האם כל הילדים סובלים מהגירושים של ההורים שלהם? האם החלום של כולם הוא שההורים יחזרו לחיות יחד? אחרי שהשמעתי את קולם של צעירים שחוו גירושי הורים לא טובים וחשפו בכנות איך זה השפיע וממשיך להשפיע על חייהם, נכנסתי לזום לדבר עם אלו שזכו לחוויה אחרת לגמרי.

"שמחתי שיהיו לי שני בתים"

"ההורים שלי התגרשו לפני שבע שנים, כשהייתי בגן חובה", מספרת רומי איצקו (13) מגבעתיים. "יש לי אח בן 21, אחות בת 18 ואח בן תשע. אני לא זוכרת הרבה מאותו היום. הם הושיבו אותנו על הספה, סיפרו לנו ושמחתי שיהיו לי שני בתים.
"אני לא חושבת שבאמת קלטתי את הסיטואציה. בהתחלה זה היה מוזר להיות חלק מהזמן בבית אחר, לזכור להביא בגדים איתי, אבל לאט-לאט זה התחיל להרגיש טבעי. ההורים שלי לא הפסיקו לדבר ביניהם, הם לא רבו, לא הייתה עוינות והם כל הזמן עזרו לנו".
2 צפייה בגלריה
רומי איצקו. "הם שמחים ואני שמחה"
רומי איצקו. "הם שמחים ואני שמחה"
רומי איצקו. "הם שמחים ואני שמחה"
(צילום: אלבום משפחתי)
את יודעת להעריך את העובדה שהם התגרשו יפה?
"מאוד. היום אני גאה בצורה שבה הם התגרשו. בפסח האחרון היינו כולם יחד וגם בטקסים ואסיפות הורים הם באים ביחד".
יש לך חלום שהם יחזרו להיות יחד?
"לא. אני חושבת שההורים שלי מרגישים יותר טוב. הם מגשימים את עצמם, הם שמחים ואני שמחה".
כרגע להורים אין בני זוג אבל איצקו מודעת לכך שזה יכול לקרות. "הרבה גרושים מכירים אנשים חדשים", היא אומרת. "יש מצב שזה יקרה אבל אני לא יודעת איך ארגיש".
מה זו משפחה בשבילך?
"אנשים שאוהבים אחד את השני, שמחים אחד עם השני ויעשו הכול אחד בשביל השני".
קראו עוד:
מה את מציעה להורים שמתגרשים?
"לבחור להתגרש בטוב. לחשוב על הילדים. הרבה אנשים חושבים שלהתגרש זה לפרק את המשפחה ומה שהם צריכים להבין שזה לא לפרק אלא לשנות את הצורה שבה היא חיה".

