כמה ייחלנו לחזרה לשגרה של מערכת החינוך, והנה הגיע הרגע. הקפסולות בוטלו, הכיתות התחברו מחדש, אף הורה לא יקבל שיחה בהולה ש"הזום לא מתחבר לי". ילדי ישראל חזרו הבוקר (א') ללמוד כרגיל. אנחנו ההורים נושמים לרווחה, אבל מה עם הילדים?
בין אם הילדים שלכם שמחים או לא על איחוד הכיתה מחדש, חשוב שנזכור שהחזרה לשגרה מזמנת להם התמודדות עם שינוי נוסף בשנה רצופת שינויים וחוסר ודאות.
ילדים התרגלו ללמידה בקבוצות קטנות יותר, עם הרבה פחות רעש ויותר תשומת לב מהמורה בכיתה. בכיתות ה'-ו', למרות הסלידה משיעורי הזום, רבים התרגלו לקום מאוחר יותר בחלק מימות השבוע, לגלוש באינטרנט במקביל לשיעור, ובאופן כללי פשוט ללמוד פחות.
2 צפייה בגלריה
כיתה
כיתה
כמו תחילת שנה
(צילום: shutterstock)
השינוי המהותי ביותר הוא כנראה השינוי החברתי. אחרי שנה של למידה בכיתות מחולקות, הילדים מוצאים עצמם היום בקבוצה שהיא מוכרת אבל גם זרה. חלקם יגלו שחברים ותיקים המשיכו הלאה ויצרו קשרים חדשים או שירגישו שחברים חדשים נוטשים אותם לטובת ילדים שהיו בקפסולה אחרת, חלקם יצטרכו להתמודד עם ילד מציק ששמחו להתרחק ממנו, וכמעט כולם יצטרכו למצוא מחדש את מקומם החברתי.
"בקשו מהילדים לספר משהו קטן שהיה נחמד היום בבית הספר"
הנה טיפים שיעזרו לילדים (וגם להורים) להתמודד עם השינוי ולחזור לשגרה:

1. קחו נשימה

ראשית, חשוב שאנחנו ההורים נכיר בכך שמדובר בשינוי, ניקח נשימה עמוקה, אף שגם לנו כבר נגמרו הכוחות, ונתייחס לשבועות הקרובים קצת כמו אל תחילת שנה או אפילו מעבר לכיתה חדשה. זה יעזור לנו להיות אמפתיים ומכילים יותר, ופחות קצרי רוח ושיפוטיים.
כדאי גם להגיד לילדים משפט כמו: "אחרי שנה של למידה בקפסולות, לחזור להיות כל הכיתה יחד זה ממש שינוי". זה יסייע להם להבין שאכן יש כאן שינוי ושאין ציפייה מהם להתנהג כאילו כלום לא קרה.
קראו עוד:

2. לעזור לילדים לבטא רגשות

עזרו לילדים לבטא ולהרגיש לגיטימציה לתחושות שלהם. מצאו את הזמן היום, ובימים הקרובים אחרי הלימודים, ותשאלו:
  • איך הרגשת היום ללמוד שוב כשכל הכיתה יחד? משמח? מבאס?
  • יש דברים שהיו בשנה הזאת – בקפסולות או בזום - שהיית רוצה שימשיכו גם כשאתם כל הכיתה יחד?
  • יש ילדים שאתה שמח ללמוד איתם שוב?
  • מה שונה בהפסקות שלכם עכשיו?
"אחרי שנה של למידה בכיתות מחולקות, הילדים מוצאים עצמם היום בקבוצה שהיא מוכרת אבל גם זרה"

3. לשאול שאלות

טיפ שרלוונטי תמיד, אבל במיוחד בשבועות הקרובים. שאלו את הילדים על חוויות בית הספר שאלות קטנות שמעודדות שיתוף. כולנו מכירים את התגובה הקלאסית לשאלה – איך היה היום? (בסדר...). במקום השאלה הזאת, בקשו מהילדים לספר משהו קטן שהיה נחמד היום בבית הספר, משהו שלמדו היום.
אפשר פשוט לשאול – בין אחד לעשר, איך היה לך היום בבית הספר? לילדים הרבה פעמים קל לנקוב במספר שמשקף את התחושה שלהם. אם הילד מבטא קושי רב, שתפו כמובן את צוות בית הספר, לפעמים אפילו פעולה פשוטה כמו העברת מקום או תיווך בהפסקה עושה הבדל עצום.
2 צפייה בגלריה
שיחה
שיחה
שאלות קטנות מעודדות שיתוף
(צילום: shutterstock)

4. לשתף את הילדים מעולמכם

אתם יכולים לספר להם איך אתם מרגישים לגבי החזרה לשגרה או לשתף אותם בחוויה שהייתה לכם לגבי שינוי שחוויתם בעבודה. כשאנחנו משתפים את הילדים בחוויות שלנו, הם לא מרגישים שאנחנו חוקרים אותם או מנסים לחנך. הקשב שלהם עולה וכך גם הרצון לשתף חזרה.
שימו לב, לא לשתף רק בסיפורי הצלחה, אלא דווקא באיך הרגשתם, מה היה קשה ומה עזר לכם להתמודד. זה יכול להיות סביב שולחן ארוחת הערב, ואין צורך ללחוץ על הילד להשתתף ולספר בעצמו. היו בטוחים שהוא מעבד ומסיק מסקנות לגבי הכיתה שלו, גם אם אינו משתף את המחשבות שלו בקול.

5. דברו איתם על היכולת להתמודד עם שינוי

שאלו אותם: "תחשוב על משהו קטן בשנה האחרונה שאתה גאה בעצמך עליו בהתמודדות שלך עם כל השינויים, הזומים והקפסולות".שקפו והזכירו להם את המקומות שבהם אתם רואים את הכוח שלהם להסתגל ולהסתדר, ותזכירו להם שבעוד כמה שבועות, הם שוב ירגישו "בבית".
ועוד נקודה למחשבה - בעוד כמה ימים, אחרי שתראו שהילדים שלכם הסתגלו, קחו רגע לשאול אותם: "תגיד/י יש ילדים בכיתה שלך שקשה להם עם זה שהכיתה התחברה שוב? למה?" וגם - "יש ילד/ה בכיתה שעוזר/ת במצבים כאלה?"
בואו נעורר בהם מודעות ואמפתיה גם לקושי של החברים שסביבם.
הכותב הוא מנכ"ל ומייסד מרכז "מצמיחים" העוסק בהפחתת האלימות בבתי הספר וברשתות החברתיות ומחבר הספר "מצמיחים ברשת"