עשר נשים שונות, בגילים, צבעים, תסרוקות, משקלים וגבהים שונים, מדברות בעברית ולצידה שפות שונות, ומעבירות מסר אחד: חיבוק תומך לנשים שחיות בגיהינום עלי אדמות ומתמודדות עם אלימות של בני זוגן כלפיהן. זוהי תמצית הקליפ "אישה" של היוצרת שני ארנהיים (34) שכתבה את המילים והפיקה וביימה את הסרטון.
בקליפ משתתפות אסתי זקהיים (ספרדית), יוליה פלוטקין (רוסית), הילי לואיס (צרפתית), חנאן חילו (ערבית), שני ארנהיים (עברית), תמי שמע (שפת הסימנים), נועה לפידות (אנגלית), שייה יובה (יפנית), מירית גליצקי (רוסית) ואורטל ברקה (אמהרית).
צפו בקליפ "אישה" של שני ארנהיים:
השחקנית אסתי זקהיים, יו"ר שח"ם (ארגון השחקנים בישראל), מספרת: "להשתתף בסרטון פיוטי רגשי ואמיץ שגם מדבר בשפות שונות, ומושיט יד לכל הנשים באשר הן, היה מעשה חשוב ומשמעותי בעיניי. אני תמיד שמחה להשתתף בכל יוזמה שתקדם נשים ותסייע בהסברה, במלחמה נגד ההשתקה, הבושה והפחד של 'מה יגידו', נגד ההדחקה ובהכחשה של אלימות במשפחה, אלימות של בני זוג והדרת נשים".
"בהתחלה הכוונה הייתה לפרסם את הסרטון ליום המודעות לאלימות נגד נשים, לאחר מכן זה נדחה ליום האישה בגלל בלת"מים, קורונה וכו', וככל שהתעסקתי בזה יותר הבנתי שלא צריך יום מיוחד – האלימות חיה בינינו כל יום ורגע", מסבירה ארנהיים. "רק אתמול שמענו על קמפיין שנשים הקימו לשמירה על ליאת אנשל שכמעט נרצחה על ידי בן זוגה וכעת, כשהוא השתחרר מהכלא, היא חוששת לחייה והמדינה לא מגינה עליה. צריך להציף את הנושא כל הזמן ולפני שיקרה משהו, לא אחרי. אנחנו לא צריכים לשמוע על אלימות נגד נשים רק אחרי שהיא באה לידי ביטוי, השאיפה היא למנוע אותה".
מה הביא אותך לייצר את הקליפ? "את השיר כתבתי ממקום אישי וכואב שלי – סוג של קול חיצוני שדיבר אליי. אני כותבת שירה לא מעט, אך כשכתבתי את השיר הזה ממש הרגשתי כאילו יש מישהו איתי בחדר למרות שהייתי לבד. בקריאה הראשונה אחרי שסיימתי לכתוב בכיתי, אבל בכי טוב – מנקה, מרפא. בצילומים אחת המשתתפות גם בכתה כשהקריאה את הטקסט והבנתי כמה כולנו דומות".
"האמת שהרעיון לקליפ בכלל לא בא ממני. מישהי שהכרתי שעברה אלימות פיזית קשה מצד הגרוש שלה נחשפה לשיר ושיתפה אותו ברשתות החברתיות, כך יצא שבעל חברת הפקה שעבדתי אצלו קרא את זה ודיבר איתי על האפשרות ליצור מזה סרטון. פתאום זה נהיה אמיתי ופרש כנפיים. אני באמת מאמינה שלמילים וליצירה יש המון כוח – הן יכולות להרוג, אך הן יכולות גם להציל".
2 צפייה בגלריה
 "אלימות יכולה להיות מידבקת, למעשה היא נגיף שנמצא בכל מקום, בדיוק כמו הקורונה"
 "אלימות יכולה להיות מידבקת, למעשה היא נגיף שנמצא בכל מקום, בדיוק כמו הקורונה"
"אלימות יכולה להיות מידבקת, למעשה היא נגיף שנמצא בכל מקום, בדיוק כמו הקורונה"
מה המטרה של הקליפ? "אני מאמינה שלמרות שמדברים על הנושא, עדיין חשוב להמשיך לשים אותו בכותרות וכמה שיותר. למרות שהמון נשים סובלות מאלימות (לעיתים אפילו מבלי לדעת), עדיין קיימת הסתרה ובושה - היא צריכה להיות בצד השני, לא בצד שלנו. זה עוד משהו שהייתי שמחה שנשים יפנימו, זה לא עושה אתכן חלשות, כמה שזה נשמע אבסורד במקרה הזה, השימוש בכוח – הוא החולשה האמיתית".