מדברת עם אבא כל יום

"ההורים שלי התגרשו כשהייתי בת חמש", מספרת סברין בחירי (15) מכפר סבא. "יש לי אח בן 20 מהנישואים הראשונים של אמא ועוד שלושה אחים קטנים מהנישואים הנוכחים שלה.
"אמא ואבא תמיד דיברו יפה אחד אל השני. אמא תמיד דואגת לאבא ומתעניינת אם הוא צריך משהו"
"הסיפור שלי קצת מורכב. אמא שלי יהודייה ממשפחה חרדית ואבא שלי מוסלמי. עד גיל חמש חיינו בג'לג'וליה, בנתק מהמשפחה של אמא שמאוד התגעגעה אליהם. אני לא ממש זוכרת את היום שעזבנו אבל כן זוכרת שהגענו לסבא וסבתא בכפר סבא, וזו הייתה הפעם הראשונה שראיתי אותם".
בחירי מספרת שלא ממש הסבירו לה את הפרידה. "בקושי ידעתי עברית והיה לי מוזר פתאום לא לקום עם אבא בבוקר. אמרתי לאמא 'אין על אבא שלי בעולם'. לאט-לאט הכרתי את החברים שלי, למדתי את השפה והתאקלמתי".
היה בהתחלה כעס?
"אף פעם. הקשר ביניהם הסתיים בטוב. לא הייתה משמורת משותפת, לא ישנתי אצל אבא אבל הוא בא כל יום לראות אותי. עד היום הקשר שלנו הדוק, שיחות יומיומיות, מתראים פעם בשבוע ואם אני צריכה משהו הוא דואג לי. בחגים של אבא אני איתו.
"אמא ואבא תמיד דיברו יפה אחד אל השני. אם הם לא מסכימים על משהו בקשר אליי הם מדברים ברוגע ומסתדרים. אמא תמיד דואגת לאבא ומתעניינת אם הוא צריך משהו".
היית רוצה שיחזרו?
"לא, טוב לי ככה. הרווחתי מהגירושים שלהם המון ביטחון. גם מהדרך שהם ניהלו אותם וגם את העובדה שאבא שלי מוסלמי ואמא שלי יהודייה. הם תמיד עמדו מאחוריי ואמרו לי - 'את תיתקלי בכאלה שידברו אלייך לא יפה וייכנסו איתך לעימות. תזכרי שאת חזקה ויש לך את הכלים להתמודד עם זה'. הם לימדו אותי להיפתח לאט-לאט ולראות מי כן צריך להיות בסביבה שלי ומי לא. הם מודל לחיקוי בשבילי".
2 צפייה בגלריה
 סברין בחירי. "לא צריך להתעקש על זוגיות בכוח"
 סברין בחירי. "לא צריך להתעקש על זוגיות בכוח"
סברין בחירי. "לא צריך להתעקש על זוגיות בכוח"
(צילום: אלבום פרטי)
יש גם אירועים משותפים עם אמא ואבא?
"היה אחד, בת המצווה שלי. זה היה עבורי מרגש ומלחיץ כי זו הייתה הפעם הראשונה שאבא הכיר את סבא שלי. הם לחצו ידיים והכול היה בסדר. הרגיע אותי לראות אותם ביחד, עוד פינה נסגרה".
בחירי מספרת שלפעמים יוצא לה לחשוב שיש ילדים שרואים את ההורים שלהם כל יום, והיא רואה את אבא שלה רק פעם בשבוע. "אני חוזרת הביתה והוא לא שם", היא אומרת וישר מוסיפה, "למרות שיש לי אבא חורג שהוא מהמם, כמו אבא שני".
הגירושים הידידותיים של הורייך הקלו עלייך בכניסה של אמא לפרק ב'?
"בן הזוג של אמא היה חבר של ההורים שלי לפני. כשהוא ואמא התחילו להיות יחד היה לי קצת מוזר וגם פחדתי שזה פוגע באבא. שאלתי אותו והוא אמר שבהתחלה קצת כן, אבל בסופו של דבר הוא מרגיש טוב שאמא עם מישהו שהוא מכיר והוא יודע שהוא ישמור עליה ועליי. אם לא הייתי שואלת אותו הייתי בחוסר מודעות לגבי השאלה ואני שמחה שזו הייתה התשובה שלו בסוף. אבא ובן הזוג של אמא בקשר מעולה".
איך זה גרם לך להסתכל על זוגיות?
"שאם זה מסתדר מעולה ואם יש ריבים ומרגישים שהזוגיות כבר לא טובה, לא צריך להתעקש עליה בכוח ובטח לא לסיים את זה בצורה לא מכבדת".
מה יש לך להגיד להורים שמתגרשים?
"אם אתם בסכסוך ואתם רבים, תעשו את זה בצד מבלי שהילדים ישמעו ואל תכניסו אותם לסרטים. אני רואה את זה אצל חברים שחווים את זה ולא מבינים מה קורה וצריכים להתאקלם לסיטואציה הזו לבד. זה מזעזע. תעשו מאמץ לפתור את זה רגוע, כי לא ייצא כלום מזה שתתפוצצו אחד על השני".

