6 צפייה בגלריה
שרה מקברייד
שרה מקברייד
שרה מקברייד, הסנטורית הטרנסג'נדרית הראשונה
(צילום: AP)

הבחירות לממשל האמריקני הביאו עמם שינויים רבים ומרגשים, בראשם עומד ג'ו ביידן, נשיא חדש ודמוקרטי, כשלצידו ניצבת קמלה האריס שהפכה לאישה השחורה הראשונה שנבחרה לסגנית נשיא ארצות הברית. אבל השינויים לא מסתיימים כאן, והם כוללים גם הגעה לעמדות מפתח של שליחים ושליחות מהקהילה הגאה.
מאחורי רבים מהמועמדים הגאים עומד ארגון בשם Victory Fund, המוקדש להעצמת הכוח הפוליטי של הקהילה הגאה בארה"ב. הארגון הביא אל קדמת הבמה הפוליטית ב-2020 לא פחות מ-188 נבחרי ונבחרות ציבור גאים, ביניהם לא מעט פורצי דרך. אלו הם 30 הנבחרים הבולטים ביותר.

שרה מק'ברייד - הסנטורית הטרנסג'נדרית הראשונה

שרה היא האישה הטרנסג'נדרית הראשונה שנבחרה לסנטורית של מדינת דלאוור. מק'ברייד בת ה-20, שתושבע לתפקיד בינואר הקרוב, מכהנת כיום כדוברת של ה-Human Rights Campaign, ארגון זכויות האזרח הגאה הגדול ביותר בארצות הברית. מק'ברייד ידועה גם כחברה קרובה של בנו המנוח של ג'ו ביידן, אשר תמך בה עם יציאתה מהארון בשיחת טלפון, בה אמר לה, "שרה, אני רק רוצה שתדעי שאני גאה בך. אני אוהב אותך ואת נשארת חלק ממשפחת ביידן".

מארי פינקני - הסנטורית הלסבית השחורה הראשונה

מרי פינקני נבחרה לכהן בתור הסנטורית הלסבית השחורה הראשונה בדלאוור. היא בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, ואמא אומנת לנערה שנכנסה להיריון ולבנה הצעיר. לאורך הקריירה שלה, פעלה פינקני רבות למען משפחות המצויות בקשיים כלכליים, וכן עבדה עם נוער בתחום בריאות הנפש וההתמכרויות, והייתה עדה למשבר ההתמכרות לאופיאטים שתקף בשנים האחרונות את ארצות הברית. עקרונות המצע שלה לבחירות לסנאט עוסקים בשירותי בריאות חובה לתושבי דלאוור, דאגה לנוער במדינה, מלחמה בהחזקת נשק חופשית וצדק סביבתי.

אריק מוריסון - המחוקק ההומוסקסואל הראשון בדלאוור

הגבר ההומוסקסואל המוצהר הראשון שנבחר כמחוקק בדלאוור. לפני שהגיע לפוליטיקה, ניהל מוריסון קריירה מגוונת, בתחילתה עסק בחינוך, לאחר מכן בייעוץ עסקי בתחום הרפואה ולבסוף במקצועות שונים בתחום הבנקאות. במסגרת עשייתו הפוליטית והחברתית התנדב בארגוני גאווה שונים במדינה, ביניהם במקהלה הגאה של דלאוור, בבנק האוכל של המדינה ובארגון Faithful Friends למען בעלי חיים.

מישל ריינר-גולסבי - האישה השחורה הקווירית הראשונה בבית המחוקקים בפלורידה

האישה השחורה הקווירית הראשונה בבית המחוקקים של פלורידה, ולמעשה האישה השחורה הקווירית הראשונה שנבחרה בפלורידה לתפקיד רשמי. ריינר-גולסבי היא עורכת דין נחשבת בתחום זכויות האזרח, לשעבר סנגורית פלילית מטעם מדינת פלורידה. מישל נשואה לביאנקה גולסבי, אקטיביסטית בתחום החינוך ומפתחת אתרים, ומגדירה את עצמה כ"אישה שחורה ובלתי מתנצלת".

