רגע היסטורי לקהילה היהודית בגרמניה ולאומה הגרמנית בכלל: לאחר הפסקה של למעלה ממאה שנים, שכוללות את זוועות השואה – מונה רב ראשי לצבא הגרמני. הרב מרדכי אליעזר באלה, רבה הראשי של לייפציג וחבל סקסוניה וחבר ועידת רבני אירופה, יהיה אחראי על מערך של כעשרה רבנים, שיהיו פזורים ברחבי הצבא הגרמני ויעניקו שירותי דת לכ-300 חיילים יהודים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שרת ההגנה של גרמניה, אנגרט קרמפ-קרננבאואר, קיבלה את ההחלטה כבר בשנת 2019, אך היא מומשה רק כעת בעקבות הטיפול בנגיף הקורונה, והצבא הגרמני - שבמלחמת העולם השנייה רדף אחרי העם היהודי, ריכז אותם בגטאות ובמחנות ההשמדה – ימנה כעת רב צבאי ראשי, שיהיה חלק ממערך החינוך של כלל החיילים הגרמנים.
המינוי ייכנס לתוקף בשבועות הקרובים בטקס מרגש בבית הכנסת הראשי בלייפציג. ההחלטה מעוררת עניין רב בהנהגה ובתקשורת הגרמנית, והטקס ייערך בנוכחות שרת ההגנה; ראש הממשלה של חבל סקסוניה, מיכאל קרצ'מר; נשיא המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, ד"ר יוסף שוסטר - ונציגי ועידת רבני אירופה. הטקס יועבר בשידור חי על ידי חברת החדשות של הערוץ הגרמני ARD.

גם תפקיד חינוכי

על פי הערכות, נמצאים כעת בשירות הצבא הגרמני כ-300 חיילים יהודים. הרב הצבאי הראשי יעמוד בראש הרבנות הצבאית שתוקם בברלין, ויהיה אמון על עבודתם של עשרה אנשי דת בצבא הגרמני – "הבונדסוור". לצד מתן שירותי הדת לחיילים היהודים, הרבנות הצבאית תיקח חלק במערך החינוך לכלל החיילים הגרמנים, בכדי למנוע אנטישמיות וגילויי שנאה כלפי העם היהודי. הרב יישאר בתפקידו כרב הראשי של לייפציג ושל חבל סקסוניה.
2 צפייה בגלריה
רב זולט באללא
רב זולט באללא
הרב מרדכי אליעזר באלה
(צילום: אלי אטקין)
נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי במוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט, בירך על מינויו של חבר הוועידה. "מדובר בצעד משמעותי בחיזוק היחסים בין העם הגרמני לבין הקהילה היהודית שמתגוררת בגרמניה במשך מאות שנים", אמר. "הקמת הרבנות הצבאית בצבא הגרמני, שולחת מסר ברור של סובלנות ופלורליזם, ואלה יקדמו אותנו צעד נוסף לשמירה על חופש הדת של היהודים בגרמניה, ולמאבק נגד כל תופעה של אנטישמיות".
ראש המועצה המרכזית של יהודי גרמניה, יוסף שוסטר, אמר: "עם מינוי רבנים צבאיים אנו ממשיכים במסורת ישנה, אך במקביל פותחים פרק חדש. עבודת הרבנים תהווה העשרה לחיילי הבונדסוור. מינויו של הרב הצבאי הפדרלי הוא יום היסטורי עבור הקהילה היהודית בגרמניה".
2 צפייה בגלריה
רב זולט באללא
רב זולט באללא
הרב מרדכי אליעזר באלה ביום הניצחון
(צילום: אלי אטקין)
יו"ר ארגון רבני גרמניה, הרב אביחי אפל, הזכיר כי "היהודים היו פטורים עד דור שלישי מגיוס החובה לצבא הגרמני, שהיה נהוג עד לפני כמה שנים. כיום יש ציבור יהודי חדש בגרמניה, דור רביעי שרואה את גרמניה בצורה אחרת, לצד רבים שהגיעו כמהגרים מברית המועצות לשעבר.
"בימים בהם אנחנו מתמודדים עם חיזוק הקהילה היהודית בעקבות המאורעות האחרונים, והתגברות האנטישמיות - ממשלת גרמניה נתנה סימן מאוד ברור כלפי היהודים וכלפי הקיום של הקהילות היהודיות: יש עתיד ליהודים בגרמניה".