יש המון רגעים מרגשים בכדורגל, אחד מהם הוא כששחקן נוער עולה לשחק בהרכב של הקבוצה הראשונה, אך האם זהו משהו שמעבר לריגוש גם הופך את הקבוצות לטובות יותר? "לה מאסיה" של ברצלונה היא אחת מאקדמיות הכדורגל המפורסמות והחשובות בעולם, ממנה יצאו שמות כמו פפ גווארדיולה, קרלס פויל, צ'אבי, אנדרס אינייסטה וכמובן לאו מסי.
בארסה היא מועדון שבשנים מסוימות תלתה על דגלה את שילובם של שחקני הבית בקבוצה הבכירה. ב־2012, שותפו 11 שחקני בית במקביל על המגרש במשחק של ברצלונה נגד לבאנטה, אירוע מיוחד ויוצא דופן בכדורגל העולמי. בעונה זו אחוז שחקני הבית בסגל של בארסה היה 53%.
1 צפייה בגלריה
מסי Jחוגג
מסי Jחוגג
לאו מסי
(צילום: AFP)
ב־2018, מכון CIES ערך מחקר בו עלה שקבוצות מצליחות הן כאלה בהן משחקים יותר שחקני בית מאשר באחרות.
לפי CIES ישנה התאמה יחסית בין מספר שחקני בית בסגלים ורמת הכדורגל בליגה. ככל שיש פחות שחקני בית בסגל, ככה הרמה היחסית של הקבוצות יורדת.
קפריסין וטורקיה, למשל, הן דוגמאות לשתי מדינות שלא מצליחות בזירה הבינלאומית באופן יחסי לכספים שמושקעים בקבוצות, זאת - לפי CIES - קשור למספר הקטן של שחקני בית בסגלי הקבוצות בליגות הללו.
ומה המצב אצלנו? בעונה האחרונה זכינו לראות לא מעט קבוצות בליגת העל שלנו, אשר משלבות לא מעט שחקני בית.
לדוגמה, מכבי חיפה, האלופה הטרייה. במשחק של הקבוצה בסיבוב ח' בגביע המדינה נגד אום אל פאחם, שיחקו שמונה שחקני בית ועוד ארבעה חיכו על הספסל. גם בשאר משחקי הקבוצה העונה שיחקו לא מעט שחקני בית, לחלקם יש תפקיד משמעותי בהרכב הקבוצה - נטע לביא הקפטן, עופרי ארד ורז מאיר בחלק ההגנתי, מאור לוי ומוחמד אבו פאני בקישור ומוחמד עוואד החלוץ. כל אלה משחקים בכפר גלים מגיל צעיר מאוד.
אצל סגנית האלופה, ומחזיקת גביע המדינה מכבי תל אביב המצב כלל לא שונה. שרן ייני קפטן הקבוצה גדל במועדון, כמוהו גם דן גלזר, יונתן כהן, אילון אלמוג, שחר פיבן, עדן קארצב וכמובן דור פרץ שהוא ללא ספק אחד השחקנים הבולטים בכדורגל הישראלי בעונה האחרונה ונראה שבעתיד הקרוב נראה אותו משחק באירופה.
ישנן עוד המון דוגמאות לשילובם של שחקני בית בקבוצות הבוגרות. מרכז ההגנה של קריית שמונה מורכב מצמד שחקני בית שהעונה האחרונה הייתה הטובה בקריירת בוגרים הקצרה שלהם - אורי דהן ועידן נחמיאס. דהן משחק במועדון מגיל 10 ועבר בכל קבוצות הנוער. נחמיאס, קפטן הקבוצה, משחק במועדון מגיל נערים ג', והודיע לאחרונה שזוהי עונתו האחרונה במועדון הצפוני.
מכבי פתח תקווה היא אחת הקבוצה הבולטות בשילובם של שחקני בית - ארד בר, אור בלוריאן ודניאל גולני קיבלו המון הזדמנויות ודקות משחק העונה, ליאל עבדה אחד מהשמות החמים העונה ומועמד לשחקן העונה של מינהלת הליגות, הוכיח גם הוא מה הוא שווה כשכבש 12 שערים ובישל 4. בבית''ר ירושלים זכינו לראות את אביאל זרגרי הצעיר עושה את עונת הפריצה שלו. בהפועל תל אביב שי אייזן, אושר דוידה ושי אליאס הם חלק משחקני הבית הבולטים במועדון.
שחקני בית הם הזדמנות כלכלית ע''י מכירת שחקנים טובים לקבוצות בארץ ובחו''ל. והזדמנות ספורטיבית – בכך שהשחקנים משביחים את הקבוצה ואת הנבחרת בה הם משחקים.
שילובם של שחקני הבית הוא דבר חיובי והכרחי בכדורגל. ישנן קבוצות כמו ברצלונה, איאקס ורבות נוספות שאצלן זהו חלק בלתי נפרד מהאידיאולוגיה של המועדון.
אצלנו, בכדורגל הישראלי, נותר לקוות שנמשיך להתקדם לכיוונם של המועדונים הגדולים בעולם, כמו שראינו בעונה האחרונה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.