הרמדאן הוא החודש התשיעי בשנה המוסלמית, ובחודש הזה נהוג לצום במהלך כל יום - מעלות השחר ועד צאת החמה. מהשקיעה ועד עלות השחר ביום שלמחרת מותר לאכול ללא הגבלה. הצום עצמו נחשב לאחד מחמשת עקרונות האיסלאם. לוח השנה המוסלמי מבוסס על שנת הירח, ולכן חודש הרמדאן יכול לחול בכל חודש במהלך השנה.
הצום מתחיל בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר, ומסתיים בסביבות 20:00. במהלך הצום אסור לאכול, לשתות ולעשן, ועל הצמים להתפלל ולהתקרב לאל בתפילותיהם ובביצוע מעשים טובים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
הארוחה שאוכלים לפני תחילת הצום תהיה בדרך כלל ארוחה קלה, אך עשירה באנרגיה. בארוחה נהוג לאכול תמרים, מוצרי חלב, לחם, מים, פירות וביצים. לאחר הצום מתקיימת ארוחת האיפטאר, ארוחה חגיגית שאוכלים בני המשפחה יחד. בתחילת הארוחה שותים בדרך כלל מיץ תמרים, ואחריו - מרק וסלט ירקות.
המנה העיקרית בארוחה היא בדרך כלל בשרית, ולצידה מגישים אורז או תפוחי אדמה. אבל השוס הוא דווקא בסיום הארוחה, כשמוגש קטאייף, קינוח ערבי מתוק וטעים שכולו נוטף חמאה ודבש. ההכנה של הקטאייף קלה, ואתם יכולים להכין אותו בבית. את הכיסונים מטגנים או אופים, ובעודם חמים יוצקים מעליהם סירופ קר בניחוח פריחת הדרים. אין לנו מילה אחרת מלבד - מעדן לחובבי המתוק.

קטאייף

רוני ונציה
המצרכים (22-24 יח'):
לסירופ - 3 כוסות ‭600)‬ גר) סוכר 2 כוסות ‭500)‬ מ"ל) מים 1 כפית מיץ לימון טרי 1 כף מי פריחת הדרים "מזהר" (בחנויות טבע)
למלית - 3 כוסות ‭300)‬ גר') אגוזי מלך, קצוצים דק 4 כפות ‭60)‬ גר') סוכר 1/4 1 כפיות קינמון
לבצק - 2 כוסות ‭280)‬ גר') קמח 1/2 2 כוסות ‭625 )‬ מ"ל) מים 1/2 2 כפיות ‭8)‬ גר') שמרים יבשים ‭1/2‬ כפית אבקת אפייה 1 כפית סוכר ‭1/4‬ כפית מלח
להרכבת המנה - 75-100 גר' חמאה רכה
2 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הסירופ - שמים את הסוכר עם המים בסיר בינוני על להבה בינונית, ומביאים לרתיחה תוך כדי ערבוב עד שהסוכר נמס. כשהסירופ רותח מוסיפים את מיץ הלימון, מנמיכים את הלהבה ומרתיחים ברתיחה נמוכה עוד כ-20 דקות או יותר ללא ערבוב עד לסמיכות המצפה את הכף בקלילות. מצננים צינון מלא בצד, ואז מוסיפים את מי פריחת ההדרים.
  2. מכינים את המלית - בקערה בינונית מערבבים את כל חומרי המלית לתערובת אחידה.
  3. מכינים את הבצק - בקערה גדולה מערבבים את כל חומרי הבצק במטריפה מספר דקות עד לקבלת תערובת נוזלית חלקה לגמרי ללא גושים. מכסים ביריעת ניילון ומשהים בטמפרטורת החדר כשעה, או עד שהבצק מכפיל את נפחו ונראה מבעבע. טורפים היטב שוב במטריפה 1-2 דקות, עד שהבועות נעלמות והתערובת חוזרת להיות חלקה ואחידה.
  4. מחממים מחבת טפלון על להבה בינונית, ללא תוספת שמן. מעבירים את התערובת לכלי עם משפך, ויוצקים כל פעם כ-‭1/8‬ כוס מהתערובת למחבת לעיצוב עיגול עבה בקוטר כ-10 ס"מ (הקטאייף צריכים להיות מעט שמנמנים, אבל אם הבצק עבה מדי לטעמכם, ניתן להוסיף מעט מים ולערבב שוב‭.(‬ התערובת לא מתפשטת הרבה ויש להטות קצת את המחבת לעיצוב העיגול. מטגנים כל פעם רק עיגול אחד, ומטגנים אותו רק מצד אחד (הצד השני חייב להישאר לח כדי שהשוליים יידבקו זה לזה‭.(‬ כשהצד העליון נראה יבש עם בועות ספוגיות והצד התחתון זהוב וניתק בקלות מהמחבת, מסירים במרית שטוחה ומניחים על צלחת הגשה גדולה. ממשיכים לטגן את שאר הקטאייף באותו אופן רק אחד בכל פעם, ומנמיכים את הלהבה אם הן משחימות מדי. מניחים על הצלחת (לא מערימים אותן חמות אחת על השנייה) ומצננים. הבצק מתרכך עם הצינון. את הקטאייף צריך למלא זמן קצר לאחר הצינון, כל זמן שהבצק לח ושוליו יידבקו ביחד (אפשר להקפיא רק כשהם כבר ממולאים).
  5. מרכיבים את המנה - מחממים את התנור לחום בינוני ‭180)‬ מעלות). שמים קטאייף אחד על היד וממלאים את הצד הלא מטוגן. שמים כ-2 כפיות מלית באמצע ומרימים את 2 צידי העיגול וסוגרים בצביטה הדוקה קודם במרכז ואחר כך מסביב (הבצק נדבק לבד) לצורת "בורקס".
  6. מורחים מעט חמאה על צידו העליון של כל קטאייף בסכין קטנה, מניחים על התבנית ואופים כ-10 דקות עד שהם פריכים וזהובים. מניחים 2-3 קטאייף על צלחת הגשה, יוצקים מעל סירופ בטמפרטורת החדר ומגישים חם. אפשר לקשט מעל באגוזי מלך קצוצים דק.