1 בספטמבר השנה שונה מקודמיו. משבר הקורונה יצר מציאות שבה תלמידים נדרשים להעביר חלק ניכר מהפעילות הלימודית שלהם מבית הספר לביתם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אם בתחילת המשבר המחשבה הייתה שהוא יחלוף בתוך כמה חודשים, אנו מבינים כיום שאנו צפויים לחיות בשגרת קורונה עוד זמן רב. עם פתיחת שנת הלימודים היום יתחילו עשרות אלפי תלמידים לקיים תהליכי למידה מרחוק ולהשתמש ביישומים מסחריים כמו זום ועוד. בסיוע הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים משיבים ynet ו"ממון" על שאלות שמטרידות כל הורה ומורה כדי להגן על פרטיות התלמידים ולמנוע חשיפה משפטית בזמן הלמידה.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית זום
אפליקציית זום
בעת השימוש ביישומים ללמידה מרחוק שאינם דורשים שיח ויזואלי הקפידו לכסות את המצלמה בכיסוי שימנע את צילומכם על ידי גורמים עברייניים. אילוסטרציה
(צילום: GettyImages)
איך פרטיות התלמיד עלולה להיפגע מלמידה מרחוק? רוב היישומים הדיגיטליים ללמידה מרחוק אוספים מידע על משתמשים, לרבות נתונים הנוגעים לזהותם, הרגלי הגלישה שלהם ואופן שימושם ברשת. החברות האוספות את המידע עלולות להשתמש בו לצורכיהן ואף להעבירו לגורמים מסחריים. לאחרונה פורסם בתקשורת כי נמצאו חולשות אבטחה במערכות ללמידה מרחוק, בכלל זה במערכות שבהן משתמשים מוסדות חינוך ישראליים.
היבט נוסף הוא צילום תלמידים בשיעור מקוון ופרסום התמונות ברבים. בפרויקט של מנהיגות נוער לפרטיות ביוזמת הרשות להגנת הפרטיות בשיתוף משרד החינוך, תהו התלמידים על חיובם "לפתוח" מצלמות בשיעורים מקוונים. חלקם ציינו שחשיפת המרחב הפרטי ברשת פוגעת בפרטיותם, ושהם חוששים שתלמידים אחרים יצלמו אותם ויפיצו את תמונתם ברשתות חברתיות בדרך משפילה. שאלות דומות הועלו גם ביחס לחיוב פתיחת מצלמות בבחינות.
מהן ההמלצות העיקריות להתנהלות נכונה מצד משתמשים (הורים ותלמידים)? • השתמשו בסיסמאות חזקות למחשב וליישומי הלמידה מרחוק. החליפו את הסיסמה המקורית שקיבלתם בסיסמה של לפחות 8 תווים הכוללת אותיות, מספרים ותווים מיוחדים. זכרו להשתמש בסיסמאות שונות לשירותים שונים. מומלץ להחליף את הסיסמה ליישומי הלמידה מרחוק אחת לכמה חודשים.
• ודאו כי המחשב הביתי (הנייח או הנייד) כולל מערכת הפעלה מעודכנת ותוכנת אנטי-וירוס פעילה. ודאו כי הרשת הביתית מאובטחת על ידי חומת אש (Firewall) מעודכנת, וכי הרשת האלחוטית מוצפנת תחת סיסמה. אם אתם משתמשים בטלפון החכם ללמידה מרחוק, ודאו כי הוא מוגן בסיסמה או באמצעי זיהוי אחרים.
• בעת שימוש ביישומים ללמידה מרחוק שאינם דורשים שיח ויזואלי הקפידו לכסות את המצלמה בכיסוי/מדבקה שתמנע את צילומכם על ידי גורמים עברייניים העשויים להשתלט על המצלמה. כדאי שמצלמות כאלה יהיו מכוסות בקביעות פרט לזמן שבו אתם משתמשים בהן.
• בחלק מהיישומים ללמידה מרחוק עומדים למשתמשים כלים לשליטה, ולו חלקית, על אופן השימוש במידע שלהם. הקדישו זמן מה ללמידת הכלים השונים.
• כל מידע שתחשפו בעת שימושכם ביישומים ללמידה מרחוק הכוללים שיח ויזואלי עשוי להיות נגיש, מתועד ומצולם על ידי גורמים אחרים המשתמשים ביישום. לכן הקפידו לא לחשוף את עצמכם, את בני המשפחה או פרטים העשויים לפגוע בפרטיות. תלמידים המבקשים לצמצם את חשיפת המרחב הפרטי בשיעורים הכוללים שיח ויזואלי יכולים להשתמש ברקע וירטואלי.
עם זאת, כשאתם ביישומים ללמידה מרחוק הכוללים שיח ויזואלי עם אחרים הקפידו לכבד את פרטיותם. פרסום או העברת צילום/סרטון אינטימי של אדם ללא הסכמתו ברשתות חברתיות הם עבירה פלילית.
• אל תיכנסו לקישורים שעשויים להישלח אליכם בעת השימוש ביישומי הלמידה מרחוק ואל תורידו קבצים הנשלחים אליכם במסגרת זו, אלא לאחר בדיקה כי נשלחו מגורמים מוסמכים.
איך מוסדות החינוך, המורים והרשויות צריכים להתנהל? על מוסדות החינוך להשתמש רק ביישומים שמשרד החינוך אישר ולבחור ביישום המשתמש באמצעים הנרחבים יותר להגנה על מידע. לדוגמה, יש להגדיר כי זהות המשתתפים בשיעורים המקוונים תוגבל רק לתלמידים, להגדיר חובת רישום סיסמה בכניסה לשיעורים, שהכניסה לשיעור תיעשה רק לאחר המתנה ב"חדר המתנה" וכו'.
רצוי שהקישור לשיעור יישלח לתלמידים באמצעי קבוע ומוסכם מראש, ושהקלטת השיעור תוגבל רק למארח. רצוי שמוסדות החינוך והגורמים הרלוונטיים יאפשרו למורים לבדוק נוכחות תלמידים בשיעורים ולשמור על טוהר הבחינות בדרכים שפגיעתן בפרטיות היא הפחותה ביותר. לדוגמה, אפשר לקבוע שפתיחת מצלמות בשיעור תיעשה מדגמית או בנקודת זמן מסוימת.