טריליון דולר של בטון וזכוכית: העיר העתידנית של יורש העצר הסעודי
כמו בסרט מדע בדיוני: סעודיה חושפת את תוכנית הדגל המגלומנית של יורש העצר מוחמד בן סלמן, "עיר העתיד" ניאום לחופי הים האדום - רצועת מבנים אדירה שאורכה 170 ק"מ ורוחבה 200 מטרים בלבד, עטופה בהבטחות לעידן משבר האקלים. האם הפנטזיה תתורגם למציאות?
שני רחל פומס, סמדר פרי, ענת לב-אדלר | פורסם:02/08/2022
ימים ספורים אחרי ששוחררו הדמיות ראשונות של הפרויקט הסעודי The Line – עיר חדשנית שעתידה לקום בצפון-מערב ערב הסעודית – עולם האדריכלות סער. הפרויקט הגרנדיוזי, שלא לומר המגלומני, הוא אחד ממיזמי הדגל המתוקשרים של הממלכה הסעודית והעומד בראשה, הנסיך מוחמד בן סלמאן. זוהי גם אחת התוכניות הכי גדולות, יקרות, שאפתניות ומוגזמות של המאה ה-21. "The Line יתמודד עם האתגרים העומדים בפני האנושות בחיים העירוניים כיום וישפוך אור על דרכים חלופיות לחיות", הכריז יורש העצר בהצהרה הרשמית שפורסמה לתקשורת בשבוע שעבר.
The Line, כשמה כן היא, מתוכננת כרצועה ארוכה וצרה (רוחבה 200 מטרים בלבד) של מבני ענק, שצידה המערבי יתחבר למפרץ עקבה, מה שמוכר במחוזותינו יותר כ"מפרץ אילת". 170 הקילומטרים של העיר יחצו שלושה אזורים טבעיים שונים: הראשון הוא המדבר לחופי הים האדום, דרך אזור הררי גבוה ועד עמק בתוך סעודיה.
עד 2045, מועד סיום הפרויקט, עתידים להתגורר בתוך הרצועה הסעודית כתשעה מיליון בני אדם, אך בניגוד לערים שאנחנו חיים בהן היום לא תוכלו למצוא שם כבישים עם מכוניות או רחובות להולכי רגל. היא תתנשא לגובה 500 מטרים והתנועה בה תתרחש בעיקר לגובה. רכבת מהירה תחבר בין שני קצוות העיר תוך 20 דקות נסיעה בלבד. השוואה קצרה בסרטון התדמית מראה שהרצועה החדשה תעקוף בגובהה (ואולי גם בחשיבותה, לדעת הסעודים) את מגדל האמפייר סטייט בניו-יורק, 450 מטרים "בלבד", ותשאיר אבק לאייפל הפריזאי – "רק" 330 מטרים. The Line יהיה הבניין ה-12 בגובהו בעולם אך ללא ספק הארוך מכולם.
The Line - עיר עתידנית בלב המדבר (צילום: courtesy of Neom)
מי שבולטים בהיעדרם בהצהרה התקשורתית הם האדריכלים שעומדים מאחורי הפרויקט הגרנדיוזי. רק באתר האדריכלות Dezeen נכתב בזהירות: "למרות שזה לא הוכרז באופן רשמי, להבנת Dezeen המגה-סטרוקטורה תוכננה על ידי הסטודיו האמריקאי 'Morphosis'". בנוסף לזהותם הלא ברורה של האדריכלים, פרטים נוספים שחסרים בהצהרה היא התשובה לשאלה מתי יתחילו העבודות הממשיות בשטח.
"למה שנעתיק ערים רגילות?"
פרויקט The Line הוא צלע אחת בתוך פרויקט גדול הרבה יותר של השלטונות הסעודים, העונה לשם Neom. הפרויקט הוכרז לראשונה ב-2017 כחלק מהחזון של הממלכה לשנת 2030. כבר משם הפרויקט ניתן להבין את המטרות המגלומניות שעומדות מאחוריו. לפי האתר הרשמי של המיזם, בעוד המילה Neo פירושה "חדש" בשפה היוונית, האות M מייצגת גם את המילה הערבית ל"עתיד" (mustaqbal) וגם את האות הראשונה בשמו הפרטי של הנסיך הסעודי.
