"מה שפורסם בתקשורת זה כלום לעומת מה שמצפה לנו בשנה הקרובה. אנחנו נמצאים בסיבוב מחודש של משבר בענף הדיור - שיתבטא בעליית מחירים. העלייה של 5.6% זה לא סוף פסוק". כך התריע הערב (ד') שר הבינוי והשיכון הנכנס, זאב אלקין, בהתבטאות ראשונה מאז נכנס לתפקיד שלשום, בכנס השנתי של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד הבנייה והתשתיות באילת.
אלקין התבטא בחריפות בנוגע לסוגיית המחירים ואמר: "אחרי הממשלה הקודמת הייתה תחושה שיש התמתנות. הדימוי הוא מלחמת ששת הימים - הממשלה, שהייתה משותקת לחלוטין בשנתיים האחרונות, פספסה את ענף הדיור, גם קורונה, גם היעדר תקציב. יש ירידה דרמטית בכל הפרמטרים, ואנחנו צריכים לצאת בכל הכוח להגדלת ההיצע".
1 צפייה בגלריה
זאב אלקין בריאיון באולפן
זאב אלקין בריאיון באולפן
שר הבינוי והשיכון הנכנס, זאב אלקין
(צילום: הדר יואביאן)
"אני יודע מה היו התחלות הבנייה והשיווקים וכמה עלו המחירים בתקופה האחרונה. כשהקבלנים משלמים יותר הם צופים את עליית המחירים, והתשלום הגבוה על הקרקע מתגלגל למחירים", הוסיף אלקין. לדבריו, הנתונים בשוק מראים שנדרשים 147 חודשי משכורת כדי לרכוש דירה, "כשבפועל אנחנו כבר קרובים ל-152 משכורות - פי שניים מהממוצע במדינות ה-OECD". הוא הוסיף כי יש לעשות שימוש בכלי מיסויי כדי לעצור רכישות. בכך התכוון להעלאת מס הרכישה למשקיעים, יוזמה שכבר הועלתה בשבועיים האחרונים.
שר השיכון הנכנס התייחס לעמימות שבאיוש משרד השיכון לעומת משרדים האחרים: "זה נכון שלא ראיתם בכותרות מי הולך להיות שר השיכון - אלה שיטות העבודה שלי. ידעתי בשלב מאוד מוקדם שאהיה שר השיכון, המשרד היה רשום על סיעת תקווה חדשה בשלב מאוד התחלתי ופרסמנו את זה כשצריך היה לפרסם", טען.

"שרת הפנים חושבת כמוני"

בהמשך התייחס להצהרות מינהל התכנון לפיהן יש מספיק תוכניות דיור ומתח עליו ביקורת. "האשליה שאני שומע ממוסדות התכנון לפיה 'גמרנו עם התכנון', 'יש מלאי דירות', 'לא צריך ותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור - ה.צ) - אפשר להירגע' היא טעות קשה", אמר אלקין. "זאת הסיבה שנלחמתי שהארכת תוקף הותמ"ל תיכנס להסכמים וחוק הותמ"ל יישאר כמות שהוא ולא יתמקד רק במגזרים השונים ובהתחדשות עירונית".
"שרת הפנים חושבת כמוני", הבהיר, "חייבים להגדיל את קצב הגידול של מלאי התכנון, כי גם אם יש יתרות - הן רק בפריפריה ולא באזורי הביקוש. אני בעד לקדם בנייה בפריפריה אבל יש מקומות באזורי הביקוש שלא נשארו בהם יתרות תכנוניות. בנוסף, הותמ"ל תאפשר להאיץ את תהליכי התכנון משום שאם יש ותמ"ל - גם הוועדות המחוזיות עובדות מהר יותר כי הן מתחרות בוועדה הזו".
נושא נוסף שהתייחס אליו אלקין היה הקשר של הרשויות המקומיות עם השלטון המרכזי. "יש צורך לתת מענה לרשויות מקומיות. אני יכול להבין ראשי רשויות שטוענים שהמדינה לא מכבדת הסכמים וזה נובע בין היתר מהיעדר תקציב. אין ספק שיש צורך בתשתיות ותחבורה, שוחחתי עם שר האוצר ועם אנשי אגף התקציבים שהבינו את זה. הממשלה תצטרך לתת סל משמעותי לפתרון בעיות התשתית כדי שברשויות יהיו רגועים וכדי שפרויקטים תחבורתיים יתבצעו והם לא יקבלו רק את הסוכריות של הסכמי גג".
אלקין נשאל על היעד השאפתני בהסכמים הקואליציוניים לבנות 300 אלף דירות. על כך השיב: "אני רוצה לחייב את הממשלה ולחייב את התקציב הקרוב להיערך ליעד הזה. בסופו של דבר זה כסף". עוד אמר אלקין כי "אחת המשימות החשובות, שאינן פשוטות, היא קידום פרויקטים של בנייה להשכרה לטווח ארוך. זה מחייב להכניס לשוק את הגורמים המוסדיים ולתת להם חבילה שתספק להם ביטחון".
בנוסף, התייחס אלקין לסוגיית ביטול תמ"א 38 והודה: "חייבים פתרונות מהסוג של תמ"א 38 גם מסיבות ביטחוניות וגם משום שזאת עוד דרך להגדיל את מלאי הדירות, ונעשה זאת במסלול של התחדשות עירונית. סיכמנו עם שרת הפנים שנעבוד יד ביד. המדינה חייבת יציבות ותקציב וענף הדיור חייב את זה בדחיפות".