סקס אפיל - פודקאסט המיניות של ynet יחסים, בהנחיית לורי שטטמאור, עורכת הערוץ. מדי שבוע נדבר עם מומחית אחרת מעולמות הסקס, היחסים והמיניות. אתם ואתן מוזמנים ומוזמנות להאזין לנו כאן ב-ynet, וגם לעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס ובכל מקום אחר שבו אתם נוהגים ונוהגות לשמוע את הפודקאסטים שלכם.
פספסתן את הפרק הקודם? תוכלו להאזין לו כאן. רוצות ורוצים לשוחח על הפרקים השונים? מוזמנות ומוזמנים לקבוצה החדשה שפתחנו בפייסבוק - "סקס אפיל - הקבוצה לדיונים".

1 צפייה בגלריה
ד"ר טלי סמסון
ד"ר טלי סמסון
ד"ר טלי סמסון
(צילום: אוסף פרטי)

והפעם: סרטן השד הוא גידול ממאיר שמקורו ברקמת השד. זהו הגידול הממאיר השכיח ביותר בקרב נשים, כאשר אישה אחת מכל שמונה נשים צפויה לחלות בו במהלך חייה. סרטן השד נוצר כאשר אחד התאים ברקמה מתחלק ללא בקרה ויוצר הרבה מאוד תאים סרטניים באזור אחד. ריכוז התאים הסרטניים יוצר גוש, שבהמשך עלול להוביל להרס של רקמות בריאות סמוכות ואף לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים יותר.
כמובן שגילוי מוקדם מעלה מאוד את סיכויי ההחלמה מהמחלה, ועל כן ההמלצה הגורפת היא שכל אישה תהיה מודעת לגופה, ובמידה והיא שמה לב לשינוי כלשהו במראה השד או לממצא חדש, עליה לפנות לבדיקת רופא בהקדם האפשרי.
ד"ר טלי סמסון, האורחת בפרק החדש של "סקס אפיל", היא עו"סית מומחית בבריאות, מנהלת מרכז התמיכה לחולי סרטן בבאר שבע ומתמחה בטיפול במרפאה לבריאות מינית סורוקה. מזה 30 שנה שהיא מטפלת ביחידים ובזוגות בסוגיות הקשורות לטראומה ולהחלמה, כאשר בשנים האחרונות היא מתמקדת בהתמודדות עם מחלות חשוכות מרפא.
לדבריה, ההתייחסות למיניות של האישה שהתבשרה על המחלה צריכה להיעשות כבר בשלב האבחון: "מיניות היא נושא רגיש מאוד, אולם ככל שהמטופלת תנכיח את הצרכים שלה לאיש הצוות, כך יהיה לה קל יותר לקבל מענה, גם אם זה אומר שאיש המקצוע ייאלץ להתייעץ עם איש מקצוע נוסף. אסור להתבייש כאן", אומרת ד"ר סמסון. "כמו ששואלים 'איך זה ישפיע לי על התיאבון והאם ירד לי השיער', כך צריך לשאול 'איך זה ישפיע לי על המיניות? מה זה אומר ומה צפוי לקרות?'. גם הוא וגם היא צריכים לדעת".
כחלק מהיכולת לחוות מיניות בריאה ומיטיבה, ד"ר סמסון מעודדת מתמודדות ושורדות סרטן השד להתבונן במראה ולהכיר את הגוף החדש שלהן. "אם יש קושי מוטב לקבל ליווי של איש מקצוע, ודרך תהליך של חשיפה הדרגתית ניתן לדבר ולפרק את החרדה. הייתי רוצה לומר לנשים – תפנו לעצמכן בחמלה. אל תיכנסו לזה בכוח, אחרת יהיה לכן קשה יותר לתקן את הזעזוע שייווצר".
ומה לגבי הזיקה למיניות עצמה? "אצל נשים שעוברות תהליכים פולשניים לא פעם הזיקה היא שלילית", אומרת ד"ר סמסון. "האישה אומרת לעצמה – 'אני לא מושכת', 'זה יכאב לי', 'אני לא רוצה שיראו אותי ערומה', ואז עלולה להיווצר הימנעות ממיניות ומעגל קסמים שלילי שיהיה קשה מאוד לעצור אותו". כדי למנוע את היווצרות המעגל, מציעה ד"ר סמסון לתרגל סוגי מגע עם הפרטנר ולבנות את התקשורת בין בני הזוג.
ד"ר סמסון לא שוכחת להתייחס גם לקשיים של בני הזוג, אותם גברים בריאים שמלווים את נשותיהם בהתמודדות עם המחלה. "רוב הגברים לא רוצים להכאיב לבת הזוג שלהם, הם חוששים לגרום לנזק, הם לא רוצים להביך אותה, ולעיתים כל החששות הללו רק מרחיקים את התוכן המיני מהקשר ומייצרים הימנעות. ואז בת הזוג באה ואומרת, 'הוא לא נמשך אליי', ומקבלת אישור חיצוני לכל החששות שלה.
"על כן, אם יש הימנעות, אפילו ייעוץ חד-פעמי יכול לעזור, רק כדי לאוורר את הדבר הזה. צריך לזכור שגם הגבר מתרגל לגוף החדש של האישה – לכן ההמלצה היא לחקור יחד את הגוף, ללמוד איך מפיקים ממנו עונג, להבין שיש סבירות שחלק מהתנוחות שפעם עבדו לכם כבר לא יעבדו או שהן לא אפשריות למימוש כרגע – וזה בסדר. הגברים צריכים לגשת למיניות החדשה שתיווצר ממקום סקרן וחוקר". האזנה נעימה!