אנדרטת הנצחה בדמות עיר: הנסיך מוחמד בן סלמאן (צילום: AFP)
גבולות הגזרה של פרויקט "ניאום" הוא שטח בגודל 26,500 קילומטר רבוע בצפון-מערב המדינה, שיכלול עוד שני פרויקטים עיקריים נוספים: Oxagon – קומפלקס תעשייתי בצורת מתומן שצף על המים, ו-Trojena – מיזם תיירות שיכלול אתר סקי, אגם מלאכותי ומלונות יוקרה. תג המחיר של הפרויקט עומד נכון להיום על כטריליון דולר, סכום אסטרונומי אפילו בקנה מידה סעודי. לפי מוחמד בן סלמאן, השלב הראשון של הפרויקט יימשך עד 2030 ויעלה 319 מיליארד דולר, שלדבריו יושגו מקרנות מימון של הממלכה אבל גם ממקורות במגזר הפרטי.
אתר הפרויקט ניאום (ynet)
עיר התעשייה הצפה Oxagon (הדמייה: NEOM)
"אם יש לך כסף, כדאי להרים את הרף וליצור משהו חדשני ושונה", צוטט בן סלמאן בסוכנות הידיעות רויטרס באירוע החשיפה של The Line בעיר ג'דה. "מכיוון שאנחנו עושים את זה יש מאין, למה שנעתיק ערים רגילות?", והוא הוסיף: "אני מאמין שזה הולך להיות האזור הטוב ביותר שאפשר לחיות בו – ללא ספק בכל הפלנטה".
חומת זכוכית
ההדמיות של The Line מציגות עולם אוטופי רווי בצמחייה, אקלים נינוח, גשרים עיליים ואנשים מאושרים. העזרים הוויזואליים מתוגברים גם בסיסמאות אופנתיות והבטחות רלוונטיות לעידן משבר האקלים. כך למשל נאמר שהעיר החדשנית תתבסס על מאה אחוז מקורות של אנרגיה מתחדשת. כמו כן, כל השירותים הנחוצים לתושב יהיו במרחק דקות הליכה בודדות, עניין שצפוי לייתר לגמרי את השימוש בכלי רכב מזהמים.
הצורניות הלא שגרתית שנבחרה לעיר נגזרת מהרצון לצמצם את דריסת הרגל האנושית על פני הקרקע. במקום להתפרס לצדדים כמקובל, הרצועה שרוחבה 200 מטרים ואורכה 170 קילומטרים, תתפוס שטח בגודל 34 קילומטר רבוע. לשם השוואה, שטחו של רובע מנהטן בניו יורק עומד על 59.1 קמ"ר והוא מאכלס כ-1.6 מיליון תושבים. קברניטי The Line אף הגדילו לעשות והדגימו בסרטון כיצד הייתה נראית מנהטן לו הייתה מסודרת כקו אחד ישר וארוך.
הצורניות אמורה לצמצם את טביעת הרגל האנושית על פני הקרקע (צילום: AFP)
רוחבה של "הרצועה" הוא 200 מטרים בלבד (צילום: courtesy of Neom)
בחירה עיצובית נוספת שבה ניתן להבחין בהדמיות היא חיפוי החזיתות החיצוניות של "הרצועה" במראות. בהצהרה נמסר כי חזית המראות "תספק לפרויקט את אופיו הייחודי ותאפשר אפילו לטביעת הרגל הקטנה שלו להתמזג עם הטבע, בזמן שהפנים ייבנה ליצירת חוויות יוצאות דופן ורגעים קסומים". זכוכית אמנם משקפת את הסביבה הקרובה שמקיפה אותה, אך לא בהכרח משתלבת בתוכה. קשה שלא לשים לב שהרצועה, בסופו של דבר, היא חומת זכוכית ארוכה ואימתנית שחוצה בגסות את המרחב לשני הצדדים. כרגע אפילו לא ברור אם ואיך ניתן יהיה לעבור מצד אחד של החומה אל צידה האחר.
