1 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
נפתלי בנט, אתמול
(צילום: AP)
לאחר שנתיים של סיוט ממשלי ומגפה עולמית צפוי ראש הממשלה הטרייה נפתלי בנט למבול של נושאים שיבקשו את תשומת ליבו ומעורבותו. התפקיד רחב הרבה יותר מעצם היותו ראש הממשלה. הוא אחראי למוסד, לשב"כ, לקבינט הבטחוני, ליחסים עם האמריקנים ולסכסוך עם הפלסטינים, והוא עמוס לעייפה בנושאים פוליטיים שעל סדר היום. מי שעבר בסביבתו של ראש ממשלה ישראלי יודע שהיכולת שלו לעסוק בנושאים אזרחיים באה רק לאחר סדר היום הביטחוני-מדיני, אולם במצב שאליו נקלעה המדינה יידרש בנט לפנות זמן וקשב לטובת לא מעט נושאים חברתיים.
הסכנה הגדולה ביותר טמונה בעומס לא מנוהל, שמוביל לתגובתיות ולא ליוזמה, בעומס שגונב את כל הזמן ואת רוב שיקול הדעת, בסדר עדיפויות שגוי ובמתן מענה לא מידתי לרועש ולקולני על פני הנדרש והחשוב.
האם עומדים לרשותו של ראש הממשלה – כל ראש ממשלה – יש כלים לניהול העומס? התשובה היא לא. אין חוק המגדיר את התפקיד וכל ראש ממשלה מעצב אותו כרצונו. בפועל, ההחלטות שיקבל בנט בימים הראשונים לכהונתו על שיטת עבודתו הן כנראה מהחשובות ביותר שיקבל במהלך הכהונה שלו.
למבנה לשכת ראש הממשלה יש חשיבות עליונה בארגון הסדר הנדרש. לצוות הלשכה יש אחריות על ניהול עבודת ראש הממשלה: הם אחראים על סדר היום שלו, על מענה לפניות, על טיפול בנושאים השוטפים ועוד. אבל יש להם עוד משימה חשובה לא פחות: הם הגורם המתווך בין ראש הממשלה לבין שאר העולם. ראש-ממשלה-זמין-לכל לא יכול לעבוד ואנשיו צריכים להיות כאלה ששיחה איתם היא כמו שיחה איתו. הוא צריך לסמוך עליהם, והדוברים מטעמם חייבים להניח שכל מילה שלהם נאמרת בשמו.
כמעט כל ראשי הממשלה בישראל עבדו עם סוג של "מטבחון". למעט נתניהו. הוא הרי מאמין רק לעצמו. המטבחון הוא המקום שבו מתקיים שיח נטול הקלטות ותיעודים
הם החומה הבצורה שמונעת מראש הממשלה להתערב בכל דבר. הם המייצגים שלו והפועלים מטעמו. ראש ממשלה מתערב רק כאשר הוא המוצא האחרון. בשאר המקרים הלשכה היא זו שתפתור כמה שיותר בעיות ללא מעורבותו, ורק בידיעתו ובאישורו. מול כולם. שרים ופונקציונרים בכירים צריכים לקבל את אנשי הלשכה כגורם מוסמך לעבודה ולא כמתווך.
תפקידה של מזכירות הממשלה הוא מרכזי. היא צריכה להיות עוגן איתן ויציב, בקיאה ברזי ובנוהלי עבודת הממשלה. בנט חייב לבחור אדם שיהיה מזכיר הממשלה כולה, מחויב לטובת הכלל הממשלתי והכלל האזרחי.
בכל נקודת זמן אחרת, מזכיר הממשלה היה מוצא מערכת משומנת לעבודה יעילה ומקצועית, אבל בשנים האחרונות, תחת ניהולו של בנימין נתניהו והמבוכה הפוליטית, נשחק מעמדה הן בעיני הממשלה והן בעיני המזכירות עצמה. דוגמאות לכך ראינו בהתנהלות של מזכיר הממשלה היוצא צחי ברוורמן, למשל ביום הבחירות, כשחשף את פתק ההצבעה שלו, או בעת סירובו למנוע מנתניהו למנות שר משפטים בניגוד לחוק. מדובר בנורות אזהרה מהבהבות לבנט.
לשכת ראש הממשלה חייבת להיות אזור הנוחות הבטוח והמוגן שלו. הוא חייב שתעמוד לרשותו סביבה בטוחה שבה יוכל להתנהל עם מאה אחוז נאמנות ואפס אחוז זליגה. כמעט כל ראשי הממשלה בישראל עבדו עם סוג של "מטבחון". למעט נתניהו. הוא הרי מאמין רק לעצמו. המטבחון הוא המקום שבו מתקיים שיח נטול הקלטות ותיעודים, הפורס ללא חשש את כל מערך השיקולים הרלוונטי ומאפשר דיוק של החלטות רגישות. במקום כמו לשכת ראש הממשלה, בלי מנגנון כזה פשוט אי אפשר לתפקד.
יתר על כן, אנשי הלשכה חייבים להבטיח שתהליך קבלת ההחלטות לא נכנע ללחצים שמובילים לטעויות. חלילה התנהלות שלא על פי דין וחלילה בניגוד לכללי האתיקה או שיבוש נהלים וקיצורים מסוכנים. זה קשה, כי כשצריך לתת פתרונות מהירים מתרכזים בתוצאה ופחות בתהליך, אבל לתהליך הדמוקרטי חשיבות עליונה ואסור לדלג עליו.
עובד יחזקאלעובד יחזקאלבאדיבות חברת תארא
ומעל לכל אלה, המבחן האמיתי של אנשי לשכת בנט יהיה בשני אזורי פעילות: אמון ויעילות. הם חייבים להחזיר את האמון לסביבתו הקרובה ביותר של ראש הממשלה. הם חייבים לקבוע כלל שלפיו כשהם לוקחים על עצמם משימה - הם מבצעים אותה. דווקא כעת, חילופי כמעט כל השרים ולשכותיהם מייצרים הזדמנות עבור ראש הממשלה לקבוע סדרי עבודה ואמון במערכת. זו הזדמנות שאסור לבנט לפספס.
הימים הראשונים הם אלה שבהם ייקבע הרושם של הלשכה של בנט. ובעניין הזה אף אחד לא יעשה איתם חסד. הרושם הראשוני הוא הרושם היחיד.
  • עובד יחזקאל הוא יו"ר תארא לייעוץ ומחקר אסטרטגי. היה מזכיר הממשלה של אהוד אולמרט
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פורסם לראשונה: 07:51, 14.06.21