אחרי האסונות בהילולת ל"ג בעומר במירון ובמסיבת חנוכת בית המדרש של חסידות קרלין-סטולין בגבעת זאב, מסמנים במשטרה שלושה אירועי ענק שיתקיימו במגזר החרדי בימים הקרובים כמועדים לפורענות: בשבוע הבא ייערכו בירושלים יום אחר יום נישואיהם של נכדי האדמו"רים מגור ומבעלז, וכמה ימים לאחר מכן יתחתן בבני ברק נכדו של האדמו"ר מויז'ניץ. אלפי בני אדם, אולי אף רבבות, צפויים להשתתף בשמחות של שלוש החצרות הגדולות בישראל, שבמקרה נקבעו לשבוע אחד, בתקופה רגישה במיוחד.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
באירועים קודמים הצטופפו ההמונים במשך שעות ארוכות על "פראנצ'ס", הלוא הן אותן טריבונות ברזל ארעיות, שרעדו תחת רגלי החסידים בשעת הריקודים, ובמעמד החופה, הנערך ברחוב העיר, רבים טיפסו על גגות ומרפסות הבתים הסמוכים כדי לצפות בטקס הקידושין. הפעם, בעקבות האסונות האחרונים, מבקשים במשטרה שלא לסמוך עוד על הנס, ופועלים מול הרבנים ועסקני הציבור במטרה למנוע כל התנהגות מסכנת חיים.
גורם המעורב במגעים עם ההנהגה החרדית אמר ל-ynet: "המשימה שלנו היא להביא למצב שבו כולם יבינו שההקפדה על אישורי בטיחות חשובה לא פחות מההקפדה על תעודת הכשרות". לדבריו, בנושא זה נדרש שינוי עמוק של נורמות תרבותיות והתנהגותיות, והוא מקווה שאירועי מירון וגבעת זאב יאפשרו זאת. הוא ציין עוד כי ההידברות עם ראשי החצרות והקהילות נועדה להטמיע את העניין כמצווה דתית ולא רק כחובה אזרחית, דבר שעשוי להאיץ את התהליך.
1 צפייה בגלריה
האדמור מגור
האדמור מגור
האדמו"ר מגור
בינתיים בחסידות גור כבר קיבל האדמו"ר החלטה דרמטית שלא להשתמש עוד ביציעים הארעיים עד להודעה חדשה, כולל בנישואי נכדו ביום רביעי הבא, אף שה"פראנצ'ס" נחשבים לאחד הסמלים המזוהים ביותר עם חתונות הענק הללו. "אצלנו תמיד עומדים בתקנים הכי מחמירים, בליווי צמוד של המשטרה ושל מהנדסים ובסיוע סדרנים", אמר גורם בכיר בחצר. "ככה אנחנו נוהגים כל השנים, ואפילו מפחיתים מיוזמתנו 20% מהעומס המותר בכל טריבונה".
עם זאת הסבירו בגור כי "ביהדות מקובל שאם קרו אסונות צריך לגזור גזרות ולתקן תקנות חדשות, גם אם כאקט סמלי בלבד, ולכן כך הרבי החליט". הם הדגישו כי מבחינתם "אין ולא היה כל חשש", אך "מבינים כאן את הפחד שיש בציבור אחרי מה שקרה בקרלין". וכך, במקום ביציעים, יעמדו החסידים על רצפת האולם בבית המדרש המרכזי של גור בירושלים, והאדמו"ר הוא שיוגבה באמצעות במת כבוד מיוחדת באופן שיאפשר לאלפים לצפות בו.

ההצעה - החתונות ייערכו באולמות אירועים

גם בחסידות בעלז נערכים לשינויים במסיבת נישואי נכד האדמו"ר ביום שלישי. "יש כמה הצעות ורעיונות", אמר עסקן מוכר בחצר, "אנחנו יושבים עם מומחים, ועד סוף השבוע נחליט מה עושים". הכרעה דרמטית אחת כבר התקבלה, כלקח מאסון מירון: החתונה לא תתקיים בהאנגר ארעי, כמו האירועים הקודמים בחסידות, אלא באולם רגיל. "בכל מקרה הכל יהיה עם יועצי בטיחות ועל פי התקן במאה אחוז", הבטיח העסקן.

שבוע לאחר מכן תיערך בבני ברק שמחת נכד האדמו"ר מוויז'ניץ – וגם בה צפויים שינויים. ה"פראנצ'ס" ככל הנראה יישארו בשימוש, אך גורם בחצר מבטיח כי הן ידוללו, העומס יפוזר גם למקומות אחרים ויוסדרו מעברים רבים יותר מבעבר בין היציעים . לדבריו, "כל פעם אנחנו עובדים צמוד עם מהנדסים ויועצי בטיחות, אבל אחרי האסון בשבועות נקפיד שבעתיים".
העיתונאי החרדי ישראל כהן ("קול ברמה"), חסיד ויז'ניץ בעצמו, הוסיף: "האדמו"ר היה הראשון שהכניס לציבור שלנו תרבות אחרת של לא לדחוף, לא לסכן חיים ותמיד להקפיד על הבטיחות. השבוע, למשל, בתפילות החג, אחרי מה שקרה בקרלין, הוא ביקש שהקהל לא ייצא מבית המדרש בעת הזכרת הנשמות כמקובל, כדי למנוע תנועה של מאות חסידים בבת-אחת שתיצור דוחק ומהומה". לדבריו, "הדגל של החסידות ושל הרבי זה השמירה על הבטיחות, וכל עסקן וחסיד יודע זאת".