6 צפייה בגלריה
שתי נשים וגבר
שתי נשים וגבר
משולש אהבה רומנטי
(צילום: Shutterstock)

לפני עשר שנים פגשה חן (38) את האישה ששינתה את חייה, האישה הראשונה שבה היא התאהבה. לגמרי במקרה, היא הייתה בת הזוג של החבר הכי טוב של חן. כמה טוב? כמו אח, בחור שליווה אותה מגיל 15 והיה מעורב בכל אספקט בחייה. "הוא תמיד הכיר את בני הזוג שהיו לי ואני הכרתי את בנות הזוג שלו", היא מספרת. "יום אחד הוא הכיר מישהי חדשה, והוא התלהב ממנה עד השמיים. הוא אמר לי, 'תקשיבי, יש מצב שהפעם, לשם שינוי, את אפילו תחבבי אותה'".
ובכן, הוא צדק. כבר במפגש הראשון לא היה שום ספק שהשתיים מחבבות זו את זו. "מרגע שהסתכלתי עליה, זה כאילו שהוא לא היה קיים יותר. כלומר, באותו הרגע רק אני והיא השתתפנו בשיחה", היא מתארת את המפגש האינטנסיבי. "מיד אחרי המפגש הראשוני, בכל פעם שהם נפגשו היא ביקשה שנפגוש גם אותי. 'בוא נלך לחן', 'בוא נתקשר ‏לחן', 'בוא נראה מה חן עושה'", היא מחקה אותה בקול.
"היא כל הזמן ביקשה לצרף אותי. הוא, כמובן, ניסה לומר לה שהוא רוצה שהם יהיו לבד מדי פעם, אבל היא לא השתכנעה,‏ אז היינו נפגשים הרבה שלושתנו. הרגשתי שמשהו קורה, גם היא הרגישה וגם הוא הרגיש. הוא אפילו דיבר ‏איתי על זה בשלב מסוים, ואמר לי שהוא לא מרגיש כל כך בנוח עם החברות שהתפתחה".
איך הגבת לזה?
"ברגשות מעורבים. מצד אחד הבנתי אותו. מצד שני, הרגשתי שהוא מנסה לשלוט בדברים שהם מעבר לשליטתו. אני זוכרת שאמרתי לה שאני צריכה קצת מרחק והיא נעלבה, ביקשה שנדבר על זה. כמובן שברגע שנפגשנו זה היה כמו מגנט. זה אולי נשמע דרמטי, אבל המשיכה בינינו הייתה גדולה וחזקה מאיתנו".
6 צפייה בגלריה
נשים מאוהבות
נשים מאוהבות
"ברגע שנפגשנו זה היה כמו מגנט. המשיכה הייתה חזקה מאוד"
(צילום: Shutterstock)

חודש אחרי שהכירו, מצאו את עצמן חן ובת זוגו של החבר לבד בדירה שלה, מממשות את רגשות החיבה ההדדיים. "משם זה הפך לרומן מטורף שקרה מאחורי הגב שלו. בסוף היא נפרדה ממנו ואנחנו המשכנו ביחד. זה גם הפריע לו, שאני בקשר ממש טוב עם מי ששברה לו את הלב, אבל הוא לא ידע באותה תקופה את הסיבה לפרידה, אז הוא היה מתקשר אליי ושואל אותי מה אני עושה, כשרוב הזמן הייתי איתה.
"הוא ידע שאנחנו בקשר הדוק וגם ניסה לומר לי שזה מפריע לו, אבל הסברתי שאני לא יכולה עכשיו לא להיות חברה שלה. אגב, הוא גם ניסה לחזור אליה כמה פעמים, היה שם סיפור", היא מתארת את הדרמה שהתחוללה.
זה התחיל ונמשך מאחורי גבו, אבל בשלב מסוים כן סיפרתן לו?
"כן, משהו כמו חצי שנה אחרי. ישבנו יחד בבר וזו הייתה ממש סצנה מסרט. הוא ראה שאני רוצה לספר לו משהו ואני לא מצליחה, והוא היה כזה, 'די, את יודעת שאת יכולה לספר לי הכול'. ואז אמרתי לו שאני והיא היינו יחד, אפילו לא נכנסתי לפרטים. הוא הסתכל עליי בשוק, אמר, 'זאת בגידה' והלך. זה היה ממש דרמטי".
הסכמת שזו בגידה?
"כן, זו בגידה כפולה, אני מניחה. הרגשתי מאוד רע עם עצמי, אפילו הענשתי את עצמי בכל מיני צורות. ממש הסתובבתי עם ייסורי מצפון, ניתקתי את הקשר איתה ולקח זמן עד שחזרנו לדבר. הרגשתי מאוד-מאוד רע עם הסיפור הזה. גם איבדתי אותו, בסופו של דבר. ניסינו לחזור לקשר אחר כך, אבל זה כבר לא היה אותו דבר. אני יודעת שגם היא ניסתה לשבת איתו לשיחה רצינית אבל ללא הצלחה".

