השומרון על המסך: אמש (א') נערך טקס הפתיחה וההכרזה על הסרטים הזוכים בפסטיבל הקולנוע הראשון בשומרון - הראשון מסוגו ברחבי ההתיישבות ביהודה ושומרון, ואירוע שמהווה את יריית הפתיחה להגדלת תעשיית הקולנוע ועידוד היצירה הישראלית ברחבי השומרון. במהלך הפסטיבל הוענק "אוסקר השומרון" לזוכים במסגרת תחרות הסרט העלילתי והדוקומנטרי הטוב ביותר.
בטקס, שבו השתתפו גם שר התרבות והספורט חילי טרופר ושרת התרבות לשעבר מירי רגב, לקחו חלק בכירי תעשיית הקולנוע בישראל - ראש מועצת הקולנוע היוצא ד"ר אייל בורס וראש מועצת הקולנוע הנכנסת ד"ר עליזה לביא; ראשי קרן רבינוביץ קרן הקולנוע הגדולה בישראל, גיורא עיני ויואב אברמוביץ; חברי מועצת הקולנוע' בהם מוטי שקלאר, מנכ"ל רשות השידור ומנכ"ל הרשות השנייה לשעבר; גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור הישראלי ועוד.
בפרס הבימוי לסרט העלילתי הטוב ביותר זכה הבמאי ניר ברגמן על סרטו "הנה אנחנו". הפרס בגובה 20 אלף שקל הוענק על ידי בעלי הסינמה סיטי, משה אדרי, בפרס שהוקדש לזכרו של אחיו ליאון, שהיה ממפיקי הקולנוע הגדולים בישראל. את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר קטף הבמאי רון עומר, על סרטו "גשם בעיניים" שעסק באימו, הסופרת דבורה עומר. את הפרס בגובה 10 אלף שקל העניקה חברת "הרי זהב", והוא ניתן לאחיו של רון - גיל עומר, יו"ר תאגיד השידור הציבורי. לצד הפרסים הוענק ליוצרים "אוסקר השומרון" - אות הוקרה שעוצב על ידי האומן המקומי מאיר שרון, בעל סטודיו "קדם" מהישוב איתמר, העשוי מברזל מוזהב ובו עמוד משומרון העתיקה עטור בפילם של סרט ועליו המילה שומרון.
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון ומייסד הפסטיבל, פתח את הפסטיבל כשאמר, "אנחנו עושים היום היסטוריה. פותחים את שערי היצירה לכל מגוון הדעות, המגוון האומנותי, המגוון של העם היפה שלנו. מי שרוצה ליצור - שיבוא לשומרון, תמצאו אצלנו את המוזה. אנחנו עושים ציונות ובונים את ארץ ישראל, ציונות זה לבנות בתים וכבישים אבל גם לעשות תרבות, ספורט וגם קולנוע זו ציונות. האמירה שלנו בתחום הקולנוע היא שאין אמירה - השומרון הוא כמו כל אזור אחר בישראל. יש לנו קולנוע ויהיה כמו בתל אביב, ירושלים, בגליל, בנגב ובערבה. יחד נשלים את השינוי – השומרון יהפוך לבירת התרבות של ישראל!".
שר התרבות והספורט חילי טרופר דיבר על חשיבות הגיוון ביצירה, בתרבות ובקולנוע. "הפסטיבל החשוב הזה הוא ביטוי לרב גוניות בחברה הישראלית, למציאת המכנה המשותף וליצירת שיתופי פעולה לצד ביטוי הייחוד של קבוצות שונות. הפסיפס הקולנועי הופך צבעוני ומעניין הרבה יותר".
1 צפייה בגלריה
מתוך פסטיבל הקולנוע בשומרון 2022
מתוך פסטיבל הקולנוע בשומרון 2022
מתוך פסטיבל הקולנוע בשומרון 2022
(צילום: אולפני אתרוג)
חברת הכנסת רגב נאמה בהתרגשות: "הערב אנחנו חוגגים את תמונת הניצחון, תרתי משמע - פסטיבל קולנוע תמו"ז ראשון, ניצחון ההתיישבות כולה. המסך הישראלי לא שלם ללא עשייה תרבותית בכל חלקי הארץ. הקולנוע הוא גשר והגיע הזמן שסיפורם של יהודה ושומרון יסופר".
משה אדרי הוסיף ואמר כי הוא בטוח שבקרוב פרס אופיר יגיע לשומרון. "הפקתי לפחות עשרה סרטים, אם לא יותר, בשומרון. אני בטוח שנמשיך ונעשה מאמץ להביא לפה את פרס אופיר. אני אעשה הכול, אני אוהב את המקום, אתם חלק ממדינת ישראל ועל זה אין לנו ספק".
את האירוע המרכזי הנחה הסטנדאפיסט והשחקן שלום אסייג, שגם העביר קודם לטקס סדנה בכתיבה קומית ליוצרי הקולנוע של יהודה ושומרון. כמו כן, כלל האירוע מחווה לבמאי וליוצר אבי נשר עם הקרנת סרטו האחרון "תמונת הנצחון". במסגרת אירועי הפסטיבל יוקרנו 25 סרטים במהלך ארבעה ימי ההקרנות, בפסטיבל נודד ברחבי השומרון.
קרן קולנוע שומרון הוקמה לפני כשלוש שנים וכבר הספיקה לתמוך בלמעלה מ-70 סרטים עלילתיים, קצרים, תיעודיים ופיתוח, במטרה לעודד יצירה קולנועית של יוצרים מיהודה, שומרון ובקעת הירדן. הסרטים מצולמים באזור יהודה, שומרון ובקעת הירדן והם זוכים לעבוד הן עם יוצרים מקומיים והן עם גופי קולנוע גדולים, לצד השתתפות של שחקנים מובילים בתעשיית הסרטים בישראל.