בזמן שהעיר מתוארת כדוגמה יוצאת דופן של תכנון בר קיימא, בהצהרות הרשמיות ובאתר הפרויקט לא נמסר כיצד זו תיבנה, והאם גם תהליך ההקמה של פרויקט כה גדול ישקף את אותם ערכים אידאליים. זאת עובדה גלויה שענף הבנייה הוא בין המזהמים ביותר בעולם. הוא אחראי על לא פחות מ-40 אחוז מצריכת האנרגיה העולמית, 30 אחוז מפליטות גזי החממה כמו גם שימוש בזבזני במים וייצור כמות אדירה של פסולת – אך כיצד, למשל, ישנעו לאתר כמויות אדירות של חומרי גלם לטובת בניית הפרויקט הגרנדיוזי? נראה שבערב הסעודית מתמקדים יותר בתוצר הסופי ופחות מספקים מידע על הדרך שבה הוא יופק.
המחיר האנושי
עדיין לא ברור מי יהיו אותם אנשים שיאכלסו את העיר החדשה ואת יתר המיזמים של "ניאום", אבל בהחלט ידוע מי הודר משם לטובתם. בזמן שבסרטוני התדמית מוצג האתר המדברי כשטח בתולי, כתבה שהתפרסמה לפני שנתיים בגרדיאן הבריטי סיפרה כיצד לפחות 20 אלף בני שבט אל-חוויטאת (Huwaitat) שחיים באזור, עומדים בפני פינוי לטובת "ניאום" וללא מידע היכן יגורו בעתיד.
"עבור שבט חוויטאת, 'ניאום' נבנית על הדם שלנו, על העצמות שלנו", צוטט באותה כתבה עליא היל אבוטיה אל-חוואיתי (Alia Hayel Aboutiyah al-Huwaiti), פעיל וחבר בשבט שחי בלונדון. הוא הוסיף: "זה בהחלט לא עבור אנשים שגרים שם. זה לתיירים, לאנשים עם כסף, אבל לא עבור האנשים המקוריים שגרים שם". כתבה אחרת של ה-BBC מפברואר האחרון דיווחה שעל פי ארגוני זכויות אדם שתי עיירות באזור פונו ו-20 אלף חברי השבט הוצאו בכוח וללא פיצוי הולם.
הדמיות של העיר העתידנית Neom (הדמיה: AFP)
אחד מהחששות המשמעותיים שנובעים מתהליך הבנייה של "הרצועה" ויתר הפרויקטים של יורש העצר, הוא שהדבר יוביל לפגיעה מאסיבית בזכויות ובחיי אדם, תחום שערב הסעודית ושכנותיה "מצטיינות" בו בלשון המעטה. הדוגמה אולי המזעזעת והמדוברת ביותר מהאזור היא דווקא מקטאר, שעבור המתקנים החדשים שנבנו למונדיאל בנובמבר הקרוב שילמו בחייהם כ-6,500 פועלים. נושא זכויות האדם הוא לא נר לרגליו של הנסיך הסעודי, שעל פי הערכת המודיעין האמריקני אף הורה על רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י ב-2018 באיסטנבול.
גשרים עיליים וצמחייה טרופית בעיר "הרצועה" (הדמייה: NEOM)
אמנם ערב הסעודית ניסתה להשיק רפורמות בתחום העבודה, אך לדעת Human Rights Watch הן אינן מספקות או מניחות את הדעת. "בעשור האחרון, מדינות מפרץ אחרות פתחו ברפורמות במערכות הקפאלה (Kafala – מערכת לניטור מהגרי עבודה שנהוגה במדינות המפרץ, ש"פ) הידועות לשמצה שלהן, כאשר רובן מציעות רפורמות משמעותיות יותר מאלו של הרשויות הסעודיות. עם זאת, הרבה מאותן הפרות נגד זכויות מהגרי עבודה ממשיכות ברחבי האזור, לרוב שכר שלא משולם או מעוכב והחרמת דרכונים ", נכתב בדו"ח של הארגון ממרץ 2021 שבחן את הרפורמה האחרונה שהציעו הסעודים.