ההידלקות הייתה מהירה, המימוש הגיע שנים אחרי

מסתבר שסיפור ההתאהבות בבן או בת הזוג של החבר הכי טוב אינו נדיר במיוחד. במקרה של חן החיבה ההדדית התממשה יחסית מהר, אבל במקרה של אמילי (50), עברו שנים של שתיקה ואפילו מקרה מוות אחד עד שרגשות האהבה הבשילו.
בשנות השלושים לחייה, כשחייתה אז כבחור, הכירה אמילי את זוגתו החדשה של חברה הטוב, והקליק היה מיידי. "ישר נדלקתי עליה. היא נראתה לי ממש מושכת, אבל בגלל שהוא היה חבר טוב שלי לא עשיתי עם זה כלום והשארתי את זה ככה. גם הייתי בקטע של 'וואי, אני לא ממש מתחברת להרבה אנשים, אז עדיף שלא אתחיל לעשות שטויות כאלה'".
מתי ההחלטה הזאת השתנתה?
"הם היו ביחד חמש שנים, התחתנו ונולדה להם בת. כמה שנים אחרי זה הוא נפטר במפתיע מדום לב. אחרי שהוא נפטר הלכתי לנחם אותה ולעזור לה. הייתי הרבה אצלה. אני חושבת שהלכתי יותר מכל שאר החברים. באותו הזמן חשבתי שזה מה שצריך לעשות, פשוט ללכת לנחם אותה ולא יותר מזה.
"חצי שנה אחרי שהוא נפטר היא מצאה זוגיות חדשה. אני זוכרת שכעסתי עליה, גם כי חשבתי שזה מוקדם וגם כי הרגשתי שפספסתי את ההזדמנות שמשהו יקרה בינינו. אמרתי לה, 'מה הקטע שאת יוצאת עם מישהו חצי שנה אחרי שבעלך נפטר?', והיא ענתה שלא מתאים לה להישאר לבד ושהיא רוצה להיות עם מישהו. נכנסנו לכאסח על זה והקשר נותק.
"החודשים עברו ולאט-לאט חזרנו לדבר, הפעם ב-ICQ. ואז הגיע יום שישי בערב, לא יצאתי לשום מקום והיא לא יצאה לשום מקום. היינו כל אחת בדירה שלה והשתכרנו לגמרי. היא סיפרה לי שהיא עשתה פירסינג בלשון, ואמרתי לה שזה ממש מגניב ושהייתי שמחה להתנשק צרפתית עם מישהי שיש לה פירסינג בלשון. להפתעתי, היא הגיבה ב'סבבה, בוא'.
"למחרת לקחתי מונית ונסעתי אליה. היה ברור שזה הדדי, היא נפרדה ממי שהיה אז בן הזוג שלה ונכנסנו לזוגיות. התחתנו שנה אחרי כן והיום יש לנו שתי בנות משותפת, בנוסף לבת שלה מהחבר. עברו מאז 16 שנים, אך לצערי בימים אלו ממש אנחנו בעיצומו של תהליך פרידה", היא משתפת.

6 צפייה בגלריה
ICQ
ICQ
השיחה הגורלית התרחשה ב-ICQ
(צילום: Shutterstock)

