בפרק הראשון של הפירוש החדש לתורה שכותב בימים אלה הרב שייס ראשון (Shais Rishon), מתערבבים קולותיהם של ראשוני הפרשנים עם אלה של משוררים עכשוויים. לטקסט הנועז משתרבב אפילו קולו של במאי "שר הטבעות", פיטר ג'קסון.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הוא עצמו כתב, בתיאור קמפיין גיוס ההמונים ב"קיק-סטארטר", כי הספר "באש שחורה" הוא חלק מניסיונו של הרב ראשון לכתוב פרשנות "שהיא מסורתית- אורתודוכסית במובהק", כדבריו, "אבל עם נקודת מבט מודרנית ולא קצרת-רואי בנושאי גזע ומגדר". הקמפיין, אגב, גייס עד כה 11,500 דולר - יותר מפי-שניים מהיעד שהוצב.
הרב ראשון (39) מפעיל חשבון טוויטר עם מעל 12 אלף עוקבים, ונוהג לצייץ ואף לכתוב על יחס הקהילה האורתודוכסית לשחורים. ספרו "באש שחורה" הוא צעד נוסף במאבקו של הרב בגזענות בעולם האורתודוכסי, לאחר שחיבר רומן סמי-אוטוביוגרפי על רב אורתודוכסי שחור, השופך אור על הקשיים שעמם מתמודדים יהודים רבים שאינם לבנים.
2 צפייה בגלריה
 הרב שייס ראשון בהפגנה
 הרב שייס ראשון בהפגנה
הרב שייס ראשון בהפגנה
(JTA)
הרב ראשון הוא גם מייסד-שותף של Tribe Herald"" - אתר תקשורת ליהודים שאינם לבנים. וכעת הוא מפנה את תשומת הלב לכתבים היהודיים שהוא לומד מזה זמן רב. הרב ראשון, המתגורר בעיר ניו-יורק וכותב תחת שם העט "מה נשתנה" (Manishtana), מאמין כי האופן שבו הספרות התורנית היהודית עוסקת בגזע – תוך הנצחת תפיסות גזעניות בנוגע לאנשים שחורים, לדעתו - עלול לפגוע ביהודים שאינם לבנים בקהילה. "הם ממש מגדירים את האופן שבו אנחנו פועלים ביהדות, ומי אנחנו חושבים ששייך למחנה ומי לא", הוא מסביר.

עמדת ההנהגה עדיין בידיים לבנות

בילדותו הייתה משפחתו של הרב ראשון אחת המשפחות האורתודוכסיות השחורות היחידות בשכונת קראון הייטס החרדית בברוקלין, והוא עדיין זוכר כיצד זכה ליחס שונה מחבריו. "היו לנו עיניים וראינו איך מתייחסים אלינו בבתי הכנסת ובמקומות שונים, או סתם כשהלכנו ברחוב", הוא מספר. "אומרים למישהו 'שבת שלום', והוא לא מגיב או שאומר 'תודה רבה'. הולכים לסופרמרקט כשר בערב שבת, והקופאי מברך ב'שבת שלום' את היהודי שלפניך בתור, ולך הוא אומר, 'סוף שבוע נעים'".
2 צפייה בגלריה
הרב שייס ראשון
הרב שייס ראשון
הרב שייס ראשון
(גילי גץ/קיקסטארטר)
בצעירותו, הוא מוסיף, קרא פרשנויות עם מאפיינים גזעניים; כדוגמה הוא נותן פרשנות של רש"י המתייחסת למצרים כאל "אֲנָשִׁים שְׁחֹרִים וּמְכֹעָרִים" וקטע מ"מורה נבוכים" לרמב"ם העוסק בכופרים: "והכושיים המשוטטים בדרום והדומים להם מאשר אתנו באקלימים האלה. ודין אלו כדין בעלי חיים שאינם מדברים ואינם אצלי במדרגת בני אדם..." את התיקון הוא מבקש לעשות בספר שהוא כותב בימים אלה, "באש שחורה".
"פרשנות לתורה מאת רב אורתודוכסי שחור היא חיונית לייצוג יהודים שחורים בספרה הרבנית", אומר המייסד-השותף של "כמוך", קבוצה ליהודים אורתודוכסים שחורים, הרב יונתן פרי, המכהן גם כרב ומורה בלוס-אנג'לס.
קבוצות יהודיות אמריקאיות פתחו בשנים האחרונות ביוזמות שנועדו לקבל בברכה יהודים מרקעים מגוונים - במיוחד בשנה האחרונה, בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלויד. אך עמדות ההנהגה בבתי כנסת ובארגונים יהודיים עדיין נמצאות בשליטת יהודים לבנים, ויהודים רבים שאינם לבנים מרגישים כי זהותם עודנה מוטלת בספק במרחבים יהודיים.
הרב ראשון עדיין זוכר כיצד זכה ליחס שונה מחבריו. "היו לנו עיניים וראינו איך מתייחסים אלינו בבתי הכנסת ובמקומות שונים, או סתם כשהלכנו ברחוב"
הרב ראשון אמנם עוסק בסוגיית הגזע בפירושו, אך הוא מציין כי היא לא תהיה הנושא היחיד שבו יתעסק. הספר יבחן גם את סוגיית המגדר ויערער על הפרשנויות המקובלות, בתוך המסגרת האורתודוכסית. "זה חלק מצורת התבוננות הוליסטית על הכתבים", הוא אומר. "מגדר הוא לא בדיוק המומחיות שלי, אבל יש מקום לפרשנות אם פוקחים את העיניים. גם לא הייתי אומר שאני מתמקד בגזע, אך כשהסוגיות עולות אני אומר, 'היי, זה רלוונטי לנושא הזה".

