התפשטות נגיף הקורונה בארץ ובעולם השפיעה עמוקות על עולם העמותות. דווקא המגזר השלישי, הדואג לרווחת החלש, ספג את הפגיעה הקשה ביותר. המצב הכלכלי המעורער בארץ הביא לקיצוץ ההוצאות של עסקים אנשים פרטיים, וכך עמותות רבות מצאו עצמן מתמודדות עם עלייה בביקוש לעזרה מצד קהל היעד שלהן, ומנגד עם ירידה דרסטית במספר התרומות.
צפו בכתבה על בני הזוג איכנולד שיזמו מבצע התרמת שיער לחולי סרטן להנצחת בנם הקטן:
עבור עמותת "זיכרון מנחם", המסייעת לילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם, הפגיעה הייתה כפולה. בנוסף לירידה גדולה בתרומות הכספיות, העמותה חוותה ירידה משמעותית גם בתרומות השיער הנאסף להכנת פאות עבור החולים. מדובר בשיא שלילי של עשר השנים האחרונות לפחות. הבידודים, הסגרים, סגירת המספרות לחודשים, האילוצים וחרדות ההתקהלות, הביאו לירידה משמעותית מאוד של כ-40% במספר תרומות השיער עבור נשים, צעירות וילדות חולות סרטן, בזמן שנתוני התחלואה לא השתנו.
בישראל מתגלים מידי שנה כ-26,000 מקרי סרטן חדשים. אחוז הנשים והנערות החולות בסרטן השד בישראל הוא מהגבוהים בעולם: אחת משבע נשים (7.5) ישראליות מתמודדת עם המחלה. רבות מהן ייאלצו לעבור טיפולים כימותרפיים ויסבלו מנשירת שיער, כבר מהטיפול הראשון.

"עצם קיומה של הפאה עזרה למנחם להתאושש בין לילה"

"זה אולי יפתיע אנשים אבל עבור מרבית הנשים, הנערות והילדות ששומעות לראשונה את אבחנת הסרטן בגופן, יותר משהן חוששות לחייהן, יותר משהן מפחדות מהטיפולים, מהזריקות – דאגתן הראשונה היא לשיער", מספרת מירי ארנטל, מי שייסדה יחד עם בעלה, חיים, את עמותת זיכרון מנחם, על שמו של בנם הבכור מנחם, שנפטר מהמחלה אחרי 14 שנות התמודדות והוא בן 15 בלבד.
"לא מדובר בשטחיות חלילה, או בהדחקה לשמע בשורות איוב. מדובר בדאגה אמתית של חולת סרטן שמפחדת קודם כל על אובדן העצמי שלה. מי שמאבדת את שערה, היא שונה, היא מסומנת, היא מסובבת את הראש של סביבתה. היא כבר לא היא. היא מחלה מאיימת. היא זרקור אימה. היא קרחת. ומי רוצה להרגיש כמו מחלה מהלכת?", מוסיפה ארנטל.
לאור ההבנה הזו, עוד משנותיה הראשונות, פועלת העמותה לגיוס כמה שיותר תרומות שיער כדי לאפשר לכל חולה בסרטן, המתמודד או מתמודדת עם נשירת שיער, לקבל פאה משיער אמיתי המותאמת לצורכי ורצונות החולה – בחינם.
2 צפייה בגלריה
תרומות שבועי מיכל הרצוג תורמת שיער
תרומות שבועי מיכל הרצוג תורמת שיער
אשת הנשיא, מיכל הרצוג תורמת שיער
(צילום: יח"צ)
"כשבני מנחם היה חולה, באחד הסבבים של המחלה נשר לו השיער והוא סירב בתוקף לצאת מהבית", נזכר חיים, המכהן כיו"ר העמותה. "למנחם היה מאוד קשה להסתכל על עצמו במראה ולא הסכים שמישהו יראה אותו ככה. הפעלנו הרבה קשרים והצלחנו לקבל פאה יפה בשבילו. זה היה מדהים לראות מהצד איך עצם קיומה של הפאה עזרה למנחם בין לילה להתאושש. הוא אמנם כמעט ולא חבש אותה, אבל מהרגע שהוא אחז בה וידע שהוא יכול להיראות כמו מנחם ולא כמו חולה סרטן, הוא התאושש – תחילה רגשית וכפועל יוצא גופנית".
בשנים הראשונות הצליחו בזיכרון מנחם לאסוף מדי שנה כמה מאות תרומות. ולפני כעשר שנים, קיבל הקמפיין דחיפה משמעותית עם התגייסות חברת פרוקטר אנד גמבל, יצרנית פנטן, שהשקיעה בקמפיין מאות אלפי שקלים מדי שנה. מאז עלו מספרי תרומות השיער מדי שנה במאות ואף אלפי אחוזים, ובזכות שיתוף הפעולה והתמיכה אף הכריזה העמותה שביכולתה להעניק פאה טבעית לכל אישה, נערה וילדה חולת סרטן בחינם – ללא הגבלת גיל (ולא "רק" עד גיל 24, כפי שנהגה עד אז).
ואז הגיעה הקורונה.
"מיד עם הסגר הראשון הרגשנו את ההשפעה", משחזר ארנטל האב. "המספרות לא עבדו, אנשים נמנעו מהתקהלויות וזה התבטא גם בתרומות הכספיות – כמו שאני מניח שקרה בכל הארץ בעולם, אבל גם בכמות מעטפות הצמות שהגיעו אלינו מדי שבוע. לא רק שלא היו מספרות, גם יותר ויותר התחילו להסתפר בבית, באופן עצמאי ואז פחות אגרו שיער ארוך".

