הקהל שיגיע ביום שישי הקרוב לנמל ת"א להפנינג 'להרגיש נגישות 2022׳ ייחשף לחוויה היום-יומית של כמיליון ושש מאות אלף ישראלים באמצעות התנסות חווייתית במוגבלויות שונות באופן מוחשי באמצעות טעימת גלידה עיוורת, מסלולי מכשולים וריקודי עם בכיסאות גלגלים, הליכה עם כלבי נחייה, יצירת גרפיטי צבעוני ללא שימוש בידיים, היכרות עם שפת הסימנים וחשיפה לעולם החירשים, רכיבה על אופני 'טנדם' לעיוורים, כדורסל, טניס ורוגבי בכיסאות גלגלים, כדור שער (כדורגל עיוורים) עם כיסוי עיניים ועוד.
צפו בריאיון באולפן ynet עם מורן סמואל, מדליסטית פראלימפית, חברת וועד מנהל בעמותת נגישות ישראל
ספרי לנו קצת על ההפנינג שמתוכנן. סמואל: "הפנינג 'להרגיש נגישות' הוא כבר מסורת, הוא קורה ביוני כל שנה. אני כספורטאית פראלימפית משתתפת בו כל שנה, גם עוזרת להדגים בתחנות השונות, גם פוגשת את האנשים מקרוב, יש הזדמנות לפגוש את המדליסטים הפראלימפיים. חזרתי לאחרונה מטוקיו עם מדליית הכסף בענף החתירה בסירה. אני חושבת שמה שכל-כך יפה באירוע, יפה, שבשגרה וביומיום, הרבה אנשים ובטח ילדים ומשפחות לא תמיד פוגשים אנשים עם מוגבלות או לא תמיד יש להם את היכולת לפגוש מקרוב ולקבל חוויה מאוד-מאוד חיובית של הדבר הזה, ואז אנחנו נשארים רק עם סטיגמות או רק עם שאלות שיש לנו על העולם הזה, ופה יש הנגשה של הנגישות לכל ישראל, לכל מי שרוצה".
3 צפייה בגלריה
בהפנינג "להרגיש נגישות"
בהפנינג "להרגיש נגישות"
בהפנינג "להרגיש נגישות"
(צילום: הפנינג נגישות ישראל)
מעבר למימד החיובי, יש כאן גם איזושהי העברת תחושה, אפילו אם זה לרגע ואפילו אם זה לא עד הסוף, תחושה אמיתית של מה חווים, אנשים עם מוגבליות – שאנחנו עדיין יודעים שב-2022 יש בעיה עם נגישות.
סמואל: "תראי, זו חוויה רב-חושית, אפילו שהרבה מאוד מהתחנות את מאבדת חוש, את לומדת איך זה להיות בלעדיו, כמו שאמרת, ולגלות חושים אחרים. אני חושבת שהדברים שאנחנו חווים בחיים נצרבים לנו הרבה יותר טוב מסיפורים שנשמע, מכתבות שנראה בטלוויזיה".
"המפגש עצמו עם החוויה נשאר, בגלל ההתנסויות, בגלל שפתאום ילד יושב כיסא גלגלים ומשחק כדורסל, או על אופני טנדם, ולא רואה או אפילו חוויות אחרות כמו לטעום גלידה בלי לדעת מה הטעם וכו'. זו תהיה חוויה מדהימה וכל שנה יש מטס מטורף שגם כיף לראות אותו".
"לפני כמה שבועות, הבת שלי שהיא בת ארבע, רצה אליי בהתרגשות ואמרה לי, 'אמא את לא מאמינה, ראיתי כדורסל בטלוויזיה ואף אחד לא היה בכיסא גלגלים, וזה היה כל כך מוזר כי לא ידעתי שאפשר לשחק כדורסל בלי כיסא גלגלים'. תביני שהילדה שלי, שגדלה לאמא שהיא ספורטאית בכיסא, זה העולם שהיא מכירה, וזה נראה לה הטבעי והנורמלי, וכל דבר אחר הוא נראה נורא נורא מוזר".
3 צפייה בגלריה
בהפנינג "להרגיש נגישות"
בהפנינג "להרגיש נגישות"
בהפנינג "להרגיש נגישות"
(צילום: הפנינג נגישות ישראל)
משל יפה, אם היינו מתרגלים למראה הזה מגיל מאוד צעיר כמו הבת שלך, אז זה היה נראה גם לנו רגיל מאוד. סמואל: "נכון, אז יש פה הזדמנות למשפחות, להורים, להביא את הילדים לאיזושהי חוויה שהיא גם חינמית ויש מלא פעילויות, והיא גם מעשירה - היא מלמדת אותם משהו על העולם, על להכיל סביבך את כל האנשים, לראות אנשים שאולי טיפה שונים ממך אבל מגיעה לכם הזדמנות שווה בדיוק כמו לכל אחד אחר, ואני חושבת שאחד המסרים היפים – שבסוף, זה נכון שיש מוגבלות, תאמיני לי, כל ילד וכל אדם – יש דברים שהוא לא טוב בו. אבל זה לא מעניין. מה שמעניין זה מה שכן טובים בו וכל האירוע הזה הולך בעצם ומדבר על מה שכן ומה שאפשר ומה שכולנו יכולים לעשות בלי קשר למגבלות כאלו ואחרות".
3 צפייה בגלריה
בהפנינג "להרגיש נגישות"
בהפנינג "להרגיש נגישות"
בהפנינג "להרגיש נגישות"
(צילום: הפנינג נגישות ישראל)
הפנינג "להרגיש נגישות" יתקיים ביוזמת עמותת 'נגישות ישראל' בשיתוף הוועד הפראלימפי וההתאחדות הישראלית לספורט נכים, בתמיכת משרד התרבות והספורט, בחסות בנק הפועלים, אמות השקעות, ובסיוע עיריית תל-אביב ונמל תל-אביב. בשעה 12:30 יתקיים טקס חגיגי ומרכזי לציון 23 שנות פעילות של עמותת 'נגישות ישראל' והוקרה לנבחרת הפראלימפית.
במהלך ההפנינג יצא שייט הזדהות לאורך הנמל, וטיסת מבנה לאורך חוף הרצליה ותל אביב, בהשתתפות טייסים עם מוגבלות ועם ילדים עם מוגבלויות שיביטו מלמעלה על ההפנינג והנוף הנפרש לעיניהם.
הפנינג 'להרגיש נגישות' יתקיים ביום שישי, 13 במאי 2022, בין השעות 12:00– 15:30, בנמל תל אביב, הכניסה חופשית.