מסתבר שדווקא ההחלטה של אמילי לממש את זהותה המגדרית ולחיות כאישה הייתה הטריגר שסיים את מערכת היחסים שלהן. "כשהתחלתי את הטרנזישן היא אמרה שהיא מבינה את המקום שלי ואוהבת אותי, אבל היה ברור לשתינו שהיא לא בעניין של להיות עם אישה. נוצר בינינו ריחוק והפרידה הייתה הדדית".
כשהייתן יחד, היו לך מחשבות כלשהן על החבר שנפטר? ייסורי מצפון?
"בהתחלה, אבל הבנתי שאנשים בוחרים את הדרך שלהם ‏ושצריך להתעסק עם מי שנשאר בחיים. הוא כן היה חלק מהחיים שלנו, והיה לה מאוד ‏חשוב שלבת שלה יישארו זיכרונות טובים ממנו. למעשה, כל מה שנשאר ממנו, כמו תמונות, נשאר בשביל הבת שלה. כל שנה מארגנים לו אזכרה בקיבוץ, הוא ‏היה חלק מאוד משמעותי מהחיים שלנו יחד. כמובן שהיו רגעים שזה הקשה עליי, כי הוא כל הזמן במחשבות, לטוב ולרע. בעיקר התקשיתי לעכל את העובדה שאדם צעיר נפטר".
הרגשת שאת אולי בסוג של תחרות עם המת?
"לא מול זוגתי, יותר עם הבת, אבל גם זה לאט-לאט התפוגג כי איך יכולה להיות תחרות עם אדם מת? למרות ‏שהוא נוכח, הוא לא יכול לעשות שום דבר. ביום שהיא קראה לי אבא, הבנתי שאני חלק מהמשפחה והתחרות ‏התפוגגה".

הם כל הזמן אמרו לה, "תשמרי על בעלך"

גם אור (40) מצאה את עצמה משחזרת רומן ישן עם בן הזוג של חברתה הטובה ביותר. החברה והבחור הכירו בתיכון, והשלושה ניהלו חברות קרובה ואף עברו יחד תהליך משותף של חזרה בתשובה. בסיום הלימודים טסה החברה לחודשיים לארה"ב, ובין אור לבין הבחור התחיל רומן סודי. הם לא סיפרו על כך לאיש, וכשהחברה חזרה לארץ הקשר בין השניים התחדש. במרוצת השנים החברה והבחור נישאו, וגם אור מצאה את שאהבה נפשה והתחתנה עם אחר.

6 צפייה בגלריה
חתונה
חתונה
"במרוצת השנים החברה והבחור נישאו, וגם אור מצאה את שאהבה נפשה והתחתנה עם אחר"
(צילום: shutterstock)

בתום שבע שנות נישואים החליטה אור להתגרש, ועברה לגור סמוך לחברה ולבעלה. "הם ליוו אותי לאורך כל הדרך, מאוד תמכו בי והיו לצידי. הבחור הזה הפך מהר מאוד לאיש הסוד שלי באותה תקופה, עד שלא יכולנו לשקר לעצמנו יותר והבנו שאנחנו בעצם מאוהבים. אני יודעת שבשלב מסוים הוא סיפר לה על הרומן בינינו, בזמן שאני והיא לא שוחחנו על כך מעולם. כלומר, התקשורת סביב זה התנהלה רק דרכו.
"הייתי סוג של נספחת למשפחה. הייתי אז בת 25, עם ארבעה ילדים, וגם להם היו ילדים. היינו חרדים וגרנו באלעד", היא מספרת על מצב היחסים המורכב. "אחר כך הסתבר לי שהוא גם סיפר לה על מה שקרה בינינו בפעם ההיא כשהייתה בארצות הברית. הוא גם אמר לה שהוא אהב אותי כל השנים הללו, והיא קיבלה את זה, אבל זה לא היה פשוט. הרגשתי שהיא מקבלת את זה כי היא בתחושה שהוא לא משאיר לה יותר מדי ברירה".
כמה זמן הסיפור הזה נמשך?‏
"כמעט שנה. זה הגיע למצב שהמשפחה שלה התחילה להריח שמשהו קורה. הם ‏קלטו שאני המון שם, הם קלטו שכשהוא לא בבית הוא אצלי, והם כל הזמן זרקו לה הערות בסגנון: 'תשמרי על בעלך'. ‏האמת שגם הייתי בהיריון ותוך כדי כל הסיפור הזה ילדתי, והיו אנשים שהיו בטוחים שהוא האבא, פשוט כי הוא זה ‏שהיה סביבי כל הזמן. אבל זה לא ממנו".
היו לך רגשות אשם לגבי המעורבות שלך במשולש הרומנטי הזה?
‏"היו המון רגשות אשם לגבי הסיטואציה, שלא לדבר על זה שהייתי בהליכי גירושים והיה לי המון להתמודד איתו. ‏הם אומנם הצילו אותי בכך שהם היו שם בשבילי, אבל היו לי הרבה מחשבות ותחושות בראש. גם שאלתי את עצמי, בואי נגיד שאת ‏מתגרשת עכשיו והכול טוב ויפה, איך אפשר לנהל את המשך הקשר הזה, ועוד בחברה חרדית? היה לי ברור שאני צריכה לקחת על זה אחריות, כי הוא היה ‏ממשיך ככה בלי בעיה, בזמן שהיא כנראה חששה שהוא יעזוב אותה ועל כן נמנעה מלדבר על כך. הבנתי שזה עליי, ושאני זאת שצריכה לקבל החלטה.
"שבועיים אחרי שסיימתי את הקשר איתו עברתי דירה, והיא הפסיקה ליצור איתי קשר. הוא עוד היה ‏איתי בקשר במשך תקופה, התעניין ושאל לשלומי. פעם כתבתי לה בפייסבוק ‏והיא לא הגיבה. כתבתי מכתב התנצלות שלוקח אחריות על המקום שלי בדבר הזה. היה לי חשוב לשים את זה ‏על השולחן. למיטב ידיעתי הם נשואים עדיין וכבר לא בדת, וגם אני כבר לא דתייה".
איך כל הסיטואציה הזו התיישבה לך עם האספקט הדתי?
"כשזה קרה לראשונה, זה היה הכי 'אוי ואבוי, מה עשינו?', אבל אחר כך כבר הייתי בתפיסה מאוד מתקדמת לגבי זה שאם יש אלוהים, זה לא כזה מעניין אותו עם מי אני מזדיינת. המקום ‏הדתי היה הכי פחות חשוב בסיפור הזה, בטח פחות מלפגוע בה כחברה". ‏

