סין מגדילה את המשאבים ואת כוח האדם שהיא משקיעה במלחמתה נגד היעדר תחרות בשוק, במיוחד בכל הנוגע לחברות הגדולות והחזקות במדינה. כך אמרו היום (ראשון) גורמים המעורים בדבר לסוכנות הידיעות רויטרס.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זאת, בהקשר ישיר לקנס אדיר בשווי 2.8 מיליארד דולר שהטילו בסוף השבוע הרשויות במדינה נגד ענקית המסחר המקוון, עליבאבא, בחשד לניצול כוחה כמונופול.
2 צפייה בגלריה
רק ההתחלה? עליבאבא
רק ההתחלה? עליבאבא
רק ההתחלה? עליבאבא
(צילום: AFP)
במסגרת התוכנית הסינית לחזק את המינהלת המדינית לרגולציה על השווקים (SAMR), אחת מהמעצמות הכלכליות הגדולות בעולם עדכנה לאחרונה את חוק התחרותיות שלה עם תיקונים הכוללים העלאה חדה של גודל הקנסות הניתנים על עבירות מסוג זה ואימוץ קטגוריה מורחבת לפיה המדינה יכולה להחליט האם חברה מסויימת שולטת בשוק או לא.
הקנס שהוטל על עליבאבא ומשתווה ל-4% מסך הכנסותיה בשנת 2019, מציג את המאבק המחכה לחברות גדולות בסין, לרבות חברות בינלאומיות אשר פועלות במדינה ונהנו בשנים האחרונות מהתערבות ממשלתית מעטה יחסית, בעיקר במגזר הטכנולוגי. בנוסף, הדבר משקף גם את התוצאה של פעילות ארגוני אנטי-מונופולים מארה"ב ומאירופה אשר פועלים במדינה בעצימות גדלה בשנים האחרונות.
לטענת שני גורמים המעורים בנושא ושהתראיינו לסוכנות הזרה בעילום שם, מטה המינהלת בבייג'ינג מתכנן להרחיב את מצבת העובדים של הסוכנות אשר מעסיקה כעת כ-40 עובדים, בכ-20-30 אנשים נוספים. בנוסף, המינהלת מתכננת להאציל סמכויות לסוכנויות מקומיות שלה ולגייס כוח אדם נוסף מגופים ממשלתיים אחרים על מנת לעסוק במקרים שדורשים מחקר מעמיק. בהתאם, גם התקציב של המינהלת, הן למטרות מחקר והן למטרות מבצעים, צפוי לגדול גם הוא.
2 צפייה בגלריה
נלחם במונופולים. נשיא סין, שי ג'ינפינג
נלחם במונופולים. נשיא סין, שי ג'ינפינג
נלחם במונופולים. נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: Gettyimages)
המינהלת הוקמה בשנת 2018, לאחר ששתי מחלקות ממשלתיות אוחדו על מנת לייצר גוף ממשלתי אחד שמפקח על פעילות מונופולית בשוק. כאמור, בידי הסוכנות הופקדו בחודשים האחרונים מספר חוקים אשר מסייעים לה לבצע את פעילותה. רק בחודש שעבר אמר הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, כי יש "לחזק את כוחות ההגבליים העסקיים", אשר פועלים נגד אותם מונופולים, זאת על מנת "לרסן שחקנים גדולים אשר שולטים בצורה דומיננטית בסקטורים מסויימים במדינה".
כזכור, הדברים מגיעים תקופה קצרה אחרי שמייסד עליבאבא ואחד האנשים העשירים בעולם, ג'ק מא, נעלם מעיני הציבור לתקופה של כשלושה חודשים. זאת לאחר שהעז למתוח ביקורת על מדיניות המשטר הסיני ודיבר נגד הרגולציה בסין. בחודש ינואר האחרון הוא הופיע בסרטון של שיחה מקוונת שקיים עם מורים בסין, כך לפי דיווח בתקשורת המקומית.