השירות הפדרלי לפיקוח על התקשורת ברוסיה, רוסקומנדזור, הודיע הבוקר (יום ד') כי הורה להאט את הגלישה בטוויטר בעקבות סירובה של הרשת החברתית להסיר אלפי תכנים בלתי חוקיים מהפלטפורמה. "ההאטה תתבצע בכל המכשירים הניידים וב-50% מהמכשירים הנייחים", נמסר מהשירות שמאיים לחסום את טוויטר לחלוטין אם תמשיך לסרב למחיקת התכנים. ההאטה תשפיע על הצפייה בסרטונים ובתמונות, אך לא על ציוצים כתובים. מטוויטר לא נמסרה תגובה.
2 צפייה בגלריה
פוטין וטוויטר
פוטין וטוויטר
פוטין. המתנגדים של הנשיא אוהבים את טוויטר
(צילום: AP, Shutterstock)
ברוסקומנדזור טוענים כי החל משנת 2017 פנו יותר מ-28 אלף פעמים לטוויטר בבקשה למחוק את התכנים האסורים: מדובר ב-2,569 מקרים שבהם משתמשים עודדו קטינים להתאבד, 450 פרסומים של תוכן פדופילי ו-149 פרסומים של מידע הקשור לשימוש בסמים. ההחלטה על האטת טוויטר מגיעה יום לאחר שהרשות הגישה תביעה נגד טוויטר, פייסבוק וגוגל על כך שלא מחקו פרסומים הקשורים להפגנות המחאה על מאסרו של אלכסיי נבלני, אחד ממתנגדיו הבולטים של הנשיא ולדימיר פוטין. מהקרמלין נמסר כי אינם מעוניינים לחסום אתרים, אך על החברות הרלוונטיות לפעול לפי חוק. בחודשים האחרונים פועלת מוסקבה כדי לחזק את השפעתה על רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, לטענתה על מנת להילחם בטרור ולהגן על קטינים. עם זאת, הרשתות החברתיות האלו גם מסייעות למתנגדי המשטר, כמו נבלני, להשמיע את קולם ולארגן הפגנות מחאה. בדצמבר אישר הבית התחתון בפרלמנט להטיל קנסות מוגדלים על פלטפורמות שלא ימחקו תוכן בלתי חוקי, וכן להגביל את הגישה לאתרים בתגובה ל"אפליה" נגד התקשורת המקומית.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם
אפליקציית טלגרם
טלגרם. ניסו לחסום ללא הצלחה
(צילום: Shutterstock)
בשבוע שעבר אמר נשיא רוסיה: "האינטרנט כבר חדר לכל תחומי החיים שלנו. הוא חייב לציית לא רק לחוקים הפורמליים והמשפטיים, אלא גם לחוקים המוסריים של החברה שבה אנחנו חיים - אחרת החברה שלנו תתפרק מבפנים".
מוסקבה כבר חסמה בעבר אתרים ופלטפורמות שסירבו לשתף איתה פעולה, בהם פלטפורמת הווידאו Dailymotion והרשת החברתית ליצירת קשרים מקצועיים ועסקיים לינקדאין. רוסיה גם ניסתה לחסום את אפליקציית המסרים המידיים טלגרם, ללא הצלחה. ב-2019 אישרה רוסיה הצעת חוק להקמת "אינטרנט ריבוני", רשת פנימית שתבודד אותה מהאינטרנט העולמי במקרה הצורך.