טיילור סמול - האישה הטרנסג'נדרית הראשונה בבית המחוקקים של ורמונט

האישה הטרנסג'נדרית הראשונה בבית המחוקקים של ורמונט. טרם כניסתה לפוליטיקה שימשה כמנהלת תוכנית הבריאות של המרכז הגאה בוורמונט ועבדה במשרד הבריאות במדינה. בנוסף, עבדה בתחום בריאות הנפש וסיפקה תמיכה לנוער חסר בית. בעבר הופיעה סמול כמלכת דראג בשם "ניקי שמפיין", וקידמה בעזרת דמות הדראג שלה ספריות מקומיות בוורמונט ומודעות להקניית כישורי קריאה לבני ובנות נוער.

שון פטריק מאלוני - חבר הקונגרס ההומוסקסואל המוצהר הראשון בניו-יורק

חבר הקונגרס ההומוסקסואל המוצהר הראשון בניו-יורק. באמצעות "התיקון של מאלוני" הוא הוביל בהצלחה את הקרב מול המאמצים של המפלגה הרפובליקנית לחקיקת חוקים מפלים נגד הקהילה הגאה ב-2016, והמשיך להילחם באפליה נגד הקהילה הגאה בכל הנוגע לטיפול רפואי וטיפולי המרה.
בעבר, שימש מאלוני כיועץ בכיר לנשיא לשעבר קלינטון ולשני מושלים במדינת ניו-יורק. הוא משמש כיום כנציג הפרלמנט בוועדות המודיעין, התחבורה, התשתיות והאדריכלות. מאלוני נשוי לרנדי ומגדל שלושה ילדים.

6 צפייה בגלריה
שרה מקברייד ושון פטריק מאלוני
שרה מקברייד ושון פטריק מאלוני
שרה מקברייד ושון פטריק מאלוני. היא טרנסג'נדרית והוא חבר הקונגרס ההומוסקסואל המוצהר הראשון בניו- יורק
(צילום: AFP)

ג'בארי בריספורט - הלהט"בפאק הלא לבן הראשון בסנאט של ניו-יורק

כאדם הלהטבפא"ק הלא לבן הראשון שנבחר לסנאט של ניו-יורק, וכמורה במערכת החינוך הציבורית, בריספורט מגדיר את עצמו כפוליטיקאי שנלחם למען מעמד הפועלים של ניו-יורק. הוריו ממוצא קאריבי-אמריקני, והוא נולד וגדל בברוקלין. המצע שלו מתמקד בנושאים כמו דיור ציבורי, רפורמות במערכת המשפט הפלילית, חינוך, תחבורה, בריאות ועוד.

שברין ג'ונס - הסנטור הלהטבפא"ק המוצהר הראשון בפלורידה

ג'ונס פעיל פוליטי בפלורידה ברמה המחוזית מזה שבע שנים, ומקדם בהצלחה חקיקה מקומית, על אף היותו חלק ממפלגה שנחשבת למיעוט במחוז. במסגרת המצע שלו שם ג'ונס כמטרה לקדם מימון לחינוך ציבורי, שירותי בריאות נגישים, שכר מינימום הוגן, דיור ציבורי, הגנה מאפליה בדיור ותעסוקה לקהילה הגאה.

6 צפייה בגלריה
שברין ג'ונס
שברין ג'ונס
שברין ג'ונס. יפעל לקדם דיור ציבורי ושירותי בריאות נגישים
(צילום: AFP)

קים ג'קסון - האדם הלהטבפא"ק הראשון שנבחר לסנאט של מדינת ג'ורג'יה

ג'קסון מגיעה ממשפחת בפטיסטית דתית ממעמד הפועלים, ומאז שסיימה תואר שני בלימודי דת, היא משמשת מזה עשור ככומרה נוצרית אפיסקופלית. היא מתגוררת בחווה עם זוגתה טרינה, גם היא אשת דת.

