אתר "ניוזוויק" האמריקני דיווח כי איראן חותרת להקמת רשת הגנה אווירית מקיפה בסוריה, ושולחת ציוד וכוח אדם למדינה - כשמנגד ישראל מפציצה את המערך שוב ושוב. האתר, שציטט גורם מודיעיני "ממדינה בעלת ברית של ארה"ב", הוסיף כי בשנתיים האחרונות איראן שינתה את האסטרטגיה שלה בסוריה - ומקדמת פריסה של יכולות הגנה אוויריות מטעמה בעלות של עשרות מיליוני דולרים.
לדברי אותו גורם מודיעיני, "קידום היכולות הללו מתבצע כפרויקט משותף עם צבא סוריה, ואולי אף במטרה לאפשר פעולה איראנית עצמאית של מערכות ההגנה האוויריות מתוך חלקים בסוריה. בנוסף, האיראנים סייעו לסורים בשדרוג מערך המכ"ם שלהם, שנועד לסייע באיתור ובמניעת תקיפות ישראליות - בעיקר נגד ההתבססות האיראנית בסוריה".
2 צפייה בגלריה
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
בשאר אסד ביקור ב טהרן איראן פגישה עם איברהים ראיסי ועלי חמינאי
נשיאי איראן וסוריה
(צילום: EPA )
2 צפייה בגלריה
ההרס לאחר התקיפה
ההרס לאחר התקיפה
ההרס לאחר התקיפה בטרטוס, יולי 2022
הגורם הוסיף כי בין היתר, איראן שולחת לסוריה טילים מסוג סייד-4B, שאותו חשפה בחודש נובמבר האחרון בטקס בהשתתפות בכירים בהנהגה הצבאית האיראנית. הטיל הוצמד למערכת טילי הקרקע-אוויר ארוכת הטווח בוואר-373.
הגורם המודיעיני ציין שבע תקיפות לפחות שבוצעו נגד הרשת האיראנית המתפתחת בשנתיים האחרונות, ובהן התקיפות בפלמירה וטרטוס באוקטובר 2021, לטקיה בדצמבר 2021, דמשק במרץ 2022, טרטוס ביולי 2022 ושתי תקיפות נוספות בחומס בנובמבר ובדצמבר 2022. לדבריו, סוללות ההגנה האוויריות האיראניות ממוקמות לעיתים קרובות באתרים שמוחזקים על-ידי הצבא המקומי, מה שמעמיד בסכנה את הגורמים הסוריים שנמצאים בבסיסים אלה.
לטענת גורם, בשנים האחרונות נהרגו עשרה איראנים בתקיפות ישראליות אוויריות בסוריה, אחד מהם הוא דאווד ג'עפרי - שאיראן נשבעה לנקום את מותו. הוא ציין כי ג'עפרי עבד עם מפקד במשמרות המהפכה שתואר כ"מפקד הכוחות האיראניים לשעבר בסוריה". המשלחת האירנית לאו"ם סירבה להגיב.