יש לנו פער מאוד משמעותי לצמצם

2 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
"מדובר בדאגה אמתית של חולת סרטן שמפחדת קודם כל על אובדן העצמי שלה"
(צילום: Shutterstock)
"יש לנו יתר מזל משכל", הוא אומר בחיוך. "רק שנתיים לפני כן הקמנו את מפעל הפאות שלנו כאן בירושלים, והפסקנו להסתמך על תופרות מסין. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה לו היינו צריכים לחכות למשלוחים מסין, שלא לדבר על החשש שהיו בחודשים האחרונים מכל משלוח מחו"ל, קל וחומר סין. ברוך השם בזכות נתינה מדהימה של עם ישראל לאורך השנים, ובמיוחד ההצלחות האדירות בעשר שנות שותפות עם מותג השיער פנטן, הביאו לכך שהיו לנו מצבורי שיער תרומות כך שמפעל הפאות שלנו המשיך לעבוד באותה יעילות. עד כה, אף חולה או חולה שפנו אלינו, לא נותרו ללא מענה מדויק לבקשות שלה. וברוך השם החיסונים עשו את שלהם, המספרות נפתחו ואנשים חזרו להסתפר במספרות, אבל אני מודאג מהמלאי שהצטמצם. יש לנו פער מאוד משמעותי לצמצם".
לצד הדאגה, ארנטל מבקש לציין שהוא מאמין גדול בנתינה של הישראלים. "אני לא יודע אם זה ידוע, אבל היענות הנשים הישראליות היא יוצאת דופן גם בהשוואה למדינות אחרות בהן נערך הקמפיין, כמו ארה"ב או ניו-זילנד. לשמחתי ולגאוותי בתוך עם נהדר אני יושב. אני רואה את התרומות מגיעות כמעט בכל יום ואני סמוך ובטוח שהשנה נהיה שוב בסימן עלייה, כי הרוב כבר יודעים – הצמה שלכם היא העוצמה של האחרת. זו שנותרת לה לצאת מהבית ולהרגיש היא עצמה ולא "חולה" או קרחת המושכת מבטים.
גם השנה נקיים אירועי התרמה. גם השנה ספרים מתנדבים מופלאים יספרו כל תורמת ותורם בחינם. גם השנה, אני בטוח, אתרגש מהנתינה המופלאה. ובעזרת השם, אולי השנה נחזור לשבור שיאים".
  • קמפיין "צמה של עוצמה" של עמותת זיכרון מנחם ומותג פנטן יתקיים בתאריכים 14-21/11/2021 למוקדי ההתרמה ורשימות המספרות לחצו כאן.