עולם התרבות חוזר לחיים? משרד התרבות מודיע כי החל מה-23 בפברואר - כלומר בשבוע הבא - ייפתחו מופעי התרבות, הספריות והמוזיאונים בהתאם להנחיות התו הירוק בלבד - דהיינו, רק מחוסנים עם תעודת מחוסן ומחלימי קורונה.
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: הדר יואביאן )
ההחלטה מגיעה לאחר שסוכם בשבוע שעבר בישיבת הממשלה על הפעימה הבאה של פתיחת המשק, אולם פרטי המתווה יפורסמו לפרטי פרטים רק בעוד כמה ימים.
"כפי שהבטחתי, עולם התרבות יהיה מהראשונים להיפתח לאחר הסגר הממושך במתווה הדרכון הירוק שגיבשנו מול משרד הבריאות ובהנחה שנתוני התחלואה יאפשרו", מסר טרופר בהצהרתו, "דרשתי כי ייקבע תאריך לפתיחת התרבות, זאת כדי לקיים היערכות לקראת הפתיחה כפי שעולם זה צריך. התרבות חייבת לחזור לפעול ולפרנס את עשרות אלפי העובדים והעובדות שחוו תקופה קשה ובכך לתת להם ולציבור הרחב שצמא לחזרתו קצת חמצן. חשוב לומר כי אנו נמצאים בתקופה של אי-ודאות, ובמצב תחלואה מורכב. נעשה ככל יכולתנו כדי שאכן התרבות תחזור בצורה בטוחה ואחראית, תוך שמירה על בריאות הציבור. מדינת ישראל צריכה שהתרבות שלה תחזור לחיים".
3 צפייה בגלריה
קורונה ניסוי גרמניה לייפציג קהל ב הופעה
קורונה ניסוי גרמניה לייפציג קהל ב הופעה
בקרוב אצלנו? הופעה בגרמניה בתקופת הקורונה
(צילום: gettyimages)
יש לציין כי על אף ההודעה המבטיחה, פורסמו בעבר מספר מתווים והבטחות בנושא התרבות שלא נשאו פרי, שכן הפתיחה האפשרית מותנה בהתאם לרמת התחלואה.
רן גואטה, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי: "זאת בשורה משמחת. כל הזמן רצינו לפתוח, אבל הפתיחה לא תהיה בפברואר. חלק מהעובדים שלנו לא מחוסנים חיסון שני בכלל. כל התיאטרונים בתל אביב לא יכולים לפתוח תוך שבוע. צריך לקבוע תוכנית של הצגות, להכניס עובדים לעבודה, ואז למכור כרטיסים. זאת עבודה של חודש, לא שבוע. אבל אנחנו שמחים".
3 צפייה בגלריה
רן גואטה
רן גואטה
"בשורה משמחת, אבל הפתיחה לא תהיה בפברואר". רן גואטה, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי
(צילום: בראל אפרים, משי בן עמי)
מתיאטרון הבימה נמסר: "נערכים לפתיחתו על פי המתווה של התו הירוק ובהמשך להודעה של שר התרבות והספורט חילי טרופר. להבימה קיימים כל האמצעים הטכנולוגיים הקיימים בשוק על מנת להגן על ציבור קהל שוחרי התיאטרון, לרבות מערכת דיגיטלית למדידת חום ומסלול ירוק ומהיר למחוסנים ומחלימים על ידי זיהוי תווי פנים, על מנת לוודא שמי שייכנס בשערי התיאטרון אכן הוא זה המחזיק בדרכון הירוק...יש לציין כי תיאטרון הבימה טרם פתיחתו יצטרך לטפל בנושאים ארגוניים בירוקרטיים אשר יאפשרו את פתיחתו".
שמוליק יפרח, מנכ"ל תיאטרון באר שבע, מסר: "מוזיאון וגלריה ניתן לפתוח מהר, לתיאטרון זה לוקח יותר זמן. אני בטוח שהתאטראות לא ייפתחו כל כך מהר, לוקח זמן להתניע. אנחנו נעשה היערכות, אבל זה ייקח חודש לפחות. נהיה זהירים ובעיקר ככל שנדע הנחיות יותר מפורטות".
ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין, מסרה בתגובה: "תיאטרון בית ליסין שמח על ההחלטה לפתוח את עולם התרבות. מאחר שהתאטראות היו סגורים במשך שנה, ההערכות לפתיחה הינה מורכבת מאוד, בשל הצורך ביישום קפדני של הנחיות משרד הבריאות".
ועד הפעולה של תעשיית התרבות והאירועים מסר: "הפרסומים על מתווה חזרה של התרבות והאירועים יוצרים אשליה של חזרה אמיתית. 70 אחוז מתעשיית האירועים, הכנסים, התרבות והתערוכות לא יחזרו לפעולה במסגרת המתווה המוצע. זהו מתווה לא הגיוני רפואית ובטיחותית ולא אפשרי כלכלית. אנשי משרד הבריאות התחייבו לאזרחי ישראל - התחסנו וחיזרו לחיים נורמליים. למרות התחייבותם מציעים מומחי משרד הבריאות מתווים מסורסים, שאינם מאפשרים חזרה אמיתית לחיים נורמלים ובטוחים.
"אירועים ותרבות הם תמריץ אמיתי להתחסן לכל אזרחי ישראל; אירועים ותרבות מתקיימים בשליטה ובבקרה מוחלטת תחת התו הירוק. אנחנו דורשים מתווה פשוט: כניסה לאירועי תרבות, כנסים ותערוכות תתאפשר למי שיציג תעודת מתחסן, תעודת מחלים או בדיקה מהירה שלילית... הגדלה משמעותית למספר אלפים של כמות המשתתפים בכל אירוע בתו ירוק...הצגת תכנית ברורה של שלבי הפתיחה המלאה של עולם התרבות והאירועים, כדי שנוכל לתכנן ולהפיק בצורה מסודרת. אנו קוראים לראש הממשלה, לשר הבריאות ולשר התרבות לקיים דיון רציני עם נציגי תעשיית התרבות והאירועים ולהגיע למתווה רציני, בטוח וכלכלי...תעשיית התרבות והאירועים לא תהיה שותפה לתמונת ניצחון פיקטיבית".