מה המסר העיקרי שעובר במילים? "היה לי חשוב לעשות משהו אחר. לשמחתי קיימים לא מעט גופים ועמותות העוסקים בנושא ובכולם אומרים לנשים שהן לא לבד. אני רציתי שכל מי שתצפה בסרטון תרגיש שהיא לא לבד, לא רק תדע את זה - דרך המילים, דרך הנשים החזקות שלקחו בו חלק. כמו כן, השימוש במגוון שפות עזר לי להדגיש שזה קורה לכולן, בכל העולם, ללא הבדל דת וגזע. אלימות יכולה להיות מידבקת, למעשה היא נגיף שנמצא בכל מקום, בדיוק כמו הקורונה. בניגוד אליה לאלימות לא הומצא חיסון, אך החינוך והמילים שלנו יכולים למגר את התופעה – ואולי הם החיסון האמיתי. ועדיין לצערי, בדומה לווירוסים - האלימות לא תיעלם".
"הטקסט פונה לעוצמה שטמונה בך וקורא לך לחזור חזרה לבית, למרכז שלך. מגוון השפות מאפשר נגיעה כמו חץ בכל אחת ואחת מאיתנו, כי הפנייה שם מרגישה אישית".
אם הכותרת היא: "שמעי אישה:..." מהן המילים הבודדות שהיית כותבת אחרי? "אני חושבת ש'את יכולה להיות בטוחה'. 'שמעי אישה: את יכולה להיות בטוחה'".
איך הייתה חוויית העבודה על הקליפ? "רציתי שהסרטון יהיה יפה, דווקא בגלל שזה לא נושא יפה. ההתגייסות של הבנות והצוות הייתה מדהימה, כל המעורבים התנדבו וזה לא מובן מאליו, הם נרתמו למען המטרה מכל הלב. לראות שלאנשים אכפת להשפיע בנושא החשוב והכואב הזה היה מרגש".
"נושא האלימות מביא בין היתר המון בדידות, וכשראיתי את ההרמוניה שנוצרה בין כולן ביום הצילום והנכונות לתרום למען אותה המטרה, זה פתח לי דלת בלב וגרם לריפוי. הכנו עוד גרסה של הסרטון רק עם השפות האחרות, ואנחנו מפיצים אותה ברשתות החברתיות בכל העולם, במטרה להגיע לכמה שיותר נשים. כשאני חושבת שנצליח לגעת ולהשפיע על נשים שנאלצות להתמודד עם אלימות על כל פניה (כלכלית, פיזית, מילולית ומינית) אני מברכת על הזכות ומרגישה שזו מתנה".
2 צפייה בגלריה
"אלימות יכולה להתדפק על כל דלת ובית". אורטל ברקה
"אלימות יכולה להתדפק על כל דלת ובית". אורטל ברקה
"אלימות יכולה להתדפק על כל דלת ובית". אורטל ברקה
"זה נושא כל כך חשוב שצריך לדבר עליו בכל השפות", אומרת השחקנית הילי לואיס שמשתתפת בסרטון. "כמי שעברה הטרדות מיניות, הפרויקט הזה נגע לליבי. תמיד מרגש אותי לדבר בצרפתית אז בטח על נושא כזה רגיש. מדהים איך אותו משפט מרגיש אחרת בשפה שונה".
דודו יצחקי, שצילם את הסרטון, מספר על החוויה: "היה לי בהתחלה קצת מוזר להיות הגבר היחידי על הסט בתעשייה שאמנם משלבת נשים, אבל עדיין חלק גדול מהמקצועות בה מאוישים על ידי גברים. אך זאת הייתה חוויה עוצמתית וטובה. אני מרגיש שזכיתי לקחת חלק בפרויקט כזה חשוב כגבר, ולתרום את חלקי הקטן בהעברת המסר החשוב של הפסקת האלימות כנגד נשים".
"אלימות כלפי נשים בפרט ואלימות ככלל חוצה כל מעמד חברתי או מעמד כלכלי, היא חוצה תרבות, מגזר וצבע", מסכמת אורטל ברקה המשתתפת בסרטון. "אלימות יכולה להתדפק על כל דלת ובית, וזה אחד המסרים החשובים בעיניי שהטקסט מעביר, מעבר לעוצמה שקיימת בו. הטקסט פונה לעוצמה שטמונה בך וקורא לך לחזור חזרה לבית, למרכז שלך. מגוון השפות מאפשר נגיעה כמו חץ בכל אחת ואחת מאיתנו, כי הפנייה שם מרגישה אישית. שמחתי לקחת חלק בפרויקט חשוב ומיוחד כמו זה על כל רמותיו".