אנג'י קרייג - הנציגה הלהטבפא"קית הראשונה בבית המחוקקים במיניסוטה, והאמא הלסבית הראשונה בקונגרס

קרייג גדלה כבת לאם חד-הורית ענייה, דבר שלא עצר אותה מלעבוד קשה מאוד כדי לרכוש השכלה גבוהה. את דרכה המקצועית החלה כעיתונאית, אך במהירה החלה להשתלב בעולם העסקים במיניסוטה והפכה למנהיגה בקהילה העסקית במדינה, כשהובילה כוח עבודה של 16 אלף עובדים ועובדות.

מורי טרנר - האדם הא-בינארי הראשון בבית מחוקקים בארה"ב

מורי טרנר היא האדם הא-בינארי הראשון בבית מחוקקים כלשהו בארה"ב, והמחוקקת המוסלמית הראשונה באוקלהומה. טרנר אינה מגדירה את עצמה מגדרית כגבר או אישה, והיא משתמשת בלשונות הפנייה She ו-They. בדרך אל התפקיד, זכתה ב-71% מהקולות והביסה את המועמד הרפובליקני קייל ברלין.
טרנר היא אקטיביסטית ותיקה באוקלהומה, אשר הקדישה את רוב חייה לקידום נושאים כגון זכויות הגירה, צדק גזעי וצדק פלילי. כאישה קווירית שחורה ומוסלמית באוקלהומה, היא חוותה התעלמות ממושכת מצד המחוקק ובאתר הבחירות שלה הצהירה כי מטרתו של הקמפיין שלה הוא להעלות למודעות את החשיבות של ייצוג פוליטי מגוון.

6 צפייה בגלריה
מורי טרנר
מורי טרנר
מורי טרנר. א-בינארי בבית המחוקקים
(צילום: AP)

טורי האריס ואדי מאניס - המחוקקים הלהטבפא"קים המוצהרים הראשונים בטנסי

האריס ומאניס הם המחוקקים הלהטבפא"קים המוצהרים הראשונים בטנסי, אשר נחשבת למדינה שמרנית במיוחד, אשר עד לבחירתם של השניים הייתה אחת מחמש המדינות שבהן מעולם לא נבחרו נציגי ציבור גאים. "אני מקווה שיום אחד יראו בי נציג ציבור אמיתי. אדם שיקשיב ויעצים את הציבור לא רק בטנסי, אלא בכל המדינות", הכריז האריס בנאום שנשא אחרי בחירתו. "אני מתרגש לקראת העתיד, מתרגש לגלות מה נוכל לעשות עבור מחוז 18. אני מתרגש שעברתי את התהליך הזה עם כל הציבור שליווה אותי", אמר מאניס.

מארק טקאנו - הנציג היחיד בקונגרס שהוא להטבפא"ק ממוצא אסייתי-פסיפי

ב-2012 טקאנו היה האדם ההומוסקסואל הלא לבן הראשון שנבחר לקונגרס. הוא משמש כחבר בוועדת הקונגרס ליוצאי הצבא האמריקני, חבר בוועדות החינוך והתעסוקה וחבר בוועדת המדע, החלל והטכנולוגיה.

ריצ'י טורס ומונדייר ג'ונס - חברי הקונגרס ההומוסקסואלים השחורים הראשונים בהיסטוריה של ארה"ב

"אני מתרגש לשרת את הציבור בחברתו של ריצ'י", הכריז ג'ונס בנאום שנשא אחרי בחירתו. "הוא מועמד אדיר וחבר טוב. זו ההזדמנות שלנו לשמש כמודל לחיקוי עבור נוער גאה, וספציפית לנוער גאה שאינו לבן".

סטפני באיירס ושריס דייויס - המחוקקת הטרנסג'נדרית הראשונה בקנזס וחברת הקונגרס הלהטבפ"אקית הראשונה בקנזס

בתום קריירה בת 29 שנים כמורה, הבינה באיירס שזו ההזדמנות שלה לצעוד אל מחוץ לכיתה ולהילחם על תקציבי החינוך במדינה. על הדרך היא גם עשתה היסטוריה כשנבחרה למחוקקת הטרנסג'נדרית הראשונה בקנזס בפרט, ובמערב התיכון של ארה"ב ככלל. דייויס היא חברת הקונגרס הלהטבפא"קית הראשונה בקנזס. היא גדלה כבת לאם חד-הורית ושירתה בצבא ארה"ב במשך 20 שנה.

