איך מתמודדים עם משבר הקורונה, מה עושים עם המינוס, כמה משלמים על הדירה, איפה הייתה החופשה האחרונה ועל איזו הוצאה מצטערים במיוחד? אנשים מרחבי הארץ מספרים בגילוי לב על החיים עצמם, בשגרה ובצל הקורונה. והפעם: משפחת פסקה עוזרי, מחיפה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בצילום: שיר ים (31), עזרא (33) והכלבה נסקה ("מהמלה נס קפה").
1 צפייה בגלריה
משפחת פסקה עוזרי
משפחת פסקה עוזרי
משפחת פסקה עוזרי
(צילום: אסי חיים)
הדירה? שיר ים: "זו דירה של 80 מ"ר ואנחנו משלמים 3,000 שקל. בעלי הדירה מקסימים והתחשבו בנו ולא העלו, בגלל הקורונה".
חיפה? עזרא: "אני מרמת גן במקור ושיר ים מבית שאן. אנחנו גרים כאן 5-6 שנים. למדנו בטכניון, החלטנו להישאר בחיפה וחיפשנו מקום שקרוב לרכבת ולים. הגענו לבת גלים".
שיר ים: "חיפה מהממת ובת גלים זו אחלה שכונה. זה קרוב לעיר התחתית. פעם זו הייתה שכונה של פועלים, ובעשר שנים הגיעו לפה מלא סטודנטים לרפואה. היום זו שכונה איכותית ואנחנו שתי דקות הליכה מהים".
חשבתם לקנות בבת גלים? שיר ים: "ברור. זה חלום, אבל זה לא זול. דירה בבניין משנות ה-50 עולה כבר מיליון וחצי שקל. עשינו את טעות חיינו שלא קנינו לפני חמש שנים, כי הייתה פה קפיצה ענקית במחירי הדירות".
איפה מבלים? שיר ים: "כבר חצי שנה שאנחנו לא מבלים, אבל לפני זה בעיקר בעיר התחתית, שם יש המון מסעדות וברים". עזרא: "אח של שיר פתח שם מסעדה בדיוק לפני הקורונה, אז כשמותר אנחנו מדי פעם אוכלים אצלו".
מה אתם עושים? עזרא: "אני למדתי ארכיטקטורה וסיימתי עכשיו תואר שני בעיצוב תעשייתי, ואני מתמחה במשחקי מציאות מדומה. עבדתי עם שותף על מיזם של פיתוח משחקי מציאות מדומה לאנשים עם בעיות של בריאות הנפש. לתת להם כלים להתמודד עם המציאות. היינו בשלב של גיוס כספים אבל אז קרתה הקורונה ומשקיעים התחילו לבטל פגישות. הבנתי שצריך להתחיל להכניס כסף, אז לפני ארבעה חודשים התחלתי לנהל את המעבדות של הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון - רובוטיקה והדפסות תלת-ממד, ואני גם מלמד שני קורסים".
החלטה קשה? עזרא: "משכו אותי לתפקיד בכיר שמאפשר לי גישה להרבה דברים שמעניינים אותי. אני מרצה על שילוב של מציאות מדומה לארכיטקטים, אז אני ממשיך עדיין בתחום ובינתיים עובד ברקע על הסטארט-אפ ומחכה שיתבהר המצב".
תתרגל לנוחות של הטכניון? שיר ים: "בדיוק, הוא ממש בחרדות מזה". עזרא: "זה תנאים של היי-טק עם משכורת לא של היי-טק. עוד לא ויתרתי על החלום".
שיר ים? "עשיתי תואר בהנדסת מכונות. עבדתי בזה שנתיים. טסנו לירח דבש, וכשחזרנו החלטתי שמה שאני רוצה לעשות זה לטייל. עזבתי את ההנדסה והתחלתי את בלוג הטיולים צ'ק אין-אאוט".
איך? מה? שיר ים: "תראה, לא עשיתי טיול אחרי צבא ומיד התחלתי ללמוד. ירח הדבש היה הטיול הגדול הראשון שלי. טיילנו כמה חודשים במזרח אירופה. זה היה רוד-טריפ במלא מדינות והתאהבנו באזור. כשחזרנו החלטתי שאני לא רוצה להפסיק לטייל".
איזו מדינה הכי שווה? עזרא: "אני לא יודע להבדיל בין המדינות. אני זוכר מה קרה והיא זוכרת איפה היינו".
בלוג? שיר ים: "התחלתי להבין איך אפשר להתפרנס מזה. במשך שנתיים למדתי את התחום הזה. כל חודש טסנו ליעד אחר באירופה כדי לצבור מידע ולהכיר עוד מקומות. בשנה הראשונה זה היה מהתקציב שלנו ובשנה השנייה כבר התחלתי לממן את זה מהבלוג, מהזמנות שהייתי מקבלת, משיתופי פעולה למשל עם בוקינג, או מהרצאות שהייתי עושה".
קורונה? שיר ים: "הבלוג התחיל שנתיים לפני הקורונה ונבנה לאט-לאט, ובעצם השנה היינו מוזמנים להיות כל חודש במקום אחר. היינו סגורים כבר לטיולים באתיופיה, בבולגריה, בפרובנס, ביוון בשני איים". עזרא: "זה כאב לב, כי זה איים בתוליים עם מישהו שרצה לקחת אותנו לצלילות בספינות טרופות, רק שנבוא לסקר".
שיר ים: "הכל בוטל. זו הייתה שנה קשה. עבדתי על פרויקט במשך שנתיים והוא התרסק. בחרתי לעזוב את כל מה שלמדתי ואת הקריירה בשביל החלום, והקורונה פשוט ריסקה את זה בדיוק בשלב שבו זה התחיל להצליח".
מה עשית? שיר ים: "הלכתי להיות מורה לחשבון לכיתות ד'. אין ברירה. עד שתחזור התיירות. אני אופטימית". עזרא: "שנינו עברנו ממוד של יזמות למוד של שכירים. אבל זה הרבה יותר קשה כי אחרי שעות העבודה אנחנו ממשיכים לעבוד על היזמויות שלנו".
שיר ים: "אני ממשיכה להעלות תכנים על טיולים בארץ כדי לשמר את הבלוג, כי אם נוותר זה פשוט ילך. אני מנסה לא להרים ידיים". עזרא: "אנחנו גם מדפיסים מוצרים בתלת-ממד ומוכרים דרך האינסטגרם".
מינוס? עזרא: "לא. בטח עכשיו, כשהתחלנו לעבוד כשכירים. אנחנו עכשיו בתקופה הטובה שלנו מבחינת הכנסה".