אִישָּׁה/ שני ארנהיים

שִׁמְעִי אִישָּׁה,
אֲנִי יוֹדַעַת שֶׁאַתְּ חַיָּה בְּסֶרֶט אֵימָה,
בִּזְמַן שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ מְחַמֶּמֶת
וַאֲנָשִׁים מַעֲלִים תְּמוּנָה
מֵחוּפְשָׁה קְסוּמָה.
שִׁמְעִי אִישָּׁה,
יֵשׁ לָךְ פֶּצַע בְּתוֹךְ הַנְּשָׁמָה,
הוּא כֵּוֹאֵב, שׂוֹרֵף,
לֹא מוֹתִיר רֶגַע מְנוֹחָה,
אָז בִּדְמָמָה מִתּוֹךְ הַחֲשֵׁכָה,
מִתְגַנֶּבֶת תְּהִיָּיה הַמְּבַקֶּשֶׁת
לְגַלּוֹת מָה יְחַכֶּה לָךְ בָּעוֹלָם הַבָּא.
שִׁמְעִי אִישָּׁה, אַתְּ יָפֶה,
אַתְּ שׁוֹמַעַת זאת מֵהַסְּבִיבָה,
לַמָּרוּת הַמּוּגְלָה שיש לָךְ בַּנְּשָׁמָה,
הַפְסִיקִי לְהַרְגִּישׁ שֶׁאַתְּ לֹא רְאוּיָה.
שִׁמְעִי אִישָּׁה,
אֲנִי יוֹדַעַת, אֲנִי מְבִינָה,
לֹא בָּחַרְת לְהִיוָּולֵד אִישָּׁה,
וְעוֹד לִנְחוֹת לְתוֹךְ גּוּף שֶׁיִּתְהַלֵּךְ
בֵּין חַיּוֹת שֶׁעָלַיִךְ עוֹבְדוֹת
שֶׁהֵן אֱנוֹשִׁיּוֹת.
שִׁמְעִי אִישָּׁה,
עַכְשָׁיו הַקְשִׁיבִי
וְלֹא לְכָל הַקּוֹלוֹת הַמְּעַכְּבִים
לָךְ אֶת הַהַרְגָּשָׁה שֶׁיֵּשׁ לָךְ זְכוּת
לִהְיוֹת נְשָׁמָה חָפְשִׁיָּה.
אֲנִי עוֹצֶרֶת אוֹתְךָ
מִמַּחְשָׁבָה רָעָה,
רוֹצָה רַק לְחַבֵּק וּלְמַלֵּא
אֶת הַזְּמַן שֶׁנּוֹתַר בְּאַהֲבָה,
לְהוֹצִיא אֶת הַשָּׁחוֹר
שֶׁנִּתְקַע בַּנְּשָׁמָה.
שִׁמְעִי אִישָּׁה,
הַבִּיטִי בַּיַּלְדָּה שֶׁהָפְכָה לַנַּעֲרָה.
זֹאת לֹא בּוּשָׁה לְהַרְאוֹת חוּלְשָׁה,
אוֹ לוֹמַר "אֲנִי זְקוּקָה לְעֶזְרָה".
אֶפְשָׁר גַּם לָגֶשֶׁת לְתַחֲנַת הַמִּשְׁטָרָה.
אֲלַוֶּוה בֶּאֱמוּנָה גְּדוֹלָה וַחֲזָקָה
כְּשֶׁבַּחוּץ יְפַקְפְּקוּ בַּנְּשָׁמָה.
אֶזְרַע בָּךְ חֶמְלָה כְּשֶׁתֵּשְׁבִי בְּחֶדֶר
מְנוּכָּר אֵלָיו נִכְנָסִים וְיוֹצְאִים
רַק לְמַטְּרַת חֲקִירָה.
לֹא אֲוַותֵּר וְאֵצֵא מֵהַתְּמוּנָה,
עַד שֶׁלָּךְ אוֹכִיחַ שֶׁעוֹד תִּהְיִי
בְּחֶדֶר בּוֹ תָּחוּשִׁי בְּטוּחָה בְּחוֹם וְאָהֲבָה
וְלֹא בִּגְלַל הָאֱמֶת שֶׁתֵּצֵא בַּחֲקִירָה.
זֶה לֹא רַק מָה שֶׁחָשׁוּב לַשִּׁיקּוּם הַנְּשָׁמָה.
אַתְּ עוֹד שׁוֹמַעַת אִישָּׁה?