6 צפייה בגלריה
שרי דיוויס
שרי דיוויס
שריס דיוויס, חברת הקונגרס הלהטבפא"קית הראשונה בקנזס
(צילום: Getty images)

שרמיין מק'גאפי - השריף האישה הראשונה והלהטבפא"קית הראשונה בעיר המילטון קאנטרי שבאוהיו

מק'גאפי בת ה-63 עלתה לכותרות כאשר תבעה את השריף היוצא ג'ים ניל, בעוון פיטורים בלתי מוצדקים מלשכת השריף לפני כשלוש שנים.

סוזן אגמן - האישה הלטינית הלהטבפא"ק הראשונה שנבחרה לסנאט בקליפורניה

אגמן היא חובשת צבאית ועובדת סוציאלית לשעבר. נשואה לרנה, בת זוגה מזה 37 שנים ואמא לבתן אמה. בין הנושאים הקרובים לליבה: שכר הוגן, חקיקה נגד סחר בנשים, טיפול באלימות במשפחה, הזכות להשכלה גבוהה, זכויות ליוצאי הצבא האמריקני, תרומה לאיכות הסביבה ועוד.

בריטני ברארס ורוג'ר מונטויה - שני חברי הלהטבפא"ק המוצהרים הראשונים בבית המחוקקים של ניו-מקסיקו

מונטויה הוא פעיל חברתי, צייר, רקדן ומתעמל אמנותי מקצועי לשעבר. הוא מייסד שותף של מספר ארגונים המוקדשים לקידום האמנויות בקהילה הלטינית. ברארס נשואה לאישה ואם לילדה. היא גדלה במשפחה קשת יום ומרובת בנות, והאג'נדה שלה שמה דגש על פמיניזם ומתמקדת בנושאים כגון בריאות, חינוך, סביבה ופיתוח עסקים מקומיים.

דיוויד אורטיז - הביסקסואל הראשון שנבחר לאספה הכללית של קולורדו

אורטיז לקח חלק בשיקום והתיישבות מחדש של משפחות שנפגעו מנזקי סופת ההוריקן קתרינה. שירת בצבא ארה"ב כטייס מסוקים וניצל מהתרסקות שהשאירה אותו משותק ובכיסא גלגלים. הוא פועל למען שוויון הזדמנויות במגוון תחומים, וכן למען שיפור תנאי הטיפול והשיקום של יוצאי הצבא האמריקני המתמודדים עם פציעות ומחלות בעמוד השידרה.

ג'סיקה בנהאם - האישה הקווירית, הביסקסואלית והאוטיסטית הראשונה שנבחרה לבית המחוקקים של פנסילבניה

בנהם היא מייסדת שותפה ומנהלת הפיתוח של המרכז למען אנשים על הספקטרום האוטיסטי בפיטסבורג. הארגון מנוהל על ידי פעילים על הספקטרום האוטיסטי והוא הארגון היחיד בפיטסבורג שמובל על ידי הנהגה להטבפא"ק ואוטיסטית. בנהאם שמה לעצמה כמטרה לפעול למען זכויות אנשים עם מוגבלויות, מעורבות קהילתית וזכויות עובדים.

טיארה מאק - הסנטורית השחורה והלהטבפא"קית המוצהרת הראשונה ברוד איילנד

מאק גדלה במשפחה שחורה, ענייה ומרובת ילדים, ובזכות שאפתנותה וכישוריה אקדמיים התקבלה לאוניברסיטת בראון, שהובילה אותה בהמשך לזרועות האקטיביזם החברתי. מאק מאמינה כי לכל קהילה יש את הכלים להם היא זקוקה כדי לשגשג, והיא נלחמת למען דיור נגיש, בתי ספר שוויוניים, שכר הוגן, איכות הסביבה ושירותי בריאות לכל.

