פעם, ואנחנו מתכוונים ל-20 שנה ויותר, פיאט האיטלקית הייתה יצרנית מוערכת. כזו שמתרכזת אמנם בכלי רכב קטנים יחסית ומעניקה חשיבות מיוחדת (ומוגזמת, כפי שתגלה מאוחר יותר) לשוק הבית, אבל בעלת היצע מעניין, מקורי ומוערך.
5 צפייה בגלריה
פיאט 500e
פיאט 500e
(צילום: ניר בן זקן)
היום? ה-500 היא המכונית היחידה של פיאט בעלת הישגים שיווקיים כלשהם בשנים האחרונות. עד כדי כך שהאיטלקים החליטו להפוך את ה-500 למשפחת דגמים שלמה, הכוללת גם רכב פנאי ומיניוואן.
ההצלחה הזו - לצד קופת מזומנים דלילה, אובדן דרך מסוים ועיסוק ברכישת הקונצרן האמריקאי קרייזלר - היא גם הסיבה מדוע פיאט לא החליפה עד כה את הדגם הוותיק שסוגר כבר 14 שנות שיווק, ללא כל שינויים מהותיים. אורך חיים כפול מהמקובל בתעשיית הרכב וכזה שאינו יכול לבשר טובות לעתידו של מותג.
5 צפייה בגלריה
פיאט 500e
פיאט 500e
(צילום: ניר בן זקן)
אבל כעת הגיע שינוי. אחרי שסחטה את הטיפות האחרונות מהלימון שכבר התייבש, שינתה פיאט כיוון לחלוטין והציגה את ה-500e, דגם עם מראה המבוסס על קווי קודמו (ואלה של ה-500 המקורית), אבל עם הבדל מהותי - מעתה תישא ה-500 רק מנוע חשמלי.
זהו צעד יוצא דופן בתעשיית הרכב, שבה יצרניות מציעות יחידות הנעה נקיות מזיהום כאלטרנטיבה לבנזין – כמו במקרה של פיז'ו 208e או מיני קופר SE – ולא כאופציה יחידה כמו שבחרה פיאט.
סיכום: ה-500e החשמלית היא צעד ענק עבור פיאט. לא רק מכיוון שהוא מכניס אותה סוף סוף לעידן החשמל. לא רק כי הוא מציב אותה בנקודת פתיחה טובה בשוק שכן אין לה בינתיים מתחרות ישירות. ולא רק כי עם תג מחיר שמתחיל ב-100 אלף שקל לגרסת הבסיס, היא כיום החשמלית הזולה ביותר כאן.
זה אמור להיות שלב ראשון בדרך להוציא את המותג משנים של שיממון ואין דרך אחרת לומר זאת, להצילו מהיעלמות. וזה לא שאין ביקורת. החל במראה שיכול היה לנצל טוב יותר את החירות העיצובית שמעניקה יחידה חשמלית, תא הנוסעים צפוף, איכות חומרים לא מרשימה, ובעיקר טווח נסיעה קטן מהבטחות היצרנית.
אבל. כמו קודמתה, גם ה-500e תהיה מכונית אופנתית עירונית שמשדרת המון אופי, בעיקר בגרסה הבכירה והנבחנת עם הגג הנפתח שמוסיף חוויה ייחודית של שקט חשמלי ורוח בשיער. פיאט שמרה את ערכי המותג 500 שהפכו את הדגם הקודם למצליח ולנחשק כל כך, אבל שידכה לו מנוע חשמלי מודרני שיאפשר לאותם ערכים ייחודיים להישאר בתעשיית הרכב לשנים הבאות. ולראשונה מזה זמן רב זו סיבה לאופטימיות - זהירה אומנם - באשר לעתידה של היצרנית האיטלקית.
איך נראית: פיאט בחרה לשמור על קווי מתאר כמעט זהים ל-500 היוצאת, עם שינויים המסתכמים בעיקר ביחידות תאורה אחרות וסבכה קדמית אטומה עם הכיתוב 500, במקום לוגו היצרנית המוטבע כעת מאחור. ולכן היא לא ממש זוכה לתשומת לב שלה ציפינו, גם לא מנהגי הדגם היוצא.
5 צפייה בגלריה
פיאט 500e
פיאט 500e
(צילום: ניר בן זקן)
בתא הנוסעים מדובר בשדרוג משמעותי, עם מראה מודרני שכולל לוח מחוונים דיגיטלי ("7) עם תצוגת נתונים משתנה ומסך מגע ענק ("10.25) בעל תפעול קל ונוח, ללא וויתור על מתגים פיזיים לתפעול בקרת האקלים.
יש הגה שתי צלעות מקורי ונעים למגע, המתכוונן למרחק ומאפשר תנוחת נהיגה טובה מבעבר. מתגי בחירת מצב נסיעה (לפנים-אחור-חניה) במקום בורר מסורתי מפנים מקום לתא אחסון בקונסולה המרכזית, ויש גם תא נוסף וגדול בין המושבים ומשענת יד מתכווננת למרחק.
