למכוניות יפניות יש בישראל מוניטין של אמינות ורבים שומרים להן אמונים בזכות שרידותן, המקרינה גם על הביקוש ושמירת ערך בשוק המשומשות. אלא ששלוש בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו לאחרונה מלמדות כי לא תמיד זה כך. בכל המקרים יכריעו בתי המשפט אם מדובר בתקלות חריגות או סבירות אחרי שימוש של שנים בודדות ברכב, האם יש להן משמעות בטיחותית, והאם על היצרן והיבואן לשאת בעלויות התיקון.

סוזוקי וניסאן, לא מה שחשבתם

קחו למשל את י' שרכש ב-2017 סוזוקי באלנו מעט לפני שפגה האחריות עליו. כמה חודשים לאחר מכן נתקל בבעיה: הפניית ההגה דרשה כוח רב וההגה לא שב כנדרש למרכז אחרי הפנייה. במוסך מורשה של סוזוקי, מהמותגים שזוכים למוניטין אמינות יוצא דופן גם בין היפנים, דרשו ממנו 10,000 שקלים עבור מוט הגה חדש. בעל רכב זהה עם תקלה דומה סיפר לו כי החליף למוט משומש תמורת כ-3,600 שקל.
3 צפייה בגלריה
סוזוקי באלנו: הלך ההגה?
סוזוקי באלנו: הלך ההגה?
סוזוקי באלנו: הלך ההגה?
(ניר בן זקן)
באמצעות עורכי הדין צחי פיסטל, עדי ערמן ואחמד מסאלחה, תובע י' את היבואן "מכשירי תנועה", את יצרנית הרכב סוזוקי ואת חברת הבת שלה, מארוטי סוזוקי בהודו, שמייצרת עבורה את הרכב, וסיפקה אותו לשוק הישראלי עד להפסקת הייבוא בשנה שעברה. זאת לאחר שגילה כי בהודו ביצעה מארוטי ריקול והחליפה מוטות באלפי מכוניות על חשבונה. הוא גם מביא עדויות של בעלי סוזוקי אחרים שנתקלו בבעיה.
תקלה סדרתית נוספת במכוניות סוזוקי שנחשפה היא קריסה מוקדמת של התיבה האוטומטית הרציפה בדגמי סוזוקי קרוסאובר. תיבה כזו הותקנה בג'יפון היפני מאז השקתו ב-2013 ועד 2016, כאשר במסגרת מתיחת הפנים שעבר הדגם, היא הוחלפה באופן יוצא דופן וללא הסבר בתיבה אוטומטית קלאסית, שיצרנים רבים מתרחקים ממנה בשנים האחרונות בגלל צריכת הדלק הגבוהה יותר.
3 צפייה בגלריה
סוזוקי קרוס אובר - מה עם תיבת ההילוכים?
סוזוקי קרוס אובר - מה עם תיבת ההילוכים?
סוזוקי קרוס אובר - מה עם תיבת ההילוכים?
(צילום: ניר בן זקן)
התובעת ט', באמצעות עורכי הדין ברק רון ושלמה מאיר רבינוביץ', דורשת 4,511 שקל. לדבריה, זמן קצר לאחר שרכשה ב-2019 סוזוקי קרוסאובר מודל 2015 עם 63,500 ק"מ, היא נתקלה ברעידות ונורות החירום נדלקו בלוח המחוונים של הרכב. במוסך אבחנו תקלה בתיבת ההילוכים ודרשו ממנה 7,127 שקל על התיקון. לאחר דין ודברים הסכימו להתפשר על הסכום.
בנוסף, עורכי דינה מצאו כי בארה"ב ביצעה סוזוקי קריאת שירות לדגמים אחרים שצוידו באותה תיבה שסיפקה לסוזוקי ג'טקו היפנית ב-5,900 מכוניות מדגמי ה-S-CROSS, כפי שמכונה הקרוסאובר במקור, וקיזאשי, המבוסס עליו.
גם בישראל שינתה בהמשך סוזוקי את מדיניותה לאחר שהתבררו ממדי התקלה, ואולי התעורר החשש שהיא תפגע במוניטין האמינות של היצרן והעניקה 10 שנות אחריות על התיבה הרציפה, אך בתנאי שלא כל בעלי המכוניות התקולות יכולים לעמוד בו: להציג ליבואן את היסטוריית הטיפולים של הרכב, שתוכיח כי הוא עבר טיפול שנתי בקביעות, אם כי לאו דווקא במוסכי היבואן.
כאשר מדובר ברכב שנרכש כמשומש, לא תמיד זמינה לבעליו כל היסטוריית הטיפולים מהתקופה שלפני רכישתו. לפי התביעה נמכרו מדגם זה כ-16,900 רכבים בישראל. יצוין כי תביעה לגבי תקלות בתיבה זהה שהותקנה בניסאן ג'וק, ומיוצרת גם כן בידי ג'טקו, שמנוהלת בידי עו"ד דוד מזרחי, מתנהלת גם כאן מזה יותר משנתיים.
3 צפייה בגלריה
ניסאן אקס טרייל: הלך מאוורר המנוע?
ניסאן אקס טרייל: הלך מאוורר המנוע?
ניסאן אקס טרייל: הלך מאוורר המנוע?
(צילום: ניר בן זקן)
מ' וא' רכשו כל אחד בנפרד את הג'יפון הפופולרי ניסאן אקס טרייל. שניהם נתקלו בכשל במאוורר המנוע והמזגן שנים בודדות לאחר שהרכב עלה על הכביש וזמן קצר מסיום תקופת האחריות: אחרי ארבע שנים ו-90 אלף ק"מ במודל 2017, ואחרי שלוש שנים ו-70 אלף ק"מ ב-2018. כשל כזה עלול להוביל לא רק לתא נוסעים חם ונהג עייף ולא מרוכז, אלא גם להתחממות ולכשל יקר במנוע. שניהם תובעים, באמצעות עורכי הדין פיסטל, ערמן ומסאלחה את נזקיהם בסך כ-9,000 שקל ביחד, ומביאים בכתב התביעה עדויות של בעלי ניסאן אחרים.

