כיצד ניתן לפענח את שלט המבצע ברשת AM:PM, רשת עירונית, הידועה במחיריה הלא תמיד נמוכים ובהיותה פתוחה בשבת? זאת הסוגייה בה דנו בלהט לקוחה, קופאית ומנהל סניף, כששני האחרונים לא מאפשרים ללקוחה לקנות שניצל קפוא במחיר מבצע.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשלט המבצע, שניצב במחלקת הקפואים בסניף, נכתב מפורשות: "שניצל עוף טוב 700 גרם ב-34.90 שקל במקום ב-41.90 שקל. התמונה להמחשה בלבד. כל המגוון".
4 צפייה בגלריה
שלט המבצע עם שניצל כשר לפסח, שניצל לא מזוהה והכיתוב: "כל המגוון"
שלט המבצע עם שניצל כשר לפסח, שניצל לא מזוהה והכיתוב: "כל המגוון"
שלט המבצע עם שניצל כשר לפסח, שניצל לא מזוהה והכיתוב: "כל המגוון"
(צילום: מירב קריסטל)

למה הרשת מתכוונת כשהיא כותבת: "כל המגוון"?

בשלט אין כל ברקודים והכיתוב "כל המגוון" הפך עוד יותר מוחשי ומפתה לנוכח התמונות שליוו את שלט המבצע: תמונת "שניצל עוף דקיק ענקיסטי" כשר לפסח (!) ושניצל נוסף שמוסתר על-ידי השניצל הכשר לפסח, חג שכלל אינו נראה באופק, שכן אנחנו כידוע בעיצומם של חגי תשרי.
עקב תמונת הפריט הלא רלוונטי לתקופה יחד עם תמונת הפריט המוסתר שאינו מאפשר זיהוי של המוצר ובתוספת הביטוי "כל המגוון", ניתן היה להניח ואכן כך הונח, שמדובר במבצע על כל המגוון של שניצלי עוף טוב. ניתן היה להניח שהתמונות הן ככתוב: "להמחשה בלבד", שכן מדובר במבצע על כל מגוון השניצלים של המותג ולכן לא משנה באיזו תמונת שניצל השתמשו פה.
כשהיינו בסניף, לקוחה ובנה בפעוט חובב השניצלים, הבחינו מיד בשלט הקורץ. אמנם ברשתות רבות, השניצל הזה זול בהרבה, אך הן לא פתוחות בשבת. והננו כאן, על כן, נקנה אותו בששון. הפריט שמצאנו של המותג שבמבצע היה: "שניצל עוף טוב, סדרת הביתיים שניצל עוף טוב, עדין כזה". שיהיה.
4 צפייה בגלריה
שניצל עוף עוף טוב
שניצל עוף עוף טוב
האמנם כל המגוון? הפריט לא נכלל במבצע ולא היה פריט אחר בסניף
(צילום: מירב קריסטל)

תגלית: המבצע הוא לא על כל המגוון ופריטי המבצע כלל לא נמצאים בסניף

בדקנו שמדובר ב-700 גרם, נטלנו את השניצל וצעדנו לקופה עם פריטים נוספים, כשבקופה הקופאית אכזבה מרות כשהודיעה לנו: "השניצל לא במבצע. ראי את מחירו". ואכן כעת גילינו שמדובר בשניצל יקר יותר מהמחיר שמצוין בשלט, 48.90 שקל מחירו. כלל לא שמנו לב למדבקת המחיר וסוג השניצל לא משנה לנו, העיקר שיהיה במבצע שכאמור חל על "כל המגוון".
"אבל כתוב 'כל המגוון'", התעקשנו. "זה לא במבצע. הוא יקר יותר", אמרה הקופאית בחוסר סבלנות הולך וגובר. "אז תביאי לנו שניצל שכן במבצע", ביקשנו. "אתם כתבתם כל המגוון, זה לא כל המגוון, אז תראי לי מה כן במבצע, שכן זה לא ברור מהשלט ולנו לא משנה איזה שניצל נקנה". היא סירבה, התעקשה שזה ברור מהשלט בזכות המחיר וקראה למנהל הסניף, שהואיל ללכת ולהביא לנו מוצר אחר שעולה בדיוק כמו שמצוין בשלט המבצע. עד מהרה חזר בידיים ריקות. "אזלו המוצרים שבמבצע", אמר. "אז תמכרו לי את השניצל הזה במבצע", ביקשנו. הקופאית גלגלה עיניים. מנהל הסניף סירב.

