"זו בשורה מדהימה לנשים במדינת ישראל", אומרת היום (ג') לאולפן ynet ד"ר ורד קלייטמן, מומחית לרפואת נשים במכבי שירותי בריאות, בעקבות אישור התקנות שמקלות על הפסקת היריון. "ציפינו למהפכה הזו כבר הרבה זמן".
קראו עוד:
התקנות החדשות אושרו אתמול (ב') על ידי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, והן ייכנסו לתוקף בתוך שלושה חודשים. שני השינויים העיקריים שיתקיימו הם: הפסקת היריון בשבועות הראשונים תבוצע בקופות החולים ולא בבתי החולים, ויינתן לנשים פטור מחובת נוכחות בפני הוועדה להפסקת היריון. בנוסף, ישונו הטפסים שהאישה נדרשת למלא לקראת ישיבת הוועדה, ושכוללים כיום שאלות פולשניות, וכן יתאפשר מילוי שלהם אונליין ללא צורך בהגעה פיזית. את התקנות קידם בשנה האחרונה שר הבריאות, ניצן הורוביץ, במסגרת רפורמה שנחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות".

לעבור את התהליך בלי להיות מטורטרת לבית חולים

בריאיון לאולפן ynet הסבירה ד"ר קלייטמן, שהתקנות החדשות מצמצמות את חוסר הנעימות הכרוך בתהליך של הפסקת היריון, והדגישה את החשיבות הטמונה בעובדה שהתהליך יתבצע במרפאות בקהילה. "אנחנו, אנשי הרפואה שניתנת בקהילה, מצפים לבשורה הזו הרבה זמן", אמרה. "אנחנו חושבים שיש לנו יכולת לתת את המענה הטוב הזה למטופלות שלנו. כל מה שקרה עד כה היה עיוות היסטורי של מדיניות שוביניסטית מיזוגנית, שלא מתאימה להלך הרוח של היום".
מהו בעצם השינוי העיקרי עבור הנשים? "קודם כל, בעצם ההתייחסות לוועדות עצמן. להבנתי, לא ניתן כרגע לבטל את קיום הוועדות, כי זה מצריך שינוי חוקתי, אבל לפחות אפשר להעביר אותן למסגרת של קופות החולים. חלק גדול מהפסקות ההיריונות מתבצע בשלבים מוקדמים של ההיריון, אחרי הרבה מחשבה שמושקעת בזה. נשים מתלבטות ומתחבטות. עכשיו תהיה להן אפשרות להגיע לרופא הנשים המטפל בהן ולקבל כדורים להפסקת היריון עד השבוע התשיעי, שרוב ההיריונות מסתיימים עד אליו. בכך תימנע סאגה ארוכה של חוסר נעימות, של השפלה, של צורך לעמוד מול ועדה לא נעימה ולשקר לה לפעמים".
הוועדות, שהתהליך בהן ממומן על ידי קופות החולים באופן מלא, מאשרות הפסקת היריון עד לשבוע 24 – לאחריו נדרש אישור חריג של ועדה אחרת. על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2020 התקבלו 17,548 פניות מצד נשים שהיו מעוניינות להפסיק את הריונן, מתוכן אושרו יותר מ-16,400. לפי החוק היבש, הפסקת היריון תאושר לנשים מתחת לגיל 18 או מעל לגיל 40, לנשים שנכנסו להיריון בעקבות "יחסים אסורים לפי החוק הפלילי, מיחסי עריות או שלא מנישואין", במקרה שבו עלול הוולד להיות בעל מום גופני או נפשי, ובמצב שבו ההיריון עשוי לסכן את חייה של האישה.
כאמור, מסתמן כי הביטול הגורף של הוועדות להפסקת היריון – לא על הפרק.
ד"ר קלייטמן הוסיפה ואמרה: "גם ההרכב והתוכן של הוועדות משתנים. תהיה נוכחות של עובדת סוציאלית שתחליף תחקיר לא נעים ושאלות כמו 'למה לא לקחת אמצעי מניעה'. הרי בסוף אלו שיקולים של האישה, זו החלטה שלה, זה הגוף שלה. אין אמצעי מניעה שהוא בטוח ב-100%, וזכותה של האישה להחליט אם להשתמש באמצעים הללו או לא. זכותה לקבל החלטות הקשורות בגוף שלה.
"הרפורמה הזו מאפשרת לאישה לעבור את התהליך עם הרופא המטפל שלה ולקבל את ההחלטה בצורה מודעת, בלי להיות מטורטרת לבתי חולים. הכול יישאר במסגרת המרפאות שלנו בקהילה".
1 צפייה בגלריה
"מדוע לא השתמשתם באמצעי מניעה?": מתוך השאלון שאישה שמעוניינת בהפסקת היריון נדרשת למלא
"מדוע לא השתמשתם באמצעי מניעה?": מתוך השאלון שאישה שמעוניינת בהפסקת היריון נדרשת למלא
"מדוע לא השתמשתם באמצעי מניעה?": מתוך השאלון שאישה שמעוניינת בהפסקת היריון נדרשת למלא
(צילום: יואב דודקביץ')
בישיבת הוועדה אתמול אמר השר הורוביץ: "העניין הזה אמור להיות מובן מאליו, שהזכות על גופה של האישה היא של האישה. כל החלטה לגבי הליך רפואי כמו הפסקת היריון חייבת לכבד את העיקרון הבסיסי הזה. המהלך של בית המשפט העליון בארצות הברית לשלול את הזכות מאישה על גופה, הוא חשוך. זה דיכוי האישה והחזרת המצב מאה שנים אחורה. גם אצלנו המצב לא אידיאלי, אבל אנחנו במקום אחר לגמרי. אנחנו עושים צעדים בכיוון הנכון, הפוך מארצות הברית, כדי לשמור על הזכות הכל-כך בסיסית של האישה על גופה".