אין הרבה יצרניות רכב עם היסטוריה עמוסת תעוזה, מקוריות וחדשנות כמו סיטרואן. ובכל זאת, בשנים האחרונות הפך המותג הצרפתי לאחד האפרוריים בתעשייה האירופית, עם מיצוב שגלש למקום הנמוך בהיררכיה של קונצרן PSA התופח. ה-C4 הראשונה, יורשת הקסארה העתיקה וגם השנייה בשושלת, הן דוגמאות טובות-רעות לניוון המותג במהלך השנים, עם נתוני מכירות נמוכים משמעותית מהצפוי והדרוש.
3 צפייה בגלריה
סיטרואן C4
סיטרואן C4
(צילום: ניר בן זקן)
אלא שמה שהיה איננו עוד. PSA הוא כעת חלק מקונצרן הרכב הענק סטלנטיס, והשינויים המהירים מאי פעם בתעשייה מקצרים את סבלנות ההנהלות. יש פחות אמפתיה למותגים ודגמים מדשדשים, ובהתאם גם סיטרואן נדרשה לשינוי יסודי.
נכון, ה-C4 החדשה הייתה על שולחנות השרטוט ובסדנאות העיצוב הרבה לפני המהלך הגדול שצרף לחגיגה את כל מותגי קונצרן פיאט, אבל אי אפשר להתעלם מהתזמון. שכן אחרי יותר מארבע שנות היעדרות היא חוזרת כמשהו אחר. עם מראה שמקרב אותה יותר לרכב פנאי, להיט המכירות של התעשייה כבר עשור.
סיכום: סיטרואן בוחרת מה שנראה כקו חדשני עם ה-C4. לא עוד מראה של משפחתית קומפקטית, אלא משהו אחר. ובדרך האופיינית לה, נמנעת מהצגת גרסת פנאי למשפחתית קיימת כמו למשל פורד וקיה. ומגיעות לה מחמאות על כך. ובדרך, היא מקורית ומחזיקה כך ביתרון על יריבותיה השמרניות יותר, כל זאת מבלי להקריב את מרחב הפנים בתא הנוסעים. לכך היא מצרפת רשימת אבזור עשירה יחסית ושומרת על נוחות נסיעה טובה בעיר. האם זה מספיק?
לא בטוח. גם אם קל להמר שהיא תצליח יותר מקודמתה, נדמה שסיטרואן צריכה לעשות הרבה כדי לחזור למקומה הבכיר ולמצב עצמה כשווה. ותג-מחיר של 139 אלף שקל יקשה עליה את זה, בעיקר מול משפחתיות מוכרות ואיכותיות או גרסאות פנאי שונות. תמחור אגרסיבי יותר יכול היה לסייע. בהיעדרו היא תתקשה.
איך נראית: אי אפשר להתעלם מהמראה הייחודי של ה-C4, עם צללית כמו-פנאי כמו-קופה. ייאמר מיד, לא כולם אהבו אותו. עם זאת, אף אחד לא התעלם מהמכונית הזו. סביבת הנהג שמרנית יותר, אך למרבה השמחה נעדרת מוזרויות שפגשנו באחות פיז'ו. יש גם מתגי שליטה לבקרת אקלים ומערכת שמע, כך שהתפעול נוח, נכון ובטוח.
מסך המגע גדול ("10) והתצוגה נאה אבל לוח המחוונים הדיגיטלי צנוע מהמקובל ("5.5), נראה פשוט ומקרין מעט מדי מידע. תצוגת נתונים עילית אמורה לחפות על כך, אך היא מוקרנת על צג שקוף ומיושן באופן שמטריד את העין והעדפנו לוותר עליה (באמצעות קיפול חשמלי). גם השמשה המפוצלת מאחור לא חביבה עלינו שכן היא מגבילה את שדה הראייה. לעומת זאת, המושבים הקדמיים מצוינים ונוחים גם לאורך זמן, אך הם חסרי תמיכה מספקת.

3 צפייה בגלריה
סיטרואן C4
סיטרואן C4
(צילום: ניר בן זקן)
ה-C4 מבוססת על פלטפורמת CMP המיועדת דווקא לדגמי סופר-מיני של הקונצרן, והיא הדגם הגדול ביותר לעשות בה שימוש, גדולה מפיז'ו 2008 המבוסתס על אותה פלטפורמה, כמעט בכל ממד (6 ס"מ לאורך, 3 לרוחב ו-6.5 ס"מ לבסיס הגלגלים). מכיוון שהמרכב דומה בגודלו למשפחתית קומפקטית עם חמש דלתות, מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב יותר מזה בו יתקלו ב-2008. הם גם זוכים לפתחי מיזוג נפרדים אבל ידרשו להסתדר עם מרווח ראש צנוע יותר עקב אילוצי עיצוב. תא המטען מכובד ומכיל 380 ליטר.
רשימת האבזור כוללת בקרת אקלים מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי, ריפודים משולבי עור למושבים, מצלמת נסיעה לאחור עם מבט עילי, חיישני חניה היקפיים, מפתח חכם וחישוקי "18. אבזור הבטחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
איך נוסעת: ה-C4 תשווק אצלנו גם עם מנוע חשמלי ובגרסת טורבו-דיזל, אבל הפופולרית בהיצע תהיה הבנזין עם יחידת שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר מוגדשת (130 כ"ס) של הקונצרן. הביצועים נאים והתחושה נמרצת בזינוק מהמקום, קצת פחות בשיוט מזורז על כביש 6, בעיקר עקב תגובות איטיות מתיבת שמונה הילוכים אוטומטית גם במצב הידני (באמצעות מנופי שליטה מאחורי ההגה). המנוע גם רועש יחסית כשהוא נדרש למאמץ, אך צריכת הדלק טובה בהתחשב במבחן המאומץ ותנאי החום הכבדים - 12.6 ק"מ לליטר.
ה-C4 מצוידת במערכת מיתלים מתקדמת של היצרנית עם בולמי זעזועים פרוגרסיביים, ואלה מייצרים נסיעה נוחה למדי, עם יכולת ספיגת שיבושים בעיר מהטובות מתחת ל-150 אלף שקלים. בידוד הרעשים פחות מרשים. כיול מיתלים רך יחסית אחראי להתנהגות כביש פחות חדה ומושחזת מהמקובל במשפחתיות קומפקטיות כיום עם זוויות גלגול מודגשות. להגה משקל קל מדי (גם בבחירה במצב ספורט), הוא חסר תחושה ויחד עם תנועת המרכב המוגזמת תחת עומס, אינו מסייע לביטחון הנהג ביכולת הרכב.
3 צפייה בגלריה
סיטרואן C4
סיטרואן C4
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 3 צילינדרים, 1.2 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 130 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 435.5 ס"מ
  • רוחב: 180 ס"מ
  • גובה: 152.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 267 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,353 ק"ג
  • נפח תא מטען: 380 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.4 שניות, 200 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.6 ק"מ לליטר, 135 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר: 139 אלף שקל