מרש"י ועד פיטר ג'קסון

הרב ראשון עובד עדיין על החלק הראשון של הפירוש, ספר בראשית, שאותו הוא מתכנן להוציא לאור בהוצאה עצמית עד חנוכה. טיוטת החלק הראשון בספר בראשית שכבר הושלמה, מספקת הצצה לעמדתו של ראשון ביחס ליהדות ולעולם.
ספרו "באש שחורה" הוא צעד נוסף במאבקו של הרב בגזענות בעולם האורתודוכסי, לאחר שחיבר רומן סמי-אוטוביוגרפי על רב אורתודוכסי שחור, השופך אור על הקשיים שעמם מתמודדים יהודים רבים שאינם לבנים
הפרק כולל התייחסויות לפרשנים היהודים העתיקים והמודרנים, ובהם רבי סעדיה גאון, רש"י, אבן עזרא והרב לורד ג'ונתן זקס. ראשון מצרף אליהם גם דמויות בלתי צפויות, ומוצא דרכים להכניס לדיאלוג את הפילוסופיה של המשורר הצרפתי, ז'ראר דה נרוואל, ואת הכישורים הקולנועיים המרהיבים של ג'קסון.
דמויות אלו נראות אמנם רחוקות זו מזו, אך הן משתלבות בגרסה עכשווית של התפלפלויות תלמודיות, שבהן טיעוניהם של רבנים מתקופות שונות ומקומות שונים מובאים זה כנגד זה בדיון שחוצה זמן ומרחב.

ממשיך להילחם על נראות שחורה

פרט לכתיבת "באש שחורה", ממשיך ראשון להילחם למען ייצוגם של יהודים אורתודוכסים שחורים בסביבות בלתי צפויות. כחובב פנטזיה מוצהר, הוא שימש לאחרונה יועץ תרבותי עבור Dimension 20, סדרה מאת השחקן ברנן לי מליגן (CollegeHumor) שהיא גרסה קומית למשחק התפקידים הקלאסי "מבוכים ודרקונים". ראשון סייע ביצירת הדמות השחורה היהודית הראשונה של הסדרה, רב בשם מייק סאלטרס, שגם הוא רב אורתודוכסי צעיר מקראון הייטס. "אני חושב שזה די מגניב ומדהים", אומר ראשון.
באמצעות הפירוש החדש שלו לתורה מקווה ראשון לסלול דרך דומה בעולם האורתודוכסי למי שלא תמיד מרגישים כי נקודת המבט שלהם באה לידי ביטוי בשיח המרכזי. "אני מנופף בדגל ואומר, 'היי, יש עוד כמוכם. אתם לא לבד".