ישראל והאיחוד האירופי חתמו בצהריים (יום ד') על הסכם להכרה הדדית בתעודות המתחסן שמונפקות בארץ ובמדינות האיחוד. בהודעה משותפת של משרד הבריאות ומשרד החוץ נמסר כי ההיבטים הטכניים של ההסכם יושלמו עד תחילת אוקטובר, והוא יאפשר לישראלים שמחזיקים בתעודת מתחסן לקבל נגישות לתו הירוק האירופי המאפשר כניסה למסעדות, מרכזי תרבות, מוסדות ציבוריים וכדומה, בהתאם להנחיות הקורונה בכל מדינה ומדינה.
1 צפייה בגלריה
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים בנתב"ג. "הכנת הקרקע לחזרה לשגרה"
(צילום: AFP)
מעבר למדינות האיחוד האירופי, ההסכם שהושג יאפשר למחוסנים ישראלים גישה לתו ירוק בכל מדינה נוספת המתחברת למערכת, שכיום מחוברות אליה גם מדינות כמו מרוקו וטורקיה. בהודעת משרדי הבריאות והחוץ הודגש כי ההכרה ההדדית אינה תחליף לדרישות שמציבה כל אחת ממדינות האיחוד האירופי ומדינת ישראל עצמה לכניסת זרים, ולזכותה של כל מדינה להציב דרישות כתנאי לאשר כניסה למדינה (חיסון, בדיקות קורונה או בידוד).
ישראל, נזכיר, הוסרה בחודש שעבר מרשימת המדינות הירוקות של האיחוד האירופי, וההסכם היום לא שינה זאת. הרשימה הזו גם היא בגדר המלצה בלבד, וכל מדינה ומדינה באיחוד יכולה להחליט בעצמה אם להגביל בשל כך כניסת ישראלים: כמה מדינות אסרו לחלוטין כניסת ישראלים מלבד במקרים חריגים, ואחרות אישרו רק למחוסנים מישראל להיכנס לשטחן.
בהודעה המשותפת שפורסמה בצהריים נאמר כי ההסכם הושג "בעקבות מאמץ משותף של משרד הבריאות ומשרד החוץ ושגרירות ישראל לאיחוד האירופי בבריסל". ההסכם היום, נמסר עוד, הוא "פרי עמלם של אנשי המקצוע מנציבות האיחוד האירופי ומשרדי הבריאות והחוץ ליצירת תשתית טכנולוגית ומדינית משותפת".

שר החוץ יאיר לפיד מסר כי "היכולת לנסוע ולבקר בעולם מהווה בסיס להבטחת קשרים בין עמים ומדינות. הכרה הדדית בתעודות המתחסן בין ישראל והאיחוד האירופי היא צעד חשוב בהכנת הקרקע לקראת חזרה לשגרה בכל הקשור לקשרי התעופה והתיירות בין ישראל והאיחוד. אני מברך את הצוותים במטה משרד החוץ, הבריאות ואת שגרירות ישראל לאיחוד האירופי בבריסל על ההישג החשוב".
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "זה צעד גדול במאמץ שלנו להקל על הציבור לאפשר שגרת חיים לצד הקורונה. אירופה מכירה בתעודת חיסון ישראלית, ואנחנו מכירים בתעודת חיסון ממדינות אירופה. זה יאפשר הקלה משמעותית בתעופה, בתיירות וביחסים הכלכליים. כך אנחנו פועלים בכל תחומי החיים – מאבק נחרץ במגפה ומאמץ גדול לחיסונים, תוך כדי שמירה על המשק פתוח, על התרבות, הלימודים ומקומות העבודה. תודה למקצועני משרד הבריאות ומשרד החוץ על המהלך".