אירוע חדשני וראשון מסוגו של מוזיאון המדע בבוסטון נערך בשיתוף פעולה עם הקונסוליה הכללית של ישראל לניו אינגלנד וסיפק הצצה למאחורי הקלעים של ענקית האנימציה האמריקאית פיקסאר והחיבור המפתיע לארץ הקודש.
התסריטאי הישראלי דין מובשוביץ, מחבר רב מכר על אמנות סיפורי הסיפורים ("סטוריטלינג") של כמה מסרטי פיקסאר הבלתי נשכחים, נחשף בהקרנה בשידור חי מהחוף המערבי על גבי מסך ענק של 360 מעלות במוזיאון, כשהוא מרצה מול קהל חי של עשרות אנשים על ספרו.
במהלך האירוע, מובשוביץ שיתף כמה מהסודות הכמוסים של תעשיית התסריטאות ושוברי הקופות המונפשים. בהיבט הישראלי, הוא סיפר על ההתאהבות בסרטים ובתוכניות טלוויזיה אמריקאיים, ביניהם "באפי ציידת הערפדים", בתקופת ילדותו ונעוריו בארץ. זו, הוא מספר, הציתה בו את התשוקה לתסריטאות וסטורי-טלינג, מה שהוביל בסופו של דבר לכתיבת הספר ולשיתוף פעולה עם המוזיאון בבוסטון.

מובשוביץ, בוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, הוא תסריטאי, יועץ תסריט וסופר המתגורר בשנים האחרונות בלוס אנג'לס. מובשוביץ הוא הבוגר הישראלי הראשון של Serial Eyes - חממה עבור תסריטאים-מפיקים בברלין בתמיכת האיחוד האירופי. הספר שכתב - Pixar Storytelling: Rules for Effective Storytelling Based on Pixar's Greatest Films - מנתח את התסריטאות בסרטים של פיקסאר. הספר הינו רב מכר בקטגוריית תסריטאות באמזון, נכלל בסילבוסים של קמפוסים ברחבי העולם, ותורגם למספר שפות. בין הסרטים המוכרים שאותם מנתח מובשוביץ בספרו ובהרצאתו נמנים "צעצוע של סיפור", "רטטוי", "הכל בראש", "קוקו", "מכוניות" ו-"Wall-E".

1 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
מאחורי הקלעים
(צוות הקונסוליה והמוזיאון )

לאירוע היה היבט אינטראקטיבי היברידי - הקהל באולם יכול היה לסרוק ברקוד מיוחד שהוקרן על המסך באמצעות הסמארטפונים ולשאול את מובשוביץ שאלות "בשידור חי" דרך אפליקציה מיוחדת.
האירוע התקיים במעמד הקונסול הכללי של ישראל לניו אינגלנד, השגריר מירון ראובן, שברך בפתיחתו על השותפות עם מוזיאון המדע וסיפר על התרומה הישראלית לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה האמריקאית ועל פריחת עולם האנימציה בארץ. "אני שמח להיות פה בערב זה כאן איתכם, מול קהל בשר ודם וגאה לשתף פעולה עם המוסד התרבותי המכובד הזה. ההרצאה של דין היא דוגמה מצוינת לחילופים תרבותיים בין ארה"ב לישראל שאנחנו מובילים כאן בניו אינגלנד, ואנו מייחלים להמשך שיתוף פעולה פורה בעתיד - עם הקורונה ובלעדיה. ישראל״, הוסיף, ״היא מעצמת אנימציה, תסריטאות וקולנוע ומהיצואניות הבכירות של כישרונות לתעשייה זו – דין הוא דוגמה מצוינת לכך".
הקונסוליה, שממוקמת בלב העיר בוסטון, היא הנציגות הדיפלומטית הישראלית לשש מדינות האזור - מסצ'וסטס, רוד איילנד, קונטיקט, ורמונט, מיין, וניו המפשייר. מלבד מתן שירות קונסולרי לאזרחים ישראלים שמתגוררים בניו אינגלנד (בבוסטון רבתי בלבד מתגוררים כ-30 אלף בעלי אזרחות ישראלית), צוות הקונסוליה עוסק גם בטיפוח קשרי אקדמיה, כלכלה וחדשנות, פוליטיקה, עיתונות ותרבותיות בין מוסדות וארגונים מקומיים ועמיתיהם בישראל.
מוזיאון המדע בבוסטון הוא אחד ממרכזי המדע הגדולים בעולם, ומוסד התרבות הפופולרי ביותר באזור ניו אינגלנד. בשנים "רגילות", המוזיאון מושך למעלה מ-1.4 מיליון מבקרים, ומציע תוכניות דינאמיות ומאות תערוכות אינטראקטיביות בתחומי המדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה (STEM). כמו מוסדות תרבות רבים בכל העולם, המוזיאון נסגר לתקופות ממושכות מאז פרוץ הקורונה וספג הפסדים מצטברים של עשרות מיליוני דולרים.
כעת, עם סדרת ההרצאות שבה השתתף מושקוביץ, המוזיאון חוזר לאט לאט לשגרת החיים לצד הקורונה, ומקבל שוב אל שעריו מבקרים תוך הקפדה מחמירה על הגבלות הקורונה. עד לא מזמן אירח המוזיאון תערוכה בשם "המדע מאחורי פיקסאר", שמשכה עשרות אלפי מבקרים והובילה לחיבור המקורי בין המוזיאון למובשוביץ, בתיווך נספח התרבות בבוסטון, עמיר תדמור. זו הפעם הראשונה שבה מארח המוזיאון אירוע מסוג זה, שמשלב הקרנה בשידור חי ישירות לקהל באולם, תוך קיום דיאלוג בין החופים המזרחי והמערבי. "האירוע הרגיש עבורי כמו סגירת מעגל - בעברי כמנהל תחום קולנוע בקונסוליה בניו יורק ארגנתי הרצאות רבות עבור דוברים ישראלים, ועכשיו זכיתי להיות בצד השני של ההליך מול הקונסוליה", אומר מובשוביץ. "היום כבר כולם מפנימים שסטוריטלינג זה מיומנות קריטית בכמעט כל מקצוע או תחום העניין. אם כשכתבתי את הספר - בעידוד חברי המוכשר מור מרוז מ-Bloop Animation - חשבתי שהוא ייקרא בעיקר על ידי תסריטאים וכותבים, הרי שלהפתעתי הוא אומץ על ידי אנשי שיווק ומיתוג, הייטקיסטים, ומרצים למנהל עסקים. לכן זה כל כך ריגש אותי שגם מוזיאון למדע, מהגדולים והחשובים במדינה, הכיר בכך, ונתן לי את ההזדמנות לדבר על הנושא דרך הפריזמה של פיקסאר", הוסיף מובשוביץ. במקביל לעבודתו כיועץ תסריט, מובשוביץ יעביר בשנה הקרובה קורס תסריטאות עבור מכון לכתיבה. בימים אלה הוא עובד על ספר נוסף שיבחן גוף עבודות אחר של סיפורים קאנוניים.