"פנטזיה צעקנית"
לאדריכל אודי קרמסקי, ראש המגמה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון, יש ביקורת לא מעטה על התוכנית הסעודית להקמת עיר העתיד "ניאום", אבל הוא מעדיף לפתוח דווקא עם הצד החיובי. "אני יכול להסתכל על הפרויקט גם מהצד החיובי שלו, לא רק מהצד השלילי".
יש לו צדדים חיוביים בעיניך?
"כן. למרות שהוא לא הפתרון בשום צורה, הוא לפחות מעניק במה למחשבה על פתרונות של חיים באקלים קיצוני. כיוון שהעיר הזו שואפת לייצר סוג של התבודדות מהסביבה, מין בועה מנותקת ונטולת קונטקסט שאפשר להקביל לחיים בתחנת חלל, שגם אם בונים אותה הכי צבעוני והכי שימושי, עדיין כל מי שנמצא בה מבין שהוא חי בתוך בועה".
"כשמביטים על העיר העתידנית הזו, למרות שהיא לא מביאה את הפתרון הנכון בעיניי, היא לפחות מניחה את הבעיה על השולחן"
ואת זה אתה מניח בצד החיובי?
"כן, כי במובן מסוים יש סיכוי שאנחנו הולכים לתקופות מאוד קשות אקלימית, דמוגרפית, אפילו בריאותית אפרופו הקורונה שהכניסה אותנו לבועות, ופתאום האקלים וסביבת הכדור שמעולם לא היו האויבים שלנו מתחילים להיות כאלה ועלינו להתגונן מפניהם. לכן כשמביטים על העיר העתידנית הזו, למרות שהיא לא מביאה את הפתרון הנכון בעיניי, היא לפחות מניחה את הבעיה על השולחן, מה גם שהיא עושה את זה במדבר, שהוא מקום תובעני. אבל זה מוביל אותי לתחושת ההתנגדות הגדולה כלפי הפרויקט.
תסביר.
"הוא מוכיח את מה שאנחנו יודעים — שהעולם מתנהל על ידי מי שיש לו כסף, וזה מתסכל. תנועות ירוקות לא מצליחות מספיק כיוון שאין להן די תמיכה כלכלית ובטח במקומות כמו סעודיה ששם בעל המאה הוא בעל הדעה. אני לא רוצה לבוא ולטעון שהעיר הזו היא לגמרי לא אקולוגית כי מדברים שם על שימוש באנרגיה חלופית, אבל כל דבר שצומח מאפס למאה לא יכול להיות אקולוגי, כי הוא לא יודע להרגיש את הסביבה, ולכן אין סיכוי שהוא יהיה ידידותי למישהו, חוץ מאשר למי שהקים אותו ולאנשים שהוא איפיין כמי שיכולים לגור בו, כלומר אנשים שיש להם הרבה כסף.
"פרויקטים כאלה לגמרי עובדים נגד ההיסטוריה ונגד ההתפתחות האורגנית. הייתי אפילו אומר שהעיר הזו היא דימוי, סוג של פנטזיה צעקנית שמחפצנת את המציאות, ולכן במובן מסוים היא אפילו מיושנת ולא מחדשת כלום, אלא מזכירה דימויים שאנחנו כבר מכירים מהמגדלים של לאס וגאס".
