צפוי, אבל עדיין היסטורי: המשקיעים הזדרזו לרכוש לפני העלאת המס ל-8%, והביאו את שוק הנדל"ן לשיא בנובמבר. לפי סקירת ענף הנדל"ן למגורים של הכלכלנית הראשית באוצר שפורסמה היום (ד'), נרכשו בחודש זה 18.2 אלף דירות - הרמה הגבוהה ביותר אי פעם של עסקאות בשוק הנדל"ן בחודש אחד.
השיא הקודם נרשם ביוני 2015, במהלכו נרכשו 17 אלף דירות, זאת גם כן על רקע הקדמת רכישות משקיעים טרם העלאת מס הרכישה (העלאת המס האחרונה, בסוף נובמבר, החזירה את מדרגות מס רכישה לרמתן בסוף יוני 2015, לאחר שאלו הורדו בסוף יולי 2020).
בהשוואה לנובמבר 2020 נרשם גידול של 62% בסך העסקאות וגידול של 27% בהשוואה לחודש הקודם (אוקטובר 2021), אשר גם הוא כשלעצמו היה מהגבוהים ביותר שנרשמו בשוק הנדל"ן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
דירה למכירה
דירה למכירה
דירה למכירה
(צילום: ירון ברנר)
רכישות המשקיעים בחודש נובמבר הגיעו לרמה חריגה של 6.7 אלף דירות, גידול של כ-200% בהשוואה לנובמבר 2020 וגידול של 41% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש הקודם. גם הפעם ת"א הובילה את רכישות המשקיעים, כאשר אחריה מדורגות ירושלים, חיפה, ב"ש ובת ים. העיר שבלטה בכניסה לעשרים המובילות ברכישות המשקיעים בחודש נובמבר היא דימונה, אשר הובילה את הגידול ברכישות המשקיעים באותו חודש (מאה דירות נרכשו להשקעה, גידול של 725% בהשוואה לנובמבר 2020). באוצר מציינים כי במהלך נובמבר נערך בעיר זו מבצע מכירות באחד הפרויקטים החדשים בעיר.

הדירות החדשות הובילו

בבחינה דו-חודשית של רכישות המשקיעים באוקטובר-נובמבר האחרונים, בהשוואה לחודשיים שקדמו להעלאת המס בסוף יוני 2015, נמצא כי רכישות המשקיעים טרם העלאת המס האחרונה בנובמבר, גבוהות יותר בשיעור של 5%. באזורי הפריפריה הגידול ברכישות המשקיעים גבוה משמעותית מאשר באזורי הביקוש במרכז הארץ, וגבוהים משמעותית בהשוואה ליוני 2015.
מכירות המשקיעים בחודש נובמבר עמדו על 3.9 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר לפחות בעשר השנים האחרונות וגידול של 88% בהשוואה לנובמבר 2020. לפי האוצר, סביר להניח כי הגידול החד במכירות המשקיעים מוסבר לפחות בחלקו בניצול ההזדמנות של ביקושים גבוהים מצד משקיעים שרצו להיכנס לשוק טרם העלאת מס הרכישה.
בהתאם לנתוני הלמ"ס שפורסמו בשבוע שעבר' מכירות הקבלנים בחודש נובמבר הסתכמו ב-6.7 אלף דירות, הרמה החודשית הגבוהה ביותר במכירת דירות חדשות לפחות בעשרים השנים האחרונות. בהשוואה לנובמבר 2020 זהו גידול חד של 65%.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
הדירות החדשות הובילו את העלייה
(צילום: shutterstock)
גם מבחינת רכישות "דירה ראשונה" מדובר בשיא, ואלה הסתכמו ב-6.1 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר ברכישות אלו לפחות מאז תחילת העשור הקודם. בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-4.9 אלף דירות, כאשר הגידול ברכישות אלו בולט במיוחד באזורי הפריפריה. רכישות משפרי הדיור הסתכמו ב-5.4 אלף דירות, גם כן הרמה הגבוהה ביותר ברכישות אלו לפחות מאז תחילת העשור הקודם וגידול של 34% בהשוואה לנובמבר 2020 .
לפי הסקירה, סך העסקאות בדירות יד שניה בחודש נובמבר עמד על 11.5 אלף, גידול של 60% בהשוואה לנובמבר 2020 וגידול של 30% בהשוואה לחודש הקודם. רמה זו נמוכה ב-2% מרמת השיא שנרשמה ביוני 2015 (עובדה המלמדת כי השיא שנרשם בסך העסקאות בנובמבר היה בהובלת פלח השוק של הדירות החדשות). בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול החד בעסקאות יד שניה בהשוואה לנובמבר 2020 הקיף את כל האזורים, כאשר שיעור גידול זה נע בין 48% באזור המרכז לגידול של 89% באזור ת"א.