בבשר, אלא גם תלמדו איך האנרגיה שלכם נכנסת לתוך התבשיל.
מושב נווה מיכאל, 052-6071790

רשטא

אחת המסעדות שכל פודי צריך להכיר, ולא רק בגלל האוכל הנהדר שמוגש בה אלא בעיקר בגלל האג'נדה של בעל המקום, רנם ברהום, שהיה בעבר רועה צאן והחליט לפתוח מסעדה מתחת לבית הוריו בכפר הערבי עין רפא. ברהום מגדל בעצמו את רוב הירקות שהוא מגיש במסעדה (חוץ מסלק, בצל ותפוח אדמה, שאותם הוא משלים מחקלאים מקומיים.
9 צפייה בגלריה
בתי אוכל בהרי יהודה
בתי אוכל בהרי יהודה
(צילום: יח"צ)
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
למעלה: שיש ברק, למטה: כנאפה. מסעדת רשטא
(צילום: תיקי גולן)
ברהום שם לו למטרה להחזיר את החקלאות המסורתית לכפר (שהלכה ונעלמה עם השנים) ולתת כמה שיותר ביטוי לאוכל מקומי - חקלאים ויצרנים ארטיזנלים. בחצר האחורית הוא מגדל 60 עצי פרי, ומהם הוא מכין ריבות ופירות יבשים. אם תהיתם מה זה פארם טו טייבל - זה המקום לאכול בו ולהבין עד הסוף את הכוונה שמאחורי האוכלץ בסופי שבוע תמצאו הרבה מנות טבעוניות וצמחוניות בתפריט.
עין ראפה, 02-9948520

ילדתי

עגלת קפה קהילתית ומשגעת שנפתחה מיד אחרי הקורונה, הנמצאת במקום הכי לא צפוי - בתוך משתלה של צמחים בכניסה לאבו גוש. לארה היא בעלת המקום, והיא גם הבת של מיכל ויעקוב, הבעלים של מסעדת מג'דה בעין רפא, וסמל לדו קיום. העגלה פועלת באמצע השבוע - מיום שני ועד שישי.
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
ילדתי: סמל לדו קיום
(צילום: תיקי גולן)
חוץ מקפה יש כאן גם כריכים מלחם ובגט שמגיעים מ"איש לחם" בתעוז, בורקס מיוחדים ושלל מאפים ועוגות, שהאימא מיכל אופה בעצמה. אל תחמיצו את הקרואסון אגוזי לוג ומרציפן או בורקס קממבר.
משתלת שתילי ההר בכניסה לאבו גוש, 053-4277630

דרך הגפן

מסעדה כשרה, ותיקה ופופולרית שנמצאת בתוך מושב בית זית היפה, והיא פתרון מושלם למפונקים - שאוהבים לאכול בטבע אבל פחות אוהבים לשבת על סלעים, מחצלות ושולחנות קק"ל. המסעדה נמצאת בתוך שטח מלא צמחייה, והיא עושה חשק לשבת בה לפחות חצי יום ולא לזוז, וכן - זה רומנטי.
9 צפייה בגלריה
מטה יהודה
מטה יהודה
דרך הגפן: כמו לאכול בטבע
(צילום: תיקי גולן)
המקום חלבי ומגיש דגים, פסטות, פיצות, סלטים - והכי מגניב - ארוחות בוקר. במקום גם שולחן אבירים ענקי למשפחות.
מושב בית זית, 02-6502044

שנקליש

מסעדה ערבית משפחתית שנקראת על שם גבינה סורית, הנושאת את אותו השם. במקום יש ארוחות בוקר, לצד תפריט עשיר מאוד בסלטים ומאפים המזכירים פיצה. בעיקריות תמצאו כל מה שיש במטבח ערבי אותנטי - מעראייס קבב ועד טלה על פחמים.
עין רפא, 072-2811738
נפתח לכם התיאבון למקומות נוספים במטה יהודה? עד התאריך 3/7 יתקיים פסטיבל האוכל הכפרי של אזור מטה יהודה. זו הפעם ה-21 שבה מתקיים הפסטיבל (כולל בשנה שעברה - בשנת הקורנה). במהלך הפסטיבל יתקיימו סיורים קולינרים, סדנאות אוכל וארוחות מיוחדות במסעדות ואצל מארחים ביתיים. פרטים נוספים באתר הפסטיבל.