"מחפצנת את המציאות": הפנטזיה של Neom (הדמייה: AFP)
מבט פנימה אל "הרצועה": האם עיר ענקית יכולה לקום מאפס בכמה שנים? (הדמייה: AFP)
השאלות הקשות שמתעוררות בקרב אדריכלים, מומחים חברתיים, כלכלנים ואנשי צבא בנוגע להיתכנות הפרויקט עוסקות בעיקר בהיתכנות של הקמת עיר אדירה בת מליוני תושבים שקמה מאפס תוך שנים בודדות. "הם חושבים שהטכנולוגיה שעליה משתית בן סלמן את תהליכי הבנייה, תפתור את כל הבעיות האנושיות", מותח ביקורת הארכיטקט הסעודי, רם נועיימי, שמתגורר היום בארצות הברית. "אבל אף אחד לא טורח לשאול את עצמו את השאלה הבסיסית: למה שבני אדם יגיעו בכלל לחיות שם במדבר. איזו קהילה תיווצר שם? האם הזרים יתערבבו עם המקומיים? האם יתגלעו ביניהם סכסוכים ומי יפתור אותם? הפרויקט נועד בראש ובראשונה למטרות יחסי ציבור ואין שום התייחסות לבעיות הרבות שיש בתוכנית".
הביקורת של נועיימי מתבססת גם על כך שסעודיה מתקשה בהקמת פרויקטים צנועים יותר. כך, למשל, רבי קומות רבים בבירה ריאד עומדים כיום ריקים או ריקים בחלקם, כיוון שהממשל הסעודי מתקשה למשוך חברות בינלאומיות למדינה. גם האדגריכל הערבי ("אני יליד מצרים אבל מתגורר בחו"ל ועובד עם חברות בינלאומיות"), מוחמד פאתיח פסימי לגבי הצלחת הפרויקט: "הבעיה היא שהסעודים לא חושבים קדימה. קשה לחשוב על עיר שנבנית מאפס ומצליחה. בפרויקט כזה חייבים לשתף את הציבור, אבל כרגע אין את מי לשתף כי עוד לא ברור מי יעבור לגור שם".
אל הקו ומעבר לו: מפרץ עקבה בראייה העתידנית של Neom (צילום: AFP)
לבסוף, שאלת השאלות שנלחשת מפה לאוזן אצל פרשנים לענייני סעודיה: מה יקרה אם אויבי יורש העצר הסעודי בתוך מדינתו, וישנם לא מעטים כאלה, יצליחו לחסל אותו? האם מי שיבוא אחריו ימשיך את המיזם או שיצעיד את סעודיה לאחור ויסגור את הפרויקט המגלומני. בן סלמן, מתברר, מכיר את כל הפקפוקים, הספקנות והתרחישים. "ניאום תהיה בירת העולם", הוא מבטיח. העתיד הקרוב יוכיח מי צדק.
השימוש באנרגיה מתחלפת בניהום ישפיע על עוד ערים בעולם להעתיק
עיר עתידנית של אנרגיה מתחלפת מהמדינה בעלת הכמות הגדולה ביותר של דלקים בשטחה .ערים באזור קליפורניה ואריזונה יתאימו לרעיון הזה .
קש
| 08/08/2022 | 16:25
הגיבו לתגובה
40.
מחריד !!! מקום ראשון בתחרות בניית עיר על המאדים !!!
באמת, איך אפשר לחשוב על דבר יותר גרוע מזה ...?
משהו שם ראה יותר מידי סרטים בדיוניים . קלסטרופובי , לא ברור איזה קהילה יכולה בכלל להיווצר במבנה כזה ... וסביבתי הם אומרים ???
140 ק"מ של קיר זכוכית כפול ????
באמת שאם זו הייתה מחיחת אחד באפריל זו הייתה מתיחת המאה הנוכחית !!!!
רוני
| 07/08/2022 | 09:56
הגיבו לתגובה
39.
ממש
האזור הכי טוב בפלנטה כן רק תשכחו מחופש ודמוקרטיה
גל
| 08/08/2022 | 07:15
הגיבו לתגובה
38.