חבר שלך פה מולנו, מה קורה?

במקרה של שון (27), שנדלק על בן הזוג של חברו הטוב מהלימודים, מי שיזם את התקשורת המינית הראשונה ביניהם היה דווקא בן הזוג. "בכל פעם כשהיינו יוצאים יצאנו שלושתנו. היינו מאוד מגובשים, ואף פעם לא הייתי נותן לראש שלי לרוץ עם הרעיון של לבגוד בחבר הטוב שלי, אבל בכל פעם שבן הזוג שלו היה משתכר קצת, הוא היה יותר מדי נחמד אליי, בקטע מביך. כאילו, חבר שלך פה מולנו, מה קורה?
"פעם אחת ישבנו אצל ידידה שלנו. היינו חבורה, צחקנו והיה ערב שיכורים כיפי כזה. ואז הוא הציע שנשחק 'אמת או חובה'. כמובן שכולנו הסכמנו כי זה כיף כשאתה שיכור. באיזשהו שלב הבקבוק נחת עליי ועל אחת הידידות שלו, והחובה שהיא נתנה לי הייתה לנשק אותו. אוטומטית הסמקתי וניסיתי להתחמק, אבל הוא אמר ש'חובה זה חובה', אז הסכמתי.
"כמובן שניגשתי לנשק אותו נשיקה מאוד יבשה על השפתיים, אבל הוא תפס אותי במותניים ומשך אותי אליו בחוזקה. אני לא הייתי מוכן לזה. הוא פשוט נישק אותי נשיקה צרפתית מאוד חמה, הוא פשוט לא שחרר אותי. החבר הטוב שלי זיהה את חוסר הנוחות שבסיטואציה והפריד בינינו בחוזקה. ברחתי החוצה, והבחור הזה רץ אחריי ואמר לי שהוא לא מפסיק לחשוב עליי.
"הייתי בשוק. הזכרתי לו שיש לו בן זוג ושהבן זוג הזה הוא החבר הכי טוב שלי, ואז הוא ברח בחזרה פנימה. חבר שלי יצא החוצה בוכה וחיבק אותי. אמרתי לו שאני ממש מצטער ושזה לא היה מתוכנן. הוא אמר לי שהוא יודע, אבל שהוא הבין מחברים שלו שבן הזוג שלו תכנן את זה מראש עם אחת הידידות. הובכתי נורא, התחבקנו והלכתי הביתה. למחרת הבנתי ממנו שהם נפרדו כי בן הזוג שלו התוודה שהוא נמשך אליי".

