לפני כמה ימים פרסמה סוכנות החלל הסינית תמונה שצילם רכב החלל Yuto 2 בצד הרחוק של הירח. מהר מאוד עלו שאלות לגבי העצם המרובע, שנראה בתמונה. הוא זכה לשם "בקתת מסתורין", אבל חוקרים מעריכים כי לא מדובר במבנה של חייזרים או בבסיס סודי שהוקם על הירח ובו מבוצעים ניסויים בנגיף הקורונה - אלא בסלע.
2 צפייה בגלריה
התמונה שהסעירה את הרשת
התמונה שהסעירה את הרשת
התמונה שהסעירה את הרשת
(צילום: סוכנות החלל הסינית)
פרופ' פיליפ סטוק מהמכון לחקר כדור הארץ והחלל באוניברסיטת מערב אונטריו אמר כי מדובר בסלע, הנמצא על שפת אחד המכתשים הרבים שעל הירח.
החוקר הוסיף כי ייתכן שרכב החלל הסיני יתקדם לעבר המכתש ואז יהיה אפשר לראות בבירור כי מדובר בסלע. בריאיון ל-Inside Outer Space הוא הוסיף כי אותו סלע תועד גם על ידי המקפת של נאס"א LRO, החוקרת גם היא את הירח בשנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
תמונה שצילמה המקפת LRO של האזור שבו פועל רכב החלל הסיני
תמונה שצילמה המקפת LRO של האזור שבו פועל רכב החלל הסיני
תמונה שצילמה המקפת LRO של האזור שבו פועל רכב החלל הסיני
(צילום: נאס"א)
פרופ' סטוק תקף את הפרסומים בכלי התקשורת, בין היתר בסין, שטענו כי מדובר בחייזרים או בבסיס סודי. "התקשורת הסינית מאוד להוטה למצוא כל מיני דברים מוזרים על הירח וליצור כותרות סנסציוניות", הוא אמר.
החוקר הוותיק הוסיף כי הוא לא מופתע שסלע החלל נראה מרובע, בתמונה שבה הרזולוציה נמוכה מאוד "ונראה כמו צריף או סוג אחר של בניין". לדבריו, "מבחינה מדעית, הסלע יכול להיות מעניין, ואני מצפה שהוא או סלעים סמוכים על שפת המכתש יחקרו בפירוט כשהם יגיעו למקום בתחילת 2022. אבל הוא לא ייראה כמו בקתה מקרוב".

לרובר הסיני - שנחת על הירח במסגרת משימת צ'אנג-אה 4 בינואר 2019 - שישה גלגלים, והוא יכול לפעול גם אם אחד הגלגלים מתקלקל. הרובר יכול לנוע בשיפוע של עד 20 מעלות ולעבור מכשולים שגובהם עד 20 ס"מ. המהירות המירבית שלו היא 200 מטרים לשעה. "הקרקע שעליו נע הרובר היה די רכב ודומה מאוד לשלג", הוסיף אחד המדענים הסינים.
חקר הצד הרחוק של הירח עשוי בסופו של דבר לסייע למדענים ללמוד יותר על התקופה שבה נוצרה מערכת השמש ועל היווצרות הכוכבים הראשונים ביקום. את הצד הרחוק של הירח לא ניתן לראות מכדור הארץ, והוא מכונה "הצד האפל של הירח", כיוון שמדובר במקום שמעט ידוע עליו ולא משום שאור השמש אינו מגיע אליו.
שלוש מדינות - ארצות-הברית, ברית המועצות לשעבר וסין - שיגרו חלליות לצד הקרוב של הירח, אבל החללית הסינית צ'אנג-אה 4 עשתה היסטוריה והיא החללית הראשונה הנוחתת על הצד הרחוק של הירח.