בשיתוף סופר-פארם פרופשונל
אין אונות בקרב גברים היא בעיה שכיחה. ככל שעולה הגיל, יותר ויותר גברים נתקלים בבעיות זקפה, אך בד בבד עם עלייה זו עולה גם הרתיעה מלדבר על הנושא, ובכך – להימנע מטיפול ופגיעה בחיי המין. עכשיו יותר מתמיד, הגיע הזמן לדבר על זה.
"אין אונות היא הפרעה מאוד נפוצה. 30 אחוזים מהגברים מעל גיל 30 סובלים מאיזושהי הפרעה בתפקוד המיני", אומר ד"ר רונן הולנד, מומחה לכירורגיה אורולוגית ורפואה מינית במכבי שירותי בריאות ובעלי קליניקה פרטית. "בגילאי 60 כבר בסביבות 65 אחוזים מהגברים ידווחו על הפרעה מסוימת בתפקוד המיני, כש-20% מהם ידווחו שאין להם בכלל זקפה".
בשנים האחרונות, לא מעט בזכות פרסומי חברות התרופות, הנושא עולה יותר על סדר היום. עם זאת, עדיין לא מעט גברים בוחרים שלא לטפל בבעיה. "אנחנו יודעים לפי שאלונים ומחקרים בנושא שהרבה גברים נרתעים בגלל חשש ובושה, או בגלל שהם חושבים שאין כבר במה לטפל", מוסיף ד"ר הולנד. "מה שמפתיע זה שבכל גיל יש קבוצה מסוימת שמדווחת על הפרעות בזקפה. אצל צעירים זה יהיה יותר מהסיבה הרגשית כמו חרדות ביצוע וחששות, אך אצל מבוגרים מגיל 50 ומעלה זה יהיה קשור יותר לסיבה גופנית".
1 צפייה בגלריה
רגשות בושה וחשש. בעיות בזקפה
רגשות בושה וחשש. בעיות בזקפה
רגשות בושה וחשש. בעיות בזקפה
(צילום: shutterstock)
זקפה היא בעצם תוצאה של הרחבה מאוד מסיבית של כלי הדם בפין. כשכלי הדם האלה לא מספיק יעילים או פוטנטיים, הדבר מוביל לפגיעה בתהליך הזקפה. "כדי שתהיה זקפה טובה צריך ששלוש מערכות בגוף יעבדו באופן תקין", אומר ד"ר הולנד, "המערכת ההורמונלית, המערכת העצבית ומערכת כלי הדם". האחרונה מהווה הסיבה העיקרית להפרעות אין אונות.
"כלי הדם של הפין, כמו כלי הדם האחרים בגוף עוברים איזשהו תהליך של טרשת עורקים שהולך וחוסם אותם עם הזמן. כל גורמי הסיכון שאנו מכירים לבעיות של כלי דם כמו סוכרת, עישון, שומנים מוגברים בדם, יתר לחץ דם או חוסר פעילות גופנית מביאים בסופו של דבר לירידה בזקפה. לרוב זה קורה שנים לפני כלי הדם האחרים. זאת אומרת שמישהו שיש לו סוכרת וגם מעשן – שילוב די קטלני, אז המחלה של כלי הדם שלו בלב תתגלה הרבה אחרי ההפרעה בזקפה. זאת מכיוון שכלי הדם בפין יותר קטנים מכלי הדם בלב", מסביר ד"ר הולנד.
אבחון הבעיה הוא פשוט יחסית, ומתבצע בדרך כלל אצל אורולוג או רופא משפחה. "שיחה יסודית עם המטופל ובדיקה גופנית מספיקים כדי לקבוע מה הסיבה להפרעה בזקפה ומה הטיפול המומלץ", אומר ד"ר הולנד ומוסיף, "לעיתים רחוקות יותר צריך להשתמש באמצעים מתקדמים יותר כמו אולטרסאונד של הפין או בדיקות אחרות".
לרוב, כשכלי הדם נפגעים בצורה לא קשה ניתן בשלב הראשון לטפל בגורמי הסיכון עצמם ולשפר את אורחות החיים: לאזן יותר טוב את הסוכרת, לעשות פעילות גופנית, ולהפחית או להפסיק את העישון.
"זה תמיד האמצעי הראשון לטיפול בבעיה", מסכים ד"ר הולנד, "תמיד מתפלאים עד כמה ירידה במשקל היא טיפול מצוין. גברים שהצליחו לרדת במשקל, אפילו בסדר גודל של 5 אחוזים מהמשקל שלהם, יחוו שיפור בתפקוד המיני. אנשים שמפסיקים לעשן, ובוודאי אנשים שמתחילים להיות פעילים מבחינה גופנית לאחר שנים של יושבנות ייראו אף הם שיפור".
אך כשהפגיעה מתקדמת יותר, יש לפנות לאמצעים מתקדמים יותר. במשך שנים רבות הטיפולים היחידים לאין אונות היו ניתוחי תותב או הזרקות לפין, אך בשנת 1999 יצא הכדור הראשון לטיפול בהפרעות בזקפה ושינה את כל התמונה.
"התרופות נפוצות ולא יקרות אך פותרות את הבעיה רק בכ-70% מהמקרים", אומר הרוקח רפי פרחי, "בשאר המטופלים, נטילת טבליות לא תשפיע. חשוב לקחת בחשבון שקיימות הגבלות לשימוש בתרופות אלה, לא ניתן להשתמש בהן במידה והמטופל נוטל תרופות ממשפחת הניטראטים (לטיפול בלחץ דם) או בתרופות ממשפחת חוסמי האלפא. מזון מוריד את ספיגתן וכך גם את השפעתם והתרופות ממשפחה זו בעלות תופעות לוואי העלולות להופיע בכ-15% מהנוטלים כגון: כאבי ראש, סומק, גלי חום והפרעות במערכת העיכול.
