צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

את הדרכים והחוויות אנחנו מעצבים: מסע פתיחת ציר בצד שטוף השמש של האלפים

סלובניה היא סוד השמור למקומיים בלבד: ארץ יפיפייה, פנינת טבע ירוקה בצד שטוף השמש של האלפים. מנחם עבדי, מנכ"ל מאגמה, מספר על התגלית החדשה שלו רגע לפני שהוא חוזר לשם עם הקבוצה הראשונה שתצא למסע פתיחת ציר

מנחם עבדי | עודכן:14/10/2021
בשיתוף מאגמה
נדמה לי שכל חיי הבוגרים אני יושב בג'יפ עם מפות, ערכת קפה ואמצעי ניווט. זכיתי להפוך את האהבה הזו למקצוע אבל גם אחרי המון אבק שאכלתי, תרתי משמע, אני עדיין מתרגש ונלהב בכל פעם מחדש. מתלהב מהמסלול החדש, מהנופים היפים, ובעיקר, מחדוות הגילוי, מהמפגש עם מקומות חדשים ודרכים שרק יודעי דבר מכירים.
אז לאן אני מזמין אתכם הפעם? אל הצד שטוף השמש של האלפים. למסע שרק הרגע חזרתי מההכנה שלו. מסע שעיקרו בסלובניה, שהיא סוד השמור למקומיים בלבד: ארץ יפיפייה, פנינת טבע ירוקה שרק מחכה שיגלו אותה ויטיילו במדרונות ההרים, היערות והשבילים שבה.
מסע שטועם את עיירות החוף העתיקות של איטליה, מגיע אל הדולומיטים בואך אוסטריה ומסיים בבודפשט היפה שבהונגריה.
מה הקשר בין המדינות הללו אתם שואלים? הקשר הוא שם. בהרים, בנהרות האדירים, בטבע שלא שואל שאלות של בני אדם. בדרכים הפתוחות שרק מזמינות אותנו לעבור בין מדינות וגבולות.
בים התיכון ששולח לשון ליבשת ויוצר את הים האדריאטי, בהרי האלפים שלא יודעים מתי הם בהונגריה, מתי בסלובניה ומתי באיטליה. אני מזמין אתכם, למסע פתיחת ציר שלא יודע גבולות. 1,500 קילומטרים על גלגלים.

מה זה בעצם מסע פתיחת ציר?

המסעות שלנו מתוכננים ומוקפדים עד רמת העץ בצילו נאכל ארוחת צהריים, עד רמת התצפית הכי יפה לשקיעה והנקודה הכי טובה להפסקת קפה. אבל עד שזה קורה, עד שהתכנית מתגבשת, משתפרת ומשתנה שוב ושוב – לוקח זמן. זה מתחיל מרעיון, מחשבה, סקרנות, ממשיך בלימוד מעמיק של השטח, דרך יציאה למסע הכנה אחד, שניים או יותר. ואז- למסע האהוב עלי: הפורץ. המסע הראשון שיוצא אל היעד, או כמו שאנחנו קוראים לו: מסע פתיחת ציר.
צילום: מאגמההמסע הראשון שיוצא אל היעד. (צילום: מאגמה)
המסלול כללי והחוזה ברור: אנחנו יוצאים ביחד למסע הרפתקני.
אני יודע מתי ומאיפה יוצאים בבוקר, יודע איפה נישן בלילה (כל המלונות ברמה גבוהה, בכל זאת, כבר לא צעיר). יש איתנו אוכל למקרה שהארוחה הבאה תתעכב, צוות גדול שכולל חוץ ממני וממדריך מקומי גם מלווה, איש לוגסיטיקה ומדריך ישראלי וחוץ מזה - ערכת קפה והמון מפות.
את הדרכים ואת החוויות - אנחנו מעצבים.
אני כבר יודע שחלק מהמסלול לא נמצא על מפת התיירות ואנחנו גם לא נוסעים ב"עונה". אתם זוכים להיות שותפים במסע ראשוני - והאמת היא שלא תמיד יש לי מושג תחת איזה עץ נעצור, והאם נצליח לחצות את הדרך. ומה אם לא? נעשה אחורה פנה. גם זה כבר קרה, וזה חלק מהכיף של מסע פתיחת ציר.
צילום: shutterstockגם לשם מגיעים – אגם בלד – סלובניה (צילום: shutterstock)

אז לאן נוסעים?

