4 צפייה בגלריה
רמאללה בעת השביתה במגזר הערבי
רמאללה בעת השביתה במגזר הערבי
עסקים סגורים ברמאללה בעקבות השביתה
(צילום: AFP)
השביתה שהחלה הבוקר (ג') במגזר הערבי פוגעת בחלק מענפי המשק, בין היתר סופרמרקטים, חברות אוטובוסים, משחטות עוף ובקר, מסעדות, רשתות פארם, מפעלי מזון, קופות חולים ומוקדי שירות לקוחות. בחלק מהענפים הפגיעה חמורה, באחרים - מינורית, אם בשל עובדים שהגיעו לעבודה למרות השביתה ואם בשל שימוש בעובדים חליפיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברשת המזון המהיר מקדונלד'ס סגרו במהלך השבוע האחרון מספר סניפים, אחרי שעובדים לא הגיעו לעבודה, בגלל עיד אל-פיטר וכן בשל חששות מהמצב הבטחוני. כעת נוספה לכך גם השביתה. לקוחות מדווחים כי לא הצליחו להזמין ממרכז ויצמן בתל אביב, ישפרו נס ציונה ורוגובין יבנה, בין היתר. בחברה הודיעו כי "בשל המצב, צימצמנו את היקף הפעילות".
4 צפייה בגלריה
הודעה באפליקצייה של מקדונלד'ס
הודעה באפליקצייה של מקדונלד'ס
הודעה באפליקצייה של מקדונלד'ס
(צילום מסך)
במשחטות העופות הזהירו מראש שיווצר מחסור בעוף לקראת שבועות, בגלל הצמידות בין עיד אל-פיטר לשבועות. הבוקר חלק מהעובדים, שרובם ככולם מהמגזר, עדיין לא הגיעו לעבודה בגלל השביתה, מה שמביא להמשך המחסור. לרשתות נמסר שמחר יתחדש המלאי. במשחטות הבקר עדיין לא נוצר מחסור בשל הכנות שנעשו מראש לקראת החג.
גם בענף השליחויות יש פגיעה. בשופרסל ממשיכים לומר ללקוחות שהמשלוחים שלהם מבוטלים. בחברה טענו שהסיבה לביטולים היא עיד אל-פיטר והמצב הביטחוני, אבל גם הבוקר לקוח קיבל הודעה שהמשלוח שלו להיום בוטל והוא יקבל פיצוי של 30 שקל. חלונות הזמנה חדשים יש רק בהמשך השבוע.
גם במפעלי ובחברות המזון מדווחים על מחסור בעובדים. עובדים מהמגזר מהווים רוב בקרב העובדים בחלק מהמפעלים. גם בחברות מזון גדולות מדווחים על כ-20% מהעובדים, חלקם בשדרה הניהולית. באסם למשל, מדובר ב-19% מהעובדים ובחברה מסרו כי "הייצור מתנהל כסדרו".
4 צפייה בגלריה
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
עסקים סגורים בכפר יאסיף
בחברת מזון אחרת אמרו ל-ynet: "חלק מהעובדים הגיעו לעבודה למרות השביתה. עובדים אחרים לא הגיעו כי הם מפחדים, לא כולם תומכים במטרות השביתה". בחברה נוספת מסרו: "יש מחסור מסוים אך הוא לא מורגש. דאגנו למלא אותו בעובדים אחרי, כך שהעבודה מתבצעת כעת כרגיל".
ברשתות הפארם יש מחסור בעובדים, בעיקר בבית המרקחת, למרות שלא כל העובדים שובתים. כ-60% מהרוקחים בבתי המרקחת ברשתות הם מהמגזר הערבי. מסופר-פארם נמסר כי: "למרות המצב הבטחוני והאתגרים הרבים, זכייני סופר-פארם הצליחו לפתוח היום את הרב הגדול של בתי המרקחת ועושים מאמץ עצום לתת שירות מיטבי בסניפים".
בקופות החולים מדווחים על מחסור מסוים בעובדים, שלא אמור להיות מורגש בקרב הלקוחות, כך נטען, שכן "המערכת יודעת להתמודד עם מחסור בעובדים ערבים בימי חג וכך גם כעת". גם שם - הבעיה היא בעיקר במחסור ברוקחים.
4 צפייה בגלריה
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
כפר יאסיף בעת השביתה במגזר הערבי
מחסור בעובדים ברשתות הפארם. כפר יאסיף
בקופת חולים כללית מסרו כי: "אכן חלק מהעובדים לא הגיעו היום לעבודה". בקופ"ח מכבי מסרו: "יש לנו מחסור במספר נקודות אבל אי אפשר לייחס את זה רק לשביתה אלא גם למצב הביטחוני הכללי ומערכת החינוך שלא עובדת. בכל מקרה כדאי להתעדכן במדריך השירותים לגבי שעות הפעילות".
גם בחברות האוטובוסים, חברות התקשורת, הבנייה וכן במסעדות, יש מחסור מסוים בעובדים. לעומת זאת, בחלק מהמסעדות בבעלות ערבית חווים ביטול הזמנות מצד לקוחות.
עובדים מהמגזר הערבי מהווים חלק ניכר גם ממצבת העובדים ברשתות שיווק כמו שופרסל, ויקטורי ורמי לוי (בין היתר: קופאים, מלקטים, מחסנאים, שליחים) וכן ברשתות אופנה רבות. ברשתות מדווחים כי חלק מהעובדים כן הגיעו לעבודה והפגיעה כרגע היא בעיקר במשלוחים.