6 צפייה בגלריה
"הייתי בשוק. הזכרתי לו שיש לו בן זוג ושהוא החבר הכי טוב שלי"
"הייתי בשוק. הזכרתי לו שיש לו בן זוג ושהוא החבר הכי טוב שלי"
"הייתי בשוק. הזכרתי לו שיש לו בן זוג ושהוא החבר הכי טוב שלי"
(צילום: Shutterstock)

לאחר חודש, אותו בחור ביקש לצאת עם שון לדייט. "כמובן שווידאתי עם החבר הטוב שלי שזה בסדר מבחינתו, והוא איחל לנו בהצלחה. למחרת יצאנו לדייט, ופתאום הרגשתי שכל הסקס אפיל שלו נמוג. הוא כבר לא היה כיפי כמו מקודם, והיה ברור שהוא רוצה רק סקס ממני, ואני לא זרמתי. הוא ממש ניסה לשכנע אותי לשכב איתו, גם כמה ימים לאחר הדייט, ושם זה נגמר".
בדיעבד, היה משהו שהייתם עושים אחרת?
שון: "לא, כי לא נכנסתי לזה מלכתחילה במחשבה הזאת. גם כשכבר היה לי קראש עליו אף פעם לא הראיתי את זה. זה גם לא שאני מתנער, אבל אני לא כיוונתי לשם והכי חשבתי שזה יישאר חברי".
אור: "היום אני ללא ספק הייתי מדברת! קודם כל, שמה את הדברים על השולחן. אבל כשזה קרה, זה היה נראה לי כזה חריג ומוזר, שלא ידעתי בכלל איך מביאים דבר כזה אל השולחן. היה לי נוח שאנחנו ממשיכות להתנהל כרגיל, בהסכמה שבשתיקה. היום אני מבינה עד כמה זה ילדותי".
חן: "גם אני הייתי בוחרת להיות יותר פתוחה איתו מההתחלה, לדבר על ‏הרגשות שלי ושלה, כמו שהתנהלנו בחברות שלנו. אולי זה יכול היה להיות אחרת אם הדברים היו מתנהלים ככה.‏ זה ביאס אותי הרבה שנים שאיבדתי אותו, תחשבי שעכשיו אנחנו כבר עשור אחרי. אולי הדרך שלי לשכנע את עצמי שזה בסדר זה לומר לעצמי שזאת הייתה אהבה משנת חיים".

"שחזור של משולשים רומנטיים עם אנשים שאינם פנויים"

"עם כמה שאנחנו טובים בעימותים, המון פעמים, בעיקר סביב בגידות, קל יותר להעלים עין מאשר לפוצץ את כל העסק", מסבירה לי ראובני,‎ ‎מדריכה ומטפלת מינית וזוגית מוסמכת. לדבריה, עם כל הציניות, בהחלט ייתכן שאהבה גדולה תצמח גם במקרים שבהם ישנו סיכוי של שברון לב של אדם קרוב. ולמרות זאת, אני חושבת ‏על עצמי למשל. אם אני רואה גבר או אישה שאני נמשכת אליהם והם בזוגיות, זה מפסיק לדבר אליי. הם יכולים ‏להדליק אותי ולסקרן אותי, אבל יש מי שאתה מרגיש שאין סיכוי שבכלל תהיה אינטראקציה כזו איתו.

6 צפייה בגלריה
לי ראובני
לי ראובני
לי ראובני. קל יותר להעלים עין
(צילום: דבורה אוירבך)

"יש אנשים שחוששים מאינטימיות, ולכן בוחרים את מי שאינו מושג. יש מי שהאתגר או האיסור זה מה שמדליק אותם. אני חושבת שאם האסור מדליק אותי, אז זה כנראה ‏יושב על איזשהו מבנה אישיותי, אולי צורך שלא סופק בילדות ואנחנו עדיין ‏מנסים לשחזר אותו שוב ושוב. כלומר, אם בשלב האדיפלי, בגילי שלוש עד שש, הרגשתי שאני נכנסת בין ההורים שלי, הרבה פעמים אני אשחזר חוויות של משולשים רומנטיים עם אנשים שאינם פנויים. נגיד, אם אבא שלי נתן לי את התחושה שהוא מעדיף אותי על פני אמא שלי, אני אשחזר את אותה חוויה של העדפה מול גברים אחרים, כשאני יודעת שהם נשואים למישהי אחרת".
לדבריה של ראובני, גם כאשר הקשר מתממש, ברוב המקרים רגשות האשם מהפגיעה בחברות מחבלים בקשר הרומנטי ומביאים לסיומו. "זוגיות כזאת יושבת על יסודות מאוד מורכבים. אני חושבת שזה לא פשוט לייצר קשר זוגי על הבסיס הזה. כמובן שאם נשארתי בקשר עם האדם שהתאהבתי בו אז כנראה שהייתה בזה משמעות, אבל אם עברתי לאדם הלא פנוי הבא, כנראה שזה דפוס ששווה לתת עליו את הדעת".