אף אחד פה לא מדבר על הנזק הסביבתי.....אזור תעשיה צף בפתח מפרץ אילת והים האדום?!. אפשר רק לדמיון את החורבן האקולוגי שזה יביא לכל סביבת ים סוף סיני וכו. העולם חייב לעצור את העיר המיותרת הזו. (לת)
משה סביבתי
| 07/08/2022 | 23:38
הגיבו לתגובה
37.
ברוכים הבאים לעתיד
חיים בתוך כלא מודרני
susu
| 07/08/2022 | 08:57
הגיבו לתגובה
36.
ערב הסעודית תהיה אוייבת מספר 1 של ישראל
ערב הסעודית תהיה אוייבת מספר 1 של ישראל,
סעודיה יותר גרועה מאיראן.
חיים
| 03/08/2022 | 23:41
הגיבו לתגובה
35.
חוזר לציטוט - קשה לחשוב על עיר שנבנית מאפס ומצליחה
ובכן, מודיעין עילית, אלעד, ביתר עילית וכל עיר חרדית שקמה מאפס - מצליחה לאכלס את עצמה הרבה-הרבה לפני שתוכנן סיום האכלוס. זאת הצלחה, לא?
י.ג.
| 03/08/2022 | 21:31
הגיבו לתגובה
34.
מזכיר לי את הערים הדיסטופיות בספר הקומיקס אינקל
עוד שייח ערבי עם יותר מידי כסף ופחות מידי שכל. מי ירצה לגור במקום כזה, מנותק מהטבע? שיבנו משהו בסגנון ערבי מדברי..
אריק
| 03/08/2022 | 15:42
הגיבו לתגובה
33.
מצחיק לראות איך השופרות הישראלים מהדהדים כל מגלומניה מומצאת
בעוד בעולם הערבי יודעים בדיוק מה שוות ההכרזות הללו שלעולם לכ יקרו .
רוצים דוגמא ?
גשר בין סעודיה למצריים . כמה הבטחות ניתנו , כמה מאמרים נכתבו , וכצפוי כלום .
דיבורים כמו חול . היום כאן ומחר נעלמים . רק השופרות הישראלים מתייחסים ברצינות לכל נפיחה
מייקל
| 03/08/2022 | 15:02
הגיבו לתגובה
32.
רכבת מהירה מקצה לקצה ב 20 דקות?
או שהכתב לא הבין, או שהרעיון מטומטם.
כתוב שאין כבישים ואין מעברים להולכי רגל
אם הרכבת עוברת 170 קילומטר ב 20 דקות, זה אומר שהיא נוסעת במהירות 510 קמש.
איכשהו, אני מתקשה להאמין שמישהו מהנוסעיפ ישרוד בקפיצה ממנה.
כי בפועל, בלי מעבר להולכי רגל, כל אחד שרוצה להגיע 500-1000 מטר מהמקום שבו הוא נמצא ברגע נתון, יצטרך את הרכבת הזו, וזה אומר שהיא תצטרך לעצור כל כמה שניות
וזה אומר שיקח המוןןןןןןןןןן זמן למי שצריך להגיע מקצה אחד לקצה השני. בטח לא 20 דקות חחח
אם הרכבת תעצור כל 5 שניות, זה יקח שעות רבות.
עידן
| 03/08/2022 | 11:33
הגיבו לתגובה
31.
חחח אין לו את בריוני הטבע והגנים שיבקשו כופר עבור הבנייה
חבל שהוא מתכנן על המקום הכי יפה במפרץ עקבה בואכה הים האדום אחד מהמקומות היפים בתבל מתחת למים
ולא צריך לשלם לחל"ט
| 04/08/2022 | 18:57
הגיבו לתגובה
30.
טריליון דולר של שופוני (לת)
מישה
| 04/08/2022 | 16:48
הגיבו לתגובה
29.
כן ברור אפשר לבנות דבר כזה. פחחחח (לת)
קשקוש
| 04/08/2022 | 10:52
הגיבו לתגובה
28.
אין לו מה לעשות זה
בוא אלינו לזוק הכרמל תעשה קצת סדר שם.. כביש חדש ודוכנים חדשים
אבי
| 04/08/2022 | 06:41
הגיבו לתגובה
27.
