העלייה בתחלואת הקורונה נמשכת: לפי נתוני משרד הבריאות, אתמול (שבת) אובחנו 4,931 נדבקים, כשמקדם ההדבקה עומד על 1.23 - נתון המצביע על התפשטות המגפה. מספר החולים המאושפזים במצב קשה עלה ל-158, לעומת 105 לפני שבוע. המגמה ניכרת גם בבית החולים ברזילי שבאשקלון, שמנהלו, פרופ' חזי לוי, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, התראיין היום (א') לאולפן ynet.
קראו עוד:
"יש הכפלה במספר המאושפזים בגלל קורונה", הוא אומר. "יש גם עלייה במספר הפונים למחלקה הדחופה ועלייה לא גדולה במספר החולים הקשים. המספרים אומנם קטנים, אבל המגמה שראינו בחודשים האחרונים, של התמתנות וירידה, השתנתה".
1 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת הקורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת הקורונה בבית החולים ברזילי באשקלון, ינואר 2022. האם התמונות הקשות יחזרו?
(צילום: גדי קבלו)
לדבריו, רוב החולים הם מבוגרים, בני 65 ומעלה. "חלקם מחוסנים באופן לא שלם: קיבלו רק חיסון אחד או שניים", אומר פרופ' לוי. "אין לנו מאושפזים שהחלימו ונדבקו שנית. לחלק מהחולים יש מחלות נלוות".
אתם נותנים לחולים תרופות נגד קורונה? "התרופה שפותחה בפייזר, פקסלוביד, מגבילה את יכולתו של הנגיף להתרבות בגוף ואמורה להינתן על ידי קופות החולים בקהילה לפני שהמצב מחמיר, ברגע שהמחלה אובחנה. היא מיועדת לבני 60 ומעלה עם מחלות נלוות. כשמגיעים לבית חולים במצב קשה, התרופה הזאת כבר לא עוזרת. מאוחר מדי. אני חליתי בקורונה לפני כחודש וחצי ולקחתי את התרופה. אני לא יודע אם בזכותה או לא, אבל המחלה שלי הייתה קצרה ולא קשה".
"כשמגיעים לבית חולים במצב קשה, התרופה נגד קורונה כבר לא עוזרת. מאוחר מדי. אני חליתי בקורונה לפני כחודש וחצי ולקחתי את התרופה. אני לא יודע אם בזכותה או לא, אבל המחלה שלי הייתה קצרה ולא קשה"
מה אתה ממליץ לעשות כרגע? "אנחנו נמצאים עכשיו בהדבקה של זן BA.5, אחד מזני האומיקרון שמצליחים לחמוק מהחיסונים. למרות העובדה שאין הוראה כזו, אני ממליץ, בוודאי למבוגרים, לעטות מסכה במקומות צפופים ולא מאווררים ולהימנע ממגע קרוב. עוד דבר שאני ממליץ עליו: להשלים את החיסונים. החיסון ללא ספק מונע הידרדרות למחלה קשה, ויש כאלה שלא קיבלו את החיסון השלישי, שלא לדבר על הרביעי. גם בעולם יש עלייה בתחלואה מאותו זן, ומדינות מתחילות לתת חיסון רביעי".
אתה תומך בהגבלות? "לא. אין עדיין צורך בהגבלות כמו מניעת יציאה מהבית או צמצום נוכחים באירועים. ממש לא. אנחנו צריכים ללמוד איכשהו לחיות עם זה, אבל להיזהר: מסכות במקומות סגורים והשלמת החיסונים. זה מאוד חשוב".