המסע יתחיל ויסתיים בבודפשט היפה. שם נקבל את הג'יפים והאמת היא שאפילו המשפט הפשוט הזה, הוא מורכב. מסעות שטח בנהיגה עצמית הם לא ממש דבר מקובל במדינות הללו, בטח לא במסלול שלנו. אז אנחנו מביאים את הג'יפים במיוחד כל הדרך מהבלקן ב"ייבוא אישי" ותמיד עם רכב נוסף ב"סטנדביי". נצא לדרך? קדימה.
נתחיל בהונגריה, בנהיגת שטח אל אגם באלטון שהוא האגם הגדול ביותר במרכז אירופה. נחצה את האגם על גבי מעבורת בדרכנו לסלובניה, שאת החלק הצפוני שלה אנחנו עומדים לגלות יחד - בין עיירות ציוריות, דרכי שטח יפות, הרים גבוהים ונהרות שוצפים.
צילום: shutterstockמראות שרואים מחוץ לעונה – סתיו בסלובניה (צילום: shutterstock)
נבקר בכפרי נפחים ואמנים, נעלה אל "רכבת המכוניות העתיקה" שבעזרתה נחצה את רכסי ההרים אל קניון "סוצ'ה בלה" המהפנט - המכונה גם "גן העדן הסלובני".
אם כבר הגענו לכאן אז נעשה קפיצה קטנה לאיטליה, אל חופי הים האדריאטי שם נפגוש עיירות חוף עתיקות ואפילו נצא לשייט בים האדריאטי.
ביקרנו באיטליה? עכשיו חוזרים לסלובניה. נבקר באחת ממערות הנטיפים הגדולות באירופה ונתחיל לטפס לגובה, אל מעברי ההרים הגבוהים של האלפים היוליאניים (הקרויים כך על שם יוליוס קיסר), שהם חלק מהאלפים המזרחיים כשלמעשה, אנחנו נוהגים לאורכם, מעליהם ובתוכם, בואך הרי הדולומיטים ו...הנה עוד גבול, שכל כך קל לחצות פה. אז למה שלא נעבור גם לאוסטריה? אל העיירה פילאך ואגמיה היפים ואת כל הסיבוב המרהיב הזה - נסיים בבודפשט וכמובן שלא נוותר על סיור קצר בעיר היפה.
צילום: יפעת יגרמקומות שמגלים מחוץ למפת התיירות. (צילום: יפעת יגר)
זהו מסע שבו השיירה שלנו תטפס על פסגות הרים, בעליות חריפות ותלולות כשלא פעם חמש מאות מטרים בקו אווירי יעלו אותנו ביותר מאלף מטרים גובה, שמהם נשוב ונרד אל גובה פני הים.
וכן, נלך גם ברגל, בשמורות הטבע, לאורך הנחלים, בין עצים עבותים. כי הטבע באיזורים האלה, הוא לא רק חריף וחזק באופיו, אלא גם שמור ומטופח.
המקומיים, באופן מסורתי לאזורים האלה, חיים בכפרים בהם רמת הצפיפות נמוכה. מתיישבים איפה שהקרקע מאפשרת, כך שהמרחק בין בית לבית יכול להיות יותר מקילומטר ומה שבשבילנו זה "דרך שטח" עבורם זה פשוט השביל אל השכן.

לנסוע מחוץ לעונה

אנחנו יוצאים למסע בנובמבר, מחוץ לעונת התיירות, כשמזג האויר כבר קריר עד קר. אז מעבר לזה שזה אומר להביא פליז, זה אומר שלכת, זה אומר כתום ואדום וצבעים מרהיבים, זה אומר התחלה של זרימה מוגברת בנהרות, זה אומר אולי שלג.
צילום: shutterstockפנינת טבע ירוקה שרק מחכה שיגלו אותה - סלובניה. (צילום: shutterstock)
עד כאן לחלק המרהיב. עכשיו לחלק המאתגר: זה אומר אולי בוץ (אין בעיה, יש כבל גרירה) ואולי דרכים חסומות מהשלג (אין בעיה עושים אחורה פנה).
אני הרפתקן וסקרן, אבל מי שמכיר אותי יודע שבכל מה שקשור לבטיחות אני גם פחדן ואף פעם לא התביישתי להסתובב.
במסע פתיחת ציר לא תמיד נגיע בזמן למקום בו תכננו לאכול צהריים, אבל בדיוק בגלל זה יוצא איתי צוות שיודע להפיק ארוחה לתפארת באמצע שום מקום מהמצרכים שקנינו בבקר במאפיה המקומית או בסופר הקטן בפינה.
צילום: shutterstockהפארק הלאומי טריגלאב – האלפים היולינאים - סלובניה (צילום: shutterstock)
ובעיקר זה אומר שמי שיוצא איתי למסע פתיחת ציר מוזמן להביא איתו גמישות, סבלנות ונכונות להשתתף בחוויה חדשה עם אנשים שדומים לו, והמון מקום בזיכרון של הטלפון הנייד או המצלמה לתמונות ממסע שהוא באמת חד פעמי.
בשיתוף מאגמה
פורסם לראשונה: 15:45, 11.10.21
0