אף אחד לא אשם

הוריה של יהלי רגב (17) מאבן יהודה התגרשו כשהיא הייתה בת תשע. "יש לי שני אחים בני 20 ו-12 היום, וכשההורים התגרשו הם קראו לנו לשיחה משפחתית. זה היה מפתיע כי הם לא רבו אף פעם", היא מספרת. "אני לקחתי את זה בטוב. אמא תמיד אומרת שאמרתי 'אם טוב לכם אז טוב לי'. אחי הגדול בכה, וזה גרם לי לחשוב שאולי גם אני אמורה להרגיש ככה, אבל זה לא קרה. אחר כך ישבנו במשך שבוע על המחשב לחפש רהיטים לחדר החדש ואז אבא עזב".
איך עברה השנה הראשונה?
"לא זוכרת קושי. אהבתי את הרעיון שיש לי שני חדרים והכול כפול וחדש. חלוקת הימים הייתה ברורה והם גרו אחד מהשני במרחק הליכה, זה מאוד עזר. הם היו מאוד נגישים ותומכים, תווכו לנו את מה שאנחנו מרגישים שלא נשמור אצלאיכפנו והציעו עזרה מקצועית אבל לא רציתי.
"תמיד הייתי מחוברת לאבא ואחרי הגירושים ראיתי אותו יותר, וזה חיזק את הקשר בינינו כי לפני כן הוא עבד הרבה שעות"
"תמיד הייתי מחוברת לאבא ואחרי הגירושים ראיתי אותו יותר, וזה חיזק את הקשר בינינו כי לפני כן הוא עבד הרבה שעות. הקושי שלי היה שנה אחרי כשלכל אחד מהם היה בן/ת זוג חדשים".
מה היה קשה?
"כשבת הזוג של אבא והילדים שלה עברו לבית שלנו הרגשתי שאני צריכה להילחם על המקום שלי למרות שבת הזוג שלו מעולם לא עשתה משהו כדי שארגיש כך ושאבא כל הזמן הסביר לי שזה לא המצב, אבל כילדה לקח לי זמן להבין את זה.
"אני מאד אוהבת תשומת לב והיה לי קשה פתאום לחלק אותה עם עוד מישהו. בעיקר שאצל אבא בת הזוג ואני הבנות היחידות בבית ואנחנו מאד שונות. אבל שני בני הזוג של ההורים שלי אוהבים אותנו כאילו אנחנו הילדים שלהם ועדיין איך שלא הופכים את זה, הם לא ההורים שלי. בהתחלה זה הרגיש כאילו מנסים לגרום לי לאהוב אותם בכוח אבל אני אוהבת אותם כאנשים ולא בגלל שהם ההורים החורגים שלי".
היה לך חלום שהם יחזרו?
"כשבני הזוג הגיעו זה עבר לי בראש. אבל היום אני מבינה למה הם התגרשו, וגם הרווחתי המון אחים חורגים. לא הייתי מוותרת על זה בחיים".
את יודעת להעריך את הדרך שבה הם התגרשו?
"מאוד. יש לי חברות שההורים שלהן גרושים והם רבים דרכן - 'תבקשי מאבא', 'תבקשי מאמא, שזה אחר הדברים שתמיד מפריע להן. זה מזעזע בעיניי, בחיים לא חוויתי את זה. אני תמיד אומרת שכיף להיות ילדה להורים גרושים שהם גרושים כמו ההורים שלי. אני לא מרגישה ביניהם כעס או קנאה, הם השאירו דברים מאחור. הם עושים דברים מהלב ולא כי הם צריכים לעשות או רוצים לרצות".
מה זו משפחה עבורך?
"משפחה זה לא דם. זה מי שאתה אוהב ושאכפת לך ממנו ולו ממך. פשוט אהבה".
וזוגיות?
"שאלה קשה. אני חושבת שיש משהו אגואיסטי בלהישאר יחד רק בגלל הרגל ולא בגלל שמאושרים מהיחד. כל עוד הגירושים טובים זה כמו פרידה של בני זוג רגילים, אף אחד לא אשם. החברה תופסת את זה לא נכון - 'תראו מה אתם עושים לילדים'. כל עוד שומרים על הילדים אין סיבה שזה יהיה משהו לא טוב".