עם ה-C4 החדשה חוזרת סיטרואן לקטגוריית המשפחתיות אותה נטשה לאנחות רק לפני ארבע שנים, בעיצומה של מתקפת רכבי הפנאי. כעת היא כבר בדור שלישי בשושלת, שבאופן טבעי זוכה לנגיעות רכב פנאי - אולי כך ניתן יהיה ליהנות משתי הקטגוריות החזקות האלה? אפשר כמובן לקבל אותה גם עם מנוע בנזין (בו כבר נהגנו) או דיזל כמו קודמותיה, אבל גם בגרסה חשמלית שהופכת על הדרך למכונית נוסעים חשמלית ראשונה למותג. וגם אותה לקחנו למבחן בזק.
3 צפייה בגלריה
סיטרואן e-C4
סיטרואן e-C4
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: ה-C4 החשמלית, יקרה אומנם מגרסת הבנזין ב-26 אלף שקלים, או כמעט 20%. כך שמבחינה פיננסית בלבד, גם אם היא עדיפה, הפער בחישוב של מחיר קנייה, אחזקה ומכירה, אינו גדול. אבל מה שמטה את הכף לטובתה היא העובדה שללא קשר, החשמלית היא פשוט מכונית מרשימה יותר מהבנזין, ולא רק מכיוון שהיא בקטגוריה שונה עם פחות מתחרים.
יש לה טווח נסיעה מרשים, תא נוסעים איכותי, מרווח ושימושי לפחות כמו גרסת הבנזין, והיא נוחה - אפילו יותר. היא אחת החשמליות המשפחתיות היותר-מרשימות בשוק המקומי מבחינת תמורה לכסף. היא גם החשמלית הטובה ביותר כיום של הקונצרן. ולא רק שלו.
מה שונה: יחידת ההנעה היא המוכרת של קונצרן PSA. מנוע חשמלי עם 136 כ"ס מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומספק ביצועים עדיפים על פני מנועי הבעירה הפנימית של הדגם, עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-9 שניות ותאוצה חלקה ולינארית. אלה לא ביצועי טסלה מודל 3 ואפילו לא יונדאי איוניק 5, אבל זה חצי שניה מהיר יותר מגרסת הבנזין של הדגם. מערכת טעינה רגנרטיבית פשוטה מהמקובל כיום, מאפשרת בחירה בין שני מצבים בלבד באמצעות מתג המוצב ליד בורר מצבי הנסיעה (לפנים-אחור-חניה). זה לא נוח לתפעול, וגם לא יעיל במיוחד.
3 צפייה בגלריה
סיטרואן e-C4
סיטרואן e-C4
(צילום: ניר בן זקן)
מצברי 50 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה של 350 ק"מ, הנדיב ביותר בפיז'ו-סיטרואן, יותר מפיז'ו e-208 הקטנה יותר ששוקלת 100 ק"ג פחות. צריכת החשמל בממוצע המבחן עמדה על 15.5 קוט"ש ל-100 ק"מ, והטווח בתנאי אמת עמד על כ-300 ק"מ. טעינה מהירה (100DC) מאפשרת מילוי מ-10% ל-80% סוללה בתוך חצי שעה. לנו זה לקח רק 27 דקות. אגב, לידיעת אנשי סיטרואן, התרעה על סוללה ריקה מגיע עם טווח נסיעה של 34 ק"מ בלבד. זה מעט מאוחר מדי.
כמקובל בגרסאות חשמליות של דגם קיים, המשקל העצמי גבוה יותר כתוצאה מהתקנת סוללות. במקרה של ה-e-C4 אלו הם 280 ק"ג נוספים. למרות הקשחת מיתלים מחויבת, נוחות הנסיעה נותרה משובחת, דומה מאוד לגרסה הרגילה ומהטובות בכלי רכב חשמליים שלא מצוידים במיתלי אוויר. גם בידוד רעשי דרך ורוח טובים.
היכולת הדינמית סבירה, דומה לזו של גרסת הבנזין, בטוחה וצפויה, אבל לא מעבר לכך. את המאפיינים הדינמיים שומרים בקונצרן לדגמי אופל ופיז'ו. התחושה הדו-שלבית ולא טבעית בדוושת הבלמים, במעבר מבלימה רגנרטיבית לבלמים עצמם, אינה טובה. המערכות של יונדאי-קיה ופולקסווגן טובות משמעותית מבחינה זו.
מה דומה: העיצוב זהה לגרסאות בנזין ודיזל, למעט גימורים כחולים והיעדרם של צינורות מפלט. זאת כחלק מאסטרטגיה רשמית שמטרתה לשמור על דמיון שמקל על מעבר ללקוחות לחשמל. היא נראית טוב, מקורית, נאה ומרשימה יותר מה-C4 קודמת.
סביבת הנהג זהה אף היא עם מסך מגע גדול ("10) ותפעול נוח, תוך שימוש במתגים פיזיים לבקרת האקלים. לוח המחוונים הדיגיטלי צנוע ("5.5) ומכיל מעט מידע, בעוד תצוגת נתונים עילית המוקרנת על צג שקוף נשלף חשמלית, נראית מיושנת ומטרידה. השמשה המפוצלת מאחור מגבילה את שדה הראיה אך המושבים הקדמיים מצויינים, נוחים ולא מעייפים גם בנסיעה של מאות קילומטרים.
מרחב המחייה ליושבים מאחור זהה לגרסאות רגילות וטוב יחסית לקטגוריה המשפחתית=קומפקטית, למעט מרווח ראש מוגבל מטעמי עיצוב. לתא המטען נפח של 380 ליטר (זהה לבנזין) אבל הוא מוותר על גלגל חלופי לטובת תא לאחסון כבל טעינה.
3 צפייה בגלריה
סיטרואן e-C4
סיטרואן e-C4
(צילום: רונן טופלברג)
רשימת האבזור זהה וכוללת בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים מאחור, משטח טעינה אלחוטי, ריפודים משולבי עור למושבים, מצלמת נסיעה לאחור עם מבט עילי, חיישני חניה היקפיים, מפתח חכם וחישוקי "18. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 50 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 136 כ"ס / 26.5 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 435.5 ס"מ
  • רוחב: 180 ס"מ
  • גובה: 152.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 267 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,636 ק"ג
  • נפח תא מטען: 380 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 9 שניות
  • מהירות מרבית: 150 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר: 165 אלף שקל