מה עכשיו?

בית המשפט המחוזי בלוד, שידון בשלוש בקשות התביעה, יצטרך להחליט אם הן עומדות בקריטריונים. לא כל בקשה מתקבלת, ומניסיון מתביעות קודמות, רק אם יאושרו התביעות כייצוגיות יתחיל מו"מ אמיתי. כמה זמן זה לוקח? אפשר לראות מבקשת תביעה ייצוגית אחרת שנחשפה ב"ממון", והוגשה עוד ב-2017, נגד סובארו והיבואנית "סמלת".
שם עוסק התיק, שמנהל עו"ד שחר כהן, בטענה לצריכת שמן מוגברת במנועי ה-XV והפורסטר, שעלולה לגרום לנזקים יקרים למנועים. סובארו וסמלת מכחישות את קיומה של תקלה סדרתית, למרות שתביעה דומה בארה"ב התקבלה על-ידי היצרן, שפיצה לקוחות והאריך את האחריות למנוע. בתביעה זו עדיין לא התקבל פסק דין אם תוכר כייצוגית, יותר מארבע שנים לאחר שהוגשה.
היצרנים לא תמיד ממהרים לקחת אחריות, ולחלקם, לא רק היפנים, יש נטייה להכחיש את קיומן של תקלות סדרתיות גם בדו-שיח עם נציגיהם בארץ. אלה נדרשים לא פעם לצאת לפעילות בלשית מול סוכנים אחרים של היצרנים בשווקים אחרים כדי למצוא עדויות נוספות לבעיה ולהציגה בפני היצרנים, שנאלצים לטפל בה.
והתגובות? מחברת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, נמסר בתגובה: "התביעות בנושא מערכת ההיגוי ברכבי סוזוקי באלנו ותיבת ההילוכים בסוזוקי קרוסאובר הינן חסרות בסיס". מקרסו מוטורס, יבואנית ניסאן, נמסר בתגובה כי "קיבלנו את התביעה ואנחנו לומדים אותה. נדגיש כי כל פנייה של לקוח אלינו מטופלת לגופה ביסודיות".