נראה מהמם (לת)
יוסי
| 03/08/2022 | 23:50
הגיבו לתגובה
26.
ברוך הבא לכלא המודרני החדש (לת)
צופה פני עתיד
| 03/08/2022 | 20:44
הגיבו לתגובה
25.
עיר עתידנית"
אדריכלות של סטרס דכאון בדידות ורעל
התושבים יהיו רובוטים עבדים ולבסוף וימותו מסרטן
ashibashi
| 03/08/2022 | 16:03
הגיבו לתגובה
24.
הכי חשוב לא נאמר בכתבה, חומות של חצי קילומטר
גובה במרחק 200 מטר אחת מהשניה לא משאירה טיפת אור בתוך החומות , ולחיות מאור של תאורה לא טבעית זה ללכת לאחור, ועוד לא דיברנו על הכוכים שיקראו בתים אומנם זה יתן הגנה מפני השמש ותנאי מזג אויר קשים אך זה נראה ודומה לחיים בתוך קניון , זה אוליי נחמד לקנות שם אבל לגור בתוך זה זה סיפור פחות סימפטי.
אור
| 02/08/2022 | 22:30
הגיבו לתגובה
23.
כלום לא ישאר ממדינות המפרץ כשיגמר הנפט ולא משנה כמה יתכוננו (לת)
GUSS
| 02/08/2022 | 22:11
הגיבו לתגובה
22.
עכשיו אלוהים יכול לדפוק "שורה"
יסניף את הפס מלמעלה לכל אורכה
קוקו הזמר
| 02/08/2022 | 17:26
הגיבו לתגובה
21.
פרויקט יפה אבל גם כל כך מיותר
לא הייתי רוצה לחיות בתוך קופסא צרה וארוכה בלי אויר פתוח ונקי, עם מרחב לנוע בו..האמנם הפרויקט מבחוץ נראה מרשים עם המראות..אבל לדעתי זה סתם פרויקט מיותר .
עומר
| 02/08/2022 | 17:25
הגיבו לתגובה
20.
עצוב לחשוב כמה עבדים ימותו בבניית הפרוייקט הזה... (לת)
ללא שם
| 03/08/2022 | 10:45
הגיבו לתגובה
אף אחד לא הכריח אותם להגיע לשם. מה שיקרה, זה עליהם. (לת)
ללא שם
| 04/08/2022 | 03:06
הגיבו לתגובה
19.
"הקטנת טביעת רגל" איזו בדיחה
זה אסון סביבתי. מנסים להציג את התכנון הצר כהקטנת טביעת רגל זו פשוט בדיחה. עקרון בסיסי באקולוגיה ושמירת טבע הוא יצירת הפרעה צפופה ולא מפוזרת. בנוסף חומת המראה המזוויעה הזאת תקטול אינספור בעלי חיים ותיצור חיץ עצום ובלתי עביר לבעלי חיים.
חוץ מלהתפיח כמה כיסים ואגו אין בפרויקט הזה תועלת אמיתית, בטח לא בהקשר של סביבה וקיימות.
שמוליק
| 03/08/2022 | 10:18
הגיבו לתגובה
18.
לא יישאר חול בסעודיה- זכוכית ובטון יחסלו את הכל.
וברזל? יצטרכו להביא חומר ממאדים או לגרור מטאוריט ענק עשוי ברזל לכדור הארץ. בקיצור, מגלומניה בהתגלמותה.
זגג
| 03/08/2022 | 07:46
הגיבו לתגובה
17.
רואים שצפה בהרבה סרטים בדיוניים (לת)
חכם הוא לא
| 02/08/2022 | 22:49
הגיבו לתגובה
16.
סה"כ סידרו לכמה אדריכלים פנסיה לכל החיים (לת)
מיותר
| 02/08/2022 | 22:09
הגיבו לתגובה
15.