כריסטי הולסטג' - ראשת העיר הביסקסואלית המוצהרת הראשונה בארה"ב

הולסטג' היא האישה הראשונה שנבחרה לראשות פאלם ספרינגס וראשת העיר הביסקסואלית המוצהרת הראשונה בארה"ב. לפני שנבחרה, הספיקה לכהן כחברת מועצת העיר והגיעה אל התפקיד כחלק מהרוטציה הנהוגה בעיר בין חברות וחברי המועצה. במהלך הקמפיין, הולסטג' הנשואה לגבר נאלצה להתמודד עם השמצות ומחיקה ביסקסואלית מצד מתחריה, מייק מק'לאוץ' וסוזן טורס, שטענו כי היא מזייפת את נטייתה המינית לשם גניבת קולות מהקהילה הלהטבפא"קית, טענות אותן הגדירה הולסטג' כהומופוביות וסקסיסטיות.

אלכס לי - המחוקק הביסקסואל המוצהר הראשון בקליפורניה

עם בחירתו לאספה הכללית בגיל 25, לי הוא המחוקק הצעיר ביותר בקליפורניה מזה 82 שנים, וכן המחוקק הביסקסואל המוצהר הראשון בקליפורניה אי פעם. על אף גילו הצעיר, לי הוא שועל פוליטי ותיק שהספיק לעבוד ולהתמחות אצל לא פחות מחמישה מחוקקים שונים. לדברי אחד מהם, הסנטור הארי שטרן, לי הוא "אנציקלופדיה של ידע".

טוד גלוריה - הלהטבפא"ק הראשון שנבחר כראש העיר של סן דייגו

האדם הלא לבן והלהטבפא"ק הראשון שנבחר כראש העיר של סן דייגו, קליפורניה. המצע של גלוריה מתמקד בדיור ציבורי, טיפול בחסרי בית, שינוי אקלים ויצירת מערכת תחבורה ציבורית ברמה בינלאומית.

6 צפייה בגלריה
טוד גלוריה
טוד גלוריה
טוד גלוריה. הלהטבפא"ק הראשון שנבחר כראש העיר של סן דייגו
(צילום: Reuters)

ג'יל רוז קווין - הטרנסג'נדרית הראשונה שהיא נבחרת ציבור באילינוי

עו"ד קווין היא הטרנסג'נדרית המוצהרת הראשונה שנבחרה לתפקיד נבחרת ציבור באילינוי. קווין תכהן כשופטת במחוז קוק, והיא האדם הטרנסג'נדר הרביעי בכל ההיסטוריה של ארה"ב שיושב בכס השיפוט. לדבריה, "גיוון הוא אינטרס ציבורי עבור כלל ארצות הברית, כפי שהוא אינטרס ספציפי במערכת הפוליטית ובסביבת התעסוקה התאגידית באמריקה".

אדריאן טאם - הנציג הלהטבפא"ק המוצהר היחיד בבית המחוקקים של הוואי

כדי להגיע למושב בבית המחוקקים, הביס טאם את ניק אוחאס, נציג ארגון הימין הקיצוני "הבנים הגאים", שלאורך הקמפיין תקף אותו בעלבונות אישיים ואף עורר דאגה לבטיחותם ושלומם של פעילי הקמפיין למען טאם. "תמיד הייתי מודע לחשיבותו של ייצוג פוליטי ראוי", הודה בנאומו. "זו הדרך היחידה לשקף את הרצונות האמיתיים של כלל האזרחים שהמחוקק מייצג. אני שמח להיות הנציג הלהטבפא"ק היחיד, ומקווה שלא אהיה האחרון".

בונוס: נבדה מאשרת נישואים גאים בחוקה

נבדה הפכה בבחירות הללו למדינה הראשונה בארה"ב שבחרה לעגון את הזכות לנישואים גאים במסגרת חוקת המדינה. בהצבעה פתוחה הסכימו מעל 60% מתושבי המדינה כי הזכות לנישואים צריכה להינתן ללא קשר לזהות המגדרית של האדם.
מזל טוב אמריקה!