זעתר, או בשמו המדעי אזוב מצוי, הוא עשב התיבול שהכי מזוהה עם ייבול הארץ שלנו. הוא צמח פה עוד בתקופת התנ"ך ומוזכר בו לפחות עשר פעמים בספר תהילים ומוזכר גם בברית החדשה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
בזעתר השתמשו בזמן מכות מצרים בשביל לסמן את משקופי דלתות היהודים בדם על מנת שתפסח עליהם מכת הבכורות, וגם במצרים העתיקה שימש הזעתר לרפואה. שאריות ממנו נמצאו גם בתכריכים של המלך תות ענח אמון.
3 צפייה בגלריה
זעתר
זעתר
(צילום: אורן לוקסנבורג)
התבלין, שבאמצעותו אנחנו אוהבים לתבל לאבנה, לפזר על בייגלה ירושלמי או לצלות עם פיתות מרוחות בשמן זית על הגריל, הוא פלא של ממש - יש בו רק מספר קטן של מרכיבים וכשתחברו הכל יחד תקבלו את אחת התערובות הכי מיוחדות שיש.
בשביל להכין את תערובת הזעתר אתם צריכים עלי זעתר יבשים לגמרי. תהליך הייבוש מצריך תלייה וייבוש למשך כשבועיים-שלושה עד לייבוש מלא, אבל לי אין סבלנות לדברים שלוקחים המון זמן ולכן מצאתי קיצור דרך - את ייבוש העלים אני עושה במיקרו בשלוש דקות.
3 צפייה בגלריה
זעתר
זעתר
(צילום: אורן לוקסנבורג)
במתכון הזה יש פטנט והוא יוצא פשוט מושלם: חשוב להשתמש בזעתר טרי לגמרי, ומובטח לכם שתקצרו מחמאות על התוצאה. כל הסיפור הזה לוקח חמש דקות עבודה - מהרגע שסיימתם לשטוף את עלי הזעתר הטריים ועד שאתם בוזקים אותו על הלאבנה שלכם או על הבייגלה.

תבלין זעתר

המצרכים: צרור ענפי זעתר טריים 1 כף שומשום (אפשר קלוי ואפשר גם לא) 1/2 כפית תבלין סומאק 1/2 כפית מלח 1/2 - 1 כפית שמן זית איכותי
3 צפייה בגלריה
זעתר
זעתר
(צילום: אורן לוקסנבורג)
אופן ההכנה:
  1. מורידים את העלים מהגבעול, הדרך הכי טובה היא למשוך אותם בשתי אצבעות בניגוד לכיוון הצמיחה שלהם.
  2. מעבירים לצלחת ומכניסים למיקרו לדקה אחת על עוצמה מקסימלית.
  3. פותחים את הדלת, סוגרים ומפעילים את המיקרו שוב לדקה נוספת ואז פותחים וסוגרים ושוב מפעילים לדקה שלישית.
  4. בשלב הזה העלים אמורים להיות יבשים ברמה כזאת שכשנוגעים בהם הם מתפוררים. אם לא, אפשר לייבש דקה נוספת.
  5. לוקחים מסננת קטנה ומעבירים דרכה את העלים לתוך קערה, תוך כדי שמשפשפים אותם בדפנות המסננת, כך שהם מתפרקים לחלקיקים קטנים אבל חלקי הגבעול נשארים אסופים במסננת.
  6. מוסיפים לזעתר המסונן את השמן. שימו לב, התחילו בכמות קטנה יותר ואם צריך הוסיפו עוד, תוך כדי שאתם ממוללים את הזעתר הטחון עם השמן בעזרת האצבעות שלכם, הזעתר יעמיק בצבעו ויקבל לחות שומנית (כמו פפריקה מרוקאית בשמן).
  7. מוסיפים את שאר המרכיבים, מערבבים, מעבירים לצנצנת לאחסון ואתם מסודרים.
אם תרצו לשמוע עוד על זעתר - מאיפה הוא מגיע, מדוע קוראים לו כך, ואיזה שימושים נוספים יש לו במטבח, חפשו את הפרק "אם בארזים נפלה שלהבת - מה יגיד הזעתר?" בפודקאסט "לדבר זה לא משמין" באפליקצית ההאזנה האהובה עליכם.
שף אורן לוקסנבורג הוא בעל בלוג המתכונים "אני כמעט תמיד רעב"