"לכן הפתרון לאותם מטופלים (מסתבר שמדובר באוכלוסייה של עשרות אלפי מטופלים בשנה), הינו לפנות לאורולוג המתמחה בתחום ולקבל מרשם להכנה רוקחית של זריקות לפין" אומר פרחי. "היום זה נראה לנו ברור מאליו שיש כדור לזקפה אבל אז זה היה מהפכני", מסכם ד"ר הולנד. "פתאום לא צריך לעשות דברים כמו ניתוח או זריקות, אלא לקחת כדור. זה באמת שינה את כל התמונה. זה טיפול מאוד מוצלח והוא באמת הוריד באופן משמעותי את הצורך בניתוחי תותב ובהזרקות לפין. עם זאת צריך לזכור שאפילו היום כשהכדורים כ"כ נפוצים וזולים עדיין 30-40 אחוזים מהגברים עם הפרעות בזקפה לא יכולים ליהנות מהכדור הזה".
מדוע בעצם? "שלוש סיבות עיקריות. או שהכדור לא עובד כי מצב כלי הדם או של המערכת העצבית הוא כזה שהם לא מגיבים לכדורים. או שהם גורמים לתופעות לוואי שמפריעות לאורח החיים בצורה משמעותית כמו כאבי ראש, דפיקות לב, סומק בפנים – דברים שאין בהם בדרך כלל סכנה אך יכולים להפחית משמעותית את ההנאה מהכדור. סיבה שלישית היא התוויית נגד לטיפול בכדורים האלה. למשל תרופות מסוגים שונים הנלקחות בשילוב עם התרופה עלולות להוביל לירידות לחץ דם משמעותיות, או למשל חולים מסוימים עם מחלת כלי דם בעיניים. כל אלה מחזירים אותנו לטיפול הוותיק והטוב של הזרקות לפין".
בטיפול בזריקות אינטרא-קוורנוס נעשה שימוש בחומר פעיל אשר גורם להרחבה של כלי דם. "כאשר מזריקים את החומרים האלה לתוך גופי הזקפה בפין, הדבר גורם לזרימה מאוד חזקה של דם לתוך הפין אשר יוצרת מצב של זקפה", מסביר ד"ר הולנד.
אחוזי ההצלחה של הטיפול כמעט אבסולוטיים. "95% אחוזים מהגברים שמשתמשים בזריקות הצליחו להגיע לשיפור משמעותי בזקפה", מצהיר ד"ר הולנד. "היום אנחנו יודעים שלא חייבים להגיע לזקפה מאוד נוקשה. כמובן שרוב המטופלים יגיעו למצב של זקפה שיאפשר להם להגיע לחדירה, אבל גם פחות מזה ישפר מאוד את התפקוד המיני".
גם מיעוט תופעות הוואי הופך את הטיפול לבטוח יותר ופשוט. "אין תופעות לוואי על מערכות אחרות בגוף חוץ מבאזור ההזרקה", הוא מוסיף. "גברים שטיפול תרופתי היה עושה להם כאב ראש, סומק או דפיקות לב לא מרגישים את זה עם הזריקות. בנוסף, כמעט ואין התוויית נגד".
"זריקות אלה נרקחת כהכנה רוקחית ב"מרכז להכנות רוקחיות" על פי כל התקנים המחמירים של משרד הבריאות "תנאי הכנה נאותים", הן נרקחות בחדרים סטריליים, נשלחות לבדיקות הדרושות במעבדות חיצוניות ורק לאחר קבלת התוצאות המתאימות לדרישות, הן משוחררות לשימוש ציבור המטופלים שיקבלו אותן בבית מרקחת, על פי המרשם שקיבלו מהרופא המטפל, מסביר הרוקח פרחי.
האם ישנן תופעות לוואי? "תופעת הלוואי העיקרית הינה זקפה ממושכת או מוגזמת. בגלל זה הטיפול מותאם בהכנה רוקחית לפי מינונים שונים לבחירת הרופא המטפל. חשוב להתחיל ממינונים נמוכים כדי שלא תהיה תגובה מוגזמת"
מה חשוב לדעת? כדי שהזריקות תהיינה יעילות וגם שהמטופל לא יגרום לעצמו נזק, הטכניקה מאוד חשובה. עקב כך הזריקה הראשונה והשנייה נעשות במרפאה אצל האורולוג במסגרתן לומד המטופל בהדרכת הרופא כיצד להזריק. בגלל שאזור ההזרקה נמצא קרוב לבסיס הפין, העור מאוד דק והעצבוב לא רגיש במיוחד ולכן התהליך אינו כואב. זה אמנם מוזר בהתחלה, הגבר צריך להתגבר על מחסום פסיכולוגי מסוים כדי לדקור את עצמו בפין, אבל אם עושים הדרכה טובה, מהר מאוד ניתן לעשות את זה לבד בבית.
"בנוסף, במקרים בהם למטופל יש פרקינסון או הגבלה מוטורית אחרת אנחנו מבקשים שבת הזוג תגיע למרפאה ומלמדים אותה איך להזריק, אבל בדר"כ הרוב המוחלט של הגברים עושים זאת בעצמם. בכל פעם שהם רוצים לקיים יחסי מין הם מוציאים את המזרק מהמקרר, מזריקים לעצמם וכבר אחרי 10 דקות-רבע שעה יש תגובה שמאפשרת לקיים יחסי מין".
בשיתוף סופר-פארם פרופשיונל


פורסם לראשונה: 08:13, 17.06.21