תופעת חזירי הבר בחיפה הפכה בשנים האחרונות למטרד ולסכנה של ממש, בעקבות הגידול המשמעותי במספרם של החזירים המסתובבים באין מפריע ברחובות העיר ובחצרות הבניינים. חלק מהמפגשים שלהם עם התושבים מסתיים בבהלה רבה ולעתים בפציעה. איתן אורלייב (34), שנפגע קשה ברגלו בעקבות מפגש עם חזיר בר בשעת לילה מאוחרת, הגיש לאחרונה לבית המשפט השלום בחיפה תביעה לפיצויים של עד 2.5 מיליון שקלים נגד עיריית חיפה ורשות הטבע והגנים הלאומיים.
לפני כמה חודשים רשם אורלייב הישג חשוב, לאחר שהפך לאדם הראשון בישראל, שהוכר על ידי המוסד לביטוח הלאומי, כמי ש"נפגע בעבודה", בעקבות אותה פציעה שעבר במפגשו עם חזיר הבר. כעת, עבר אורלייב לאפיק האזרחי והגיש תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף נגד שני הגופים, שאותם הוא רואה כאחראיים לפציעתו.
2 צפייה בגלריה
איתן אורלייב, לאחר הפציעה
איתן אורלייב, לאחר הפציעה
איתן אורלייב, לאחר הפציעה
(צילום: מתוך אלבום פרטי)
אורלייב, שהתגורר בשכונת רמת שאול בחיפה, נפצע ב-18 ביוני 2019 בעת שחזר בשעת לילה ממקום עבודתו. הוא לא ישכח לעולם על גופו ובנפשו את המפגש עם חזיר הבר בכניסה לבניין מגוריו. הוא נפגע בצורה קשה מאוד ברגלו, ועבר ניתוח, החלמה ושיקום שנמשכו חודשים ארוכים. "חזרתי מהעבודה בשעה אחת בלילה", שיחזר אורלייב, "יצאתי מהמכונית, הלכתי לכיוון שביל הבית, שמעתי רעש. ראיתי ממרחק של עשרה מטרים חזיר ענק. הוא פשוט החל לדהור לכיווני. הוא לא תקף אותי, אבל רץ לעברי. בשנייה אחת מתוך בהלה, רצתי כדי לברוח ממנו. נתקעתי בשפת מדרכה, עפתי באוויר, סובבתי את הרגל תוך כדי. למזלי נחתתי על אותה הרגל, כך לא שברתי את שתי הרגליים. הרגשתי כאבים חזקים מאוד את הרגל, נתלשה לי רצועה וריסקתי את הקרסול בחמישה מקומות. נשברה לי השוקית למעלה ליד הברך".
הוא המשיך בתיאור הפציעה: "שכבתי שם על האבנים כמה דקות, לא יכולתי לצעוק אפילו. הייתי בהלם. פחדתי שהחזיר מאחוריי והוא יגיע אליי. הסתכלתי כל הזמן לאחור לראות שהוא לא מאחוריי. אחרי חמש דקות ששכבתי שם, ונאנקתי מכאבים, ניסיתי לקום ונפלתי. אז הבנתי ששברתי את הרגל. זחלתי 10 מטרים מהשביל לתוך הכניסה לבית. הכלב שלנו התחיל לנבוח כי הריח אותי ושמע, דפקתי על הדלת איכשהו, אשתי מצאה אותי שוכב על הרצפה מעולף, לא מסוגל לדבר. עדיין לא הבנתי מה קרה לי באותו השלב".


אורלייב סיפר כי פונה לבית החולים: "היה צריך לחכות שבועיים עד שהנפיחות תרד, נותחתי, קיבעו לי את הפציעה עם ברגים. שלושה חודשים וחצי שכבתי בבית עם רגל למעלה, חסר אונים. לא יצאתי מהבית. עברתי לאחר מכן פיזיותרפיה ושיקום פיזי ופסיכולוגי ורק חצי שנה לאחר האירוע חזרתי לעבודה".
באמצעות עו"ד סאמי אבו ורדה מחיפה, מומחה לתביעות נזקי עבודה והביטוח הלאומי, טוען אורלייב כי הוא סובל מכאבים עזים עד היום, לרבות מתח ועצבנות, סיוטי לילה ופחד לצאת מהבית על מנת להימנע ממפגש עם חזירי בר. באשר לעיריית חיפה ורשות הטבע והגנים הלאומיים, נטען בכתב התביעה, כי "הן לא פעלו להכנת תוכנית יעילה לטיפול ומיגור התופעה של חזירי הבר בעיר חיפה למשך שנים רבות ולא נקטו בצעדים נכונים ואפקטיביים שהיה בהם כדי למנוע מחזירי הבר להסתובב באופן חופשי בין תושבי חיפה".
2 צפייה בגלריה
עו''ד סאמי אבו ורדה, מייצג את התובע
עו''ד סאמי אבו ורדה, מייצג את התובע
עו''ד סאמי אבו ורדה, מייצג את התובע
עוד צוין ש"התובע יטען כי מדובר במחדל מתמשך של הנתבעות לאורך שנים שהיה ראוי לטיפול קודם לכן והיה בו כדי למנוע את חדירת חזירי הבר למרחב הציבורי ולמנוע את פגיעתו". אורלייב מציין כי הפגיעה בו אירעה עקב רשלנותן המלאה של הנתבעות או עובדיהן שלא הכינו תוכנית מסודרת למניעת כניסת חזירי הבר למרחב הציבורי, לא דאגו להסרת המטרד הזה, לא פעלו לדילול יעיל של חזירי הבר, לא העסיקו עובדים מיומנים לאיתור החזירים ולא נקטו באמצעים מתאימים למניעת תקיפת חזירי הבר.
טרם הוגשו כתבי הגנה. מרשות הטבע והגנים נמסר: "כתב התביעה טרם התקבל ברשות. כשיתקבל, נגיב בהתאם בבית המשפט". מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.