הסיכוי שהעיר הזאת תהיה קיימת הוא פחות מאפס (לת)
עידו
| 02/08/2022 | 22:00
הגיבו לתגובה
14.
בדיוק לאורך השקע הסורי אפריקאי המועד לפורענות של רעידת אדמה (לת)
א
| 02/08/2022 | 20:34
הגיבו לתגובה
13.
לא מבין
איך יעברו הגמלים מצד לצד
בלילו מרמילה
| 02/08/2022 | 20:21
הגיבו לתגובה
הם ילכו מסביב (לת)
ללא שם
| 04/08/2022 | 03:08
הגיבו לתגובה
12.
זה מתאים בול לתשעה מיליון פלסטינים שישמחו לעבור לשם. (לת)
ע.
| 02/08/2022 | 20:14
הגיבו לתגובה
חחחח (לת)
ללא שם
| 03/08/2022 | 07:12
הגיבו לתגובה
11.
מזכיר את מפלצת הבטון של התחנה המרכזית "החדשה" בת"א
אנשים קנו שם חנויות במסדרונות חשוכים ומעולם לא הצליחו להשכיר אותן. הכל מלא לכלוך הזנחה פיפי, סוטים ועובדים זרים.
תות
| 02/08/2022 | 20:13
הגיבו לתגובה
10.
זה גרסת עיצוב 3 כבר כמדומני, השני היה מעולה. זה נראה כמו מוש
מושבה עתידנית 200 מטר רוחב לא מספיק, דיירים ירגישו כמו בכלא. אין כאן חשיבה אורבנית ולהערכתי הוא עושה טעות..שיתחיל בקטן לפתח את האיזור בהתמזגות עם הטבע.
ליהי
| 02/08/2022 | 19:31
הגיבו לתגובה
9.
יגמרו כמו האיים המלאכותיים של דובאי
20 שנה אחרי. רק אי אחד הסתיים... בערך. כל היתר נזנחו בשלבי פיתוח כאלה או אחרים.
וט
| 02/08/2022 | 19:15
הגיבו לתגובה
8.
כבר ממזמן ברור וידוע שזה קשקו אחד גדול
תקציבים ולוחות זמנים שאין להם שום קשר למציאות.
אבל מה רע גם למוחמד לחיות בסרט? אם בארה״ב ממציאים מציאויות כל שני וחמישי, אז שהנסיך הסעודי לא ימציא לעצמו עתיד?
נסיך סעודי
| 02/08/2022 | 19:44
הגיבו לתגובה
7.
קשקוש בלבוש (לת)
דביר
| 02/08/2022 | 19:08
הגיבו לתגובה
6.
באופן אישי אני מעדיף
אי מלאכותי ענק עם בניינים של 5-6 קומות
סער
| 02/08/2022 | 18:16
הגיבו לתגובה
5.
שאלה: קירות המראה, לא יגרמו חימום אדיר לסביבתם? (לת)
אלי
| 02/08/2022 | 16:57
הגיבו לתגובה
כל המבנה הזה
כל המבנה אם יקום ישנה את הטבע שמסביבו בגלל המראות בגלל הצורה בגלל החיות החדשות שיביאו לשם. זה לא פרוייקט שיטמע בטבע אלא להיפך.
ללא שם
| 03/08/2022 | 07:15
הגיבו לתגובה
4.
פשוט כלא, אנשים חוסמים את עצמם במעצר (לת)
יובל
| 02/08/2022 | 14:23
הגיבו לתגובה
3.
מי שגר בסעודיה עם אקלים קיצוני ממילא. (לת)
ציקי
| 02/08/2022 | 14:15
הגיבו לתגובה
2.
זה בית כלא (לת)
מחמוד
| 02/08/2022 | 14:06
הגיבו לתגובה
1.
פחחח.... מי רוצה דירה עם כיוון אויר אחד, או בלי כיווני אויר
אני אומר תנמיכו את המבנה בתוך האדמה 500 מטר מתחת, ואז תהיה עוד פחות פגיעה בנוף.