אחד הקשיים העיקריים שעומדים בפני בעלי מכוניות חשמליות הוא איתור עמדות טעינה מחוץ לבית, בדרכים, בערים, ובכל מקום שיכול לסייע להם לטעון סוללה מתרוקנת הרחק מהבית. בישראל יש כיום כ-100 עמדות טעינה מהירה ויותר מ-1,000 עמדות טעינה איטית ציבוריות, אבל משום שהן עדיין לא זמינות בכל מקום, צריכים בעלי החשמליות לתכנן את הנסיעות שלהם כך שיידעו היכן לעצור וכמה זמן יצטרכו להתעכב.
1 צפייה בגלריה
עמדת טעינה מהירה
עמדת טעינה מהירה
(סיון וינטר)
במשרד האנרגיה היו ערים לסוגיה, החליטו שלא לחכות לשוק הפרטי וערכו מכרז לפיתוח אפליקציה כזו. בינואר לפני שנה הוכרזה סלופארק כזוכה, והובטח שהאפליקציה תושק עוד ב-2021. עם זאת, היא לא פותרת את הצורך באמצעי תשלום אחיד: כיום חייב נהג חשמלית להיות מנוי של חברת הטעינה, ולהחזיק באפליקציה שלה או בצ'יפ אלקטרוני כדי להפעיל את העמדה ולשלם.
בעולם יש כבר אפליקציות שדרכן אפשר לשלם בכמה שירותי טעינה שונים, בישראל עדיין לא. אבל גם אפליקציה שמראה במקום אחד את כל העמדות של כל חברות הטעינה היא יתרון גדול עבור המשתמשים, שכך לא חייבים לחפש עמדות בכמה אפליקציות שונות. גם זה עדיין לא קרה, והאפליקציה הממשלתית עדיין בפיתוח.
בינתיים יכולים 15 אלף בעלי החשמליות בארץ ומספר יותר מכפול של בעלי היברידיות-נטענות, להשתמש בשתי אפליקציות חינמיות קיימות. PlugShare היא אפליקציה אמריקאית שמבוססת על שיתוף המונים, פועלת בכל העולם ומכסה גם את ישראל. נהגי החשמליות מסמנים מיקומים בעצמם, ומשתפים במידע את שאר המשתמשים. אולם האפליקציה אינה מנוהלת בידי גורם מרכזי, והנתונים שבה לא תמיד מעודכנים.
אפשרות אחרת היא Grivo, הישראלית, שצברה כבר יותר מ-8,000 משתמשים. גריבו אוספת את המידע מחברות הטעינה, מציגה את מחירי הטעינה העדכניים, ובמקרה של חלק מהחברות גם את זמינות העמדות. משום שמדובר בסוגיה בוערת, שכן בזמני עומס עלולים נהגים להמתין יותר משעה לפינוי עמדה, מציעה האפליקציה למשתמשים גם לסמן שהם בדרך לעמדה מסוימת, כדי שמשתמשים אחרים יפנו לעמדות פנויות יותר בדרכם. בגריבו מקווים להשיק בשנה הקרובה גם אופציית תשלום על הטעינות דרכה, מה שיחסוך את הצורך להשתמש באפליקציה נוספת לפעולה.
והתגובות? בסלופארק הפנו אותנו לתגובת משרד האנרגיה. במשרד האנרגיה אמרו כי האפליקציה תושק "בחודשים הקרובים".