תרומת איברים מרגשת במגזר הערבי: משפחתו של ויסאם עבאס שנפטר בפתאומיות בביתו, הסכימה לתרום את איבריו. במרתון השתלות שבוצע לפני כשבוע, ניצלו חייהם של חמישה חולים. אחותו ששיכנעה את משפחתה אומרת: "התרגשנו שהצלחנו להציל חיים, מקווה להעלות את המודעות לתרומת האיברים במגזר הערבי".
הטרגדיה התרחשה לפני כשבוע: אמו של עבאס ויסאם בן 36 מהכפר ג'דיידה-מכר, מצאה את בנה כשהוא שרוע במיטתו מחוסר הכרה. ניידת טיפול נמרץ שהוזעקה למקום פינתה אותו ליחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי לגליל, שם נאבקו הרופאים על חייו, אך לבסוף נקבע כי הוא סובל ממוות מוחי נשימתי.
2 צפייה בגלריה
ויסאם עבאס
ויסאם עבאס
ויסאם עבאס
(צילום: באדיבות המשפחה)
מנהל היחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי לגליל, ד"ר ניקולא מחול: "ויסאם נמצא מחוסר הכרה בביתו כתוצאה מדום נשימה, אשר גרם לנזק מוחי. הוא הובא ליחידה לטיפול נמרץ במצב קשה, לאחר שעבר החייאה בביתו. במשך שלושה ימים היה מונשם, ולמרבה הצער, הכרתו לא חזרה אליו.
"לאחר שהרופאים קבעו כי מת מוות מוחי, ובעקבות פנייתה של מתאמת ההשתלות במרכז הרפואי, איווה שטיינר, נעתרו בני משפחתו באצילותם לתרום את איבריו. בלילה שבין חמישי לשישי שעבר הונצלו איבריו של ויסאם במרכז הרפואי לגליל".
לחתימה על כרטיס אדי - ליחצו כאן
"בדת האיסלאם תרומת איברים היא ברכה", מספרת אחותו איחלם, מורה למדעים בתיכון בכפר ג'דיידה מכר, "אצלנו מי שנותן חיים לאדם אחר נחשב שנכנס לגן עדן. מאוד הצלחנו שהצלחנו בתרומה להציל, זה נותן מעט נחמה לכאב העצום שלנו.
"המשפחה שלנו יודעת שאם אני הייתי חולה, והייתי זקוקה להשתלה, הייתי מצפה שיתרמו לי. וזה מה שהוביל אותי לשכנע את בני המשפחה להסכים לתרומה. זוהי מעין תמונת ראי לאחי שנפטר, ואהב לעזור לאחרים".
היא מוסיפה ואומרת: "אני פועלת רבות כדי להגביר את חשיבות תרומות האיברים אצלנו במגזר הערבי, במקום הפשיעה הרבה, הייתי רוצה שישקיעו יותר בתרומה לזולת ובהסכמה לתרומת איברים. העובדה שבטרגדיה הקשה שנפלה עלינו, הצלחנו לתת איכות חיים ולהציל אחרים, מרגשת בצל הכאב".
2 צפייה בגלריה
ניסים סויסה
ניסים סויסה
ניסים סויסה
(צילום: שירה סולומון)
מתרומת האיברים הושתל הכבד בחולה בן 47 בבית החולים הדסה עין כרם. בבית החולים בילינסון הושתלו שתי הריאות בחולה בן 51, כליות בחולים בני 42 ו-33. את לבו של ויסאם קיבל ניסים סוויסה, בן 67 תושב פתח תקווה שסבל מאי ספיקת לב קשה לאחר התקף לב בו לקה לפני כשלוש שנים.
בעקבות מצבו, נזקק סוויסה לניתוח מעקפים והשתלת לב מלאכותי. למרות זאת, מצבו המשיך להידרדר והדרך היחידה להצילו הייתה השתלת לב. "אם לא הייתי מקבל את הלב לא יודע אם הייתי שורד הרבה זמן", הוא מספר, "כשהגיע הטלפון, הייתה לי הרגשה שהניתוח יהיה באותו לילה. באתי בלי חששות, קיוויתי שיהיה טוב, ויצא הכל לטובה".
הוא מוסיף: "אני רוצה להודות למשפחת התורם שהסכימו לתרומה האצילית. הם עשו מעשה גדול, ואני מקווה שתגבר המודעות לתרומת האיברים. אני אדם שאוהב לבלות וליהנות מהחיים, אבל הייתי שנים ארוכות מוגבל. אני מקווה שעכשיו מצבי ישתפר ואוכל לצאת לחיים חדשים".
ד"ר בן אברהם בנימין, מהיחידה לאי ספיקה והשתלות לב במערך הקרדיולוגי, שטיפל בסויסה, אמר: "ניסים מטופל שלנו בשלוש שנים האחרונות לאחר אירוע לבבי משמעותי וניתוח מעקפים שלא עזרו לו לתפקד ובעקבות זה נאלץ לעבור השתלת לב מלאכותי, אבל עדיין המשיך לסבול מאי ספיקת לב ואושפז לעיתים קרובות לצורך טיפול תרופתי דרך הווריד.
"לפני כמה ימים הגיעה תרומה ללב שהתאימה בדיוק בשבילו. כשבשרתי לו שיש לב מתאים הוא התרגש מאוד. לא האמין שהרגע הזה הגיע והודה אינסוף לרופאים ולמשפחה התורמת. כרופא של חולים מושתלי לב שנים רבות, דוקא בתקופת הקורונה אל תפסיקו לתרום ולתת את תשומת הלב לנושא החשוב הזה, אפילו ברגעים הקשים של המשפחה התורמת תמיד לזכור שכל תרומה כזו מתחילה חיים של אנשים חדשים".
צפו: מושתל הלב ניסים סוויסה לאחר ההשתלה