ברמי לוי ואושר עד תקנו את השניצל בזול יותר, גם בלי מבצע

אם כל הפריטים שבמבצע אזלו, אזי היה על הסניף לדאוג לסלק את השלט שעלול להטעות. המקרר היה מלא בשניצלים, חלקם של עוף טוב 700 גרם ויש פה חשש להטעיית צרכנים לכאורה, אבל בסניף לא התרשמו וטענו שאנחנו מעכבים את התור. נכנענו וויתרנו על השניצל היוקרתי.
ואכן, מדובר במחיר גבוה למארז השניצלים. הפריט שבמחלוקת, "שניצל עוף ביתי עדין כזה סדרת הביתיים עוף טוב 700 גרם", נמכר ברשת רמי לוי ב-29.90 שקל ובמבצע: 21.90 שקל. שימו לב: הבדל של 123% במחיר המבצע לעומת המחיר 48.90 שקל ב-AM:PM, והבדל של 63% לעומת המחיר "הרגיל" ברמי לוי. גם שניצלים אחרים של עוף טוב נמכרים ברמי לוי במחיר הזה, כך שלא ברור מה ההבדל בינם לבין השניצלים האחרים.
אושר עד מוכרת את הפריט ב-29.90 שקל מחיר רגיל ובמבצע 22 שקל (בקניית שלוש יחידות). ביינות ביתן הוא נמכר ב-29.90 שקל ובמבצע 25 שקל (2 יחידות ב-55 שקל). בשופרסל דיל הוא נמכר ב-44.90 שקל ובמבצע: 30 שקל (בקניית שתי יחידות).
4 צפייה בגלריה
השוואת מחיר שניצל עוף ביתי עדין כזה סדרת הביתיים עוף טוב 700 גרם לפי מחיר
השוואת מחיר שניצל עוף ביתי עדין כזה סדרת הביתיים עוף טוב 700 גרם לפי מחיר
המחיר הגבוה ביותר: ב-AM:PM
(צילום מסך מאתר pricez)
4 צפייה בגלריה
השוואת מחיר שניצל עוף ביתי עדין כזה סדרת הביתיים עוף טוב 700 גרם לפי מחיר
השוואת מחיר שניצל עוף ביתי עדין כזה סדרת הביתיים עוף טוב 700 גרם לפי מחיר
המחיר הנמוך ביותר: ברמי לוי ואושר עד, בין היתר
(צילום מסך מאתר pricez)

המועצה לצרכנות: יש חשש להטעיה, הצרכן רשאי לדרוש פיצוי

פנייה לנציג הרשת (שכעס על הפנייה בשבת לגבי פריט שנמכר ברשת שעובדת בשבת), לא הועילה: הרשת התבצרה בעמדתה, אבל אנחנו חשבנו שהצדק לצידנו, לכן פנינו למועצה לצרכנות עם התמונות והשאלות: האם יש פה חשש להטעיה כפולה?
1. הכיתוב "על כל המגוון בשלט" ללא ברקודים ועם תמונות גנריות 2. היה שלט מבצע בחנות אך לא היו פריטים במבצע בחנות – היו צריכים להסיר את השלט.
במועצה לצרכנות הסכימו עם הלקוחה ולא עם הרשת: "סעיף 15(א) לחוק הגנת הצרכן מחייב גילוי מלא בדבר תנאי המבצע ועל העוסק להבהיר על איזה סוג מוצרים חל המבצע ומה המוצרים המוחרגים. בהעדר גילוי נאות כאמור, פרסום הודעה גורפת לפיה המבצע חל על כל המגוון עלולה להתפרש ככזו שהוא חל על כל השניצלים ללא החרגה. אם בפועל המבצע לא חל על כל המוצרים מסוג זה, יש חשש להטעיה ו/או להפרת הוראות סעיף 15(א) לחוק.
"לעניין המלאי: סעיף 15 לחוק הגנת הצרכן מחייב אספקת מלאי סביר של המוצרים במבצע. בתקופה זו - סגר לפני יום כיפור וחג סוכות - ייתכן והמלאי אזל מהר. אולם במקרה שאזל במלאי, החוק קובע שהיה על העוסק להפסיק את פרסום המבצע. ברור כי שלט מבצע שאינו בתוקף עלול להטעות צרכן סביר לחשוב שהמבצע עדיין בתוקף. ואם על המדף נמצאים עוד מוצרים שאריזתם דומה לאריזות המוצגות על השלט, הדבר עלול להטעות לחשוב שהמבצע עדיין בתוקף וחל על כל המוצרים בסדרה.
"גם גודל האותיות מוסדר בחוק: חייב להיות 30% מהאותיות הגדולות. זאת כדי לאפשר לציבור להבין בסייגים למבצע. אבל במקרה זה דווקא לא היו סייגים כי המבצע חל על כל המגוון! במקרה זה הצרכן רשאי לדרוש פיצוי בגובה ההפרש בין המחיר המלא והמחיר המוזל, ואף פיצוי נוסף בגין עוגמת נפש".

AM:PM: "הימצאות השלט בסניף ראויה"

ב-AM:PM הגיבו לנו בטרם התקבלה תגובת המועצה לצרכנות ולא שינו את תגובתם גם לאחר תמיכת המועצה בטענות. מהרשת נמסר כי "המבצע מתייחס לכל מגוון המוצרים שמחירם הרגיל הוא - 41.90 שקל. זה מצוין בהבלטה עם קו אלכסוני מוחק - ממש מתחת ובצמוד למחיר המבצע 34.90 שקל. לא באותיות הקטנות, לא בכוכבית. אלא בראש השלט ובספרות גדולות.
"ואכן, כל מגוון מוצרי שניצל עוף טוב שמחירם המקורי 41.9 שקל, אמנם נמכרים זה כבר יותר מ-3 שבועות, בהנחה משמעותית זו של יותר מ-16%.
"כפי שמצוין על גבי השילוט, המחיר המיוחד של 34.90 שקל, תקף במסגרת המבצע עד סוף החודש או עד גמר המלאי. המבצע מתנהל בדיוק כמו שמצוין בשילוט.
"הימצאות השלט בסניף ראויה ואינה מהווה בשום אופן הטעיה כהגדרתך, גם אם לנוכח הרכישות המוגברות שהיו לקראת הסגר אזלו ברגע מסוים בשבת אחה"צ מוצרים אחדים בסניף כלשהו".
לסיכום, הצרכנית ביקשה לקנות שניצל במבצע, או לקנות את השניצל שבחרה במחיר המבצע, כיוון שהשלט תעתע בה ולא היו פריטים במבצע בחנות. מדובר בהנחה של 7 שקלים או 14 שקל. זו הייתה בקשתה. הרשת סירבה נחרצות.