איכות החומרים לא תמיד משכנעת, עם פלסטיק קשיח ומחוספס בחלק מהמקומות וגם מנגנון פתיחת דלתות באמצעות מתג חשמלי - לא נוח ומיותר. שדה הראייה מוגבל בפניות שמאלה בגלל קורה A רחבה וכשהגג פתוח הוא חוסם לחלוטין את הראות לאחור. ואם אתם נוהגים להתאפר רגע לפני היציאה מהרכב, עשו זאת בבית, כי אין מראה בסוכך השמש של הנהג. מצד שני, זה עשוי למנוע מלקוחות המכונית לעשות את הפעולה הזו בזמן הנסיעה, וטוב שכך.
למרות גידול בממדים (6 ס"מ לאורך ולרוחב, שני ס"מ לבסיס הגלגלים), מרחב המחיה ליושבים מאחור צנוע ודומה לדגם המוחלף, בגלל התקנת המצברים ברצפה הגוזלת ממרווח הרגליים. מבחינה זו היא צפופה יותר מדגמי מיני כמו יונדאי i10 או קיה פיקנטו. תא המטען זהה בנפחו לדגם היוצא (185 ליטר) וקטן מכדי לשכנע.
רשימת האבזור ברכב המבחן כוללת מצלמת נסיעה לאחור, חיישני חניה היקפיים, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם וגג בד ענק נפתח חשמלית, בינתיים החשמלית היחידה שמאפשרת לרוח לזרום גם מלמעלה. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת – היצע מתקדם ביחס למכוניות מסוגה.
איך נוסעת: ה-500e מבוססת על פלטפורמה חדשה אבל למרות המעבר לחשמל, פיאט בחרה לשמור על תצורת מנוע קדמי והנעה קדמית, בשונה מפולקסווגן למשל. היא תשווק עם אפשרות בחירה בין שני תצורות מנוע-מצבר, בסיסית עם 95 כ"ס, מצברי 23.8 קוט"ש וטווח נסיעה רשמי של 180 ק"מ (ב-100 אלף שקל), או כמו במקרה של רכב המבחן עם 118 כ"ס, מצברי 42 קוט"ש וטווח רשמי של 320 ק"מ ומחיר שנע בין 120 ל-155 אלף שקל בהתאם לרמת האבזור.
נתון מרשים, אבל בפועל עומד הטווח על 265 ק"מ בלבד, עם צריכת החשמל של 14.1 קוט"ש ל-100 ק"מ בממוצע המבחן. לשימוש עירוני זה מספיק וטוב משמעותית מהמתחרה הישירה מיני, אבל צנוע מהסופר-מיני החשמלית של פיז'ו. משך הטעינה המהירה (85DC) נאמן להבטחת פיאט מ-10% ל-80% בתוך חצי שעה.
5 צפייה בגלריה
פיאט 500e
פיאט 500e
(צילום: ניר בן זקן)
כמקובל בחשמליות, התאוצה חלקה וליניארית וזה שיפור דרמטי אם הורגלתם לתיבה הרובוטית של ה-500 היוצאת. בתנועה עירונית היא מרגישה זריזה ונמרצת ול-100 קמ"ש היא תגיע תוך 9 שניות, 3.9 שניות פחות מה-500 בנזין היוצאת.
לבורר הנהיגה מצב רגיל המנטרל כמעט לחלוטין בלימה רגנרטיבית, בעוד מצב "ריינג'" מאפשר לוותר כמעט לחלוטין על שימוש בדוושת הבלם. היינו שמחים לאפשרות שליטה נרחבת יותר בעוצמת הטעינה הרגנרטיבית כמקובל בחשמליות מודרניות.
כדאי רק לציין כי מצב ריינג' משלב את מערכת אוטו-הולד (המפעילה בלימה בעצירה) והיא אינה ניתנת לביטול ועשויה להפריע לחלק מהנהגים. המצב החסכוני ביותר הוא שֶׁרְפָּה (על שם שבט החי בתנאי הקיצון של הרי ההימלאיה) ומיועד לצריכת חשמל נמוכה ככל הניתן על ידי הגבלת המהירות ל-80 קמ"ש וכיבוי מערכת המיזוג - בהצלחה עם זה בקיץ ישראלי.
5 צפייה בגלריה
פיאט 500e
פיאט 500e
(צילום: ניר בן זקן)
הנוחות טובה יחסית בנסיעה עירונית, קצת פחות בנסיעה בינעירונית עם רעשי רוח ודרך מטרידים במיוחד. היכולת הדינמית טובה, בין היתר הודות למשקל עצמי נמוך יחסית למכוניות חשמליות. לצד זאת, ההגה חסר תחושה ומערכת הבלימה סבירה בלבד, שכן בניסיון לחסוך, שומרת פיאט על בלמי תוף מיושנים מאחור. קוטר הסיבוב גדול במעט מה-500 היוצאת (9.7 מטר), אך הוא עדיין מאפשר כושר תמרון טוב לתמרונים במקומות צפופים.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: 42 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 118 כ"ס / 22.4 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 363.1 ס"מ
  • רוחב: 168.3 ס"מ
  • גובה: 152.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 232.2 ס"מ
  • משקל: 1,405 ק"ג
  • נפח תא מטען: 185 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 9 שניות
  • מהירות מרבית: 150 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 155 אלף שקל (120 אלף שקל)