• במה נהגנו: בנטלי קונטיננטל GTC ספיד
  • מתחרים: מרצדס-AMG SL, אסטון מרטין DB11 וולנטה
  • מתי אצלנו: עכשיו
  • מחיר: 2.45 מיליון שקל
  • בעד: כמעט הכל
  • נגד: היא לא שלנו
בגדול: הביטו בקונטיננטל GT המרשימה הזו. מעבר לפאר וההדר והרושם במציאות שקשה לתאר, זו המכונית שמסמלות יותר מכל את השינוי שעבר המותג הבריטי הגאה לאחר שנרכש על-ידי פולקסווגן, בסוף שנות ה-90. שכן עד אז הציעה היצרנית הבריטית למעשה דגמים מיושנים, מגושמים, חסרי ייחוד. אבל ה-GT הראשונה הייתה בדיוק ההיפך.
היא התבססה אומנם על אודי A8 ה"עממית" ביחס אליה, אבל עיצוב הקופה המרשים, תא הנוסעים הסופר-מיוחד וכיול ייעודי של המהנדסים הבריטיים, הפכו אותה לסופר-פופולרית. עד כמה שזינוק ממאות בודדות בשנה לאלפים, יכול להיחשב ככזה. בהתאם, גם גיל הלקוחות ירד פלאים, עוד V חשוב על העסקה.
השם ספיד (Speed) בבנטלי הוא זה ששמור לגרסאות החזקות והספורטיביות יחסית, סוג של קצה הצמרת הגבוהה ממילא. וכשהוא מוצמד כעת לדור השלישי והנוכחי של הקונטיננטל GT, שביצע קפיצת מדרגה משמעותית ומתבסס כעת על פלטפורמת פורשה פנמרה המעולה, הציפיות גבוהות עוד יותר. בעיקר כי השינויים סופר משמעותיים, ואינם כוללים רק תוספת כוח בדומה לדגמי ספיד קודמים. אתם רק צריכים לבחור - גג קשיח או קבריולה פתוחה - בה נהגנו.
עיצוב ותא נוסעים: יש מספר אופציות לתיאורים פומפוזיים הנוגעים למראה ה-GT, אבל נסתפק ב"מעולה". וזה גם המראה שמשדר את המסר הנכון - מבחינת בנטלי - לסביבה: לא מדובר בעוד מכונית יוקרה. אתם צופים במשהו מיוחד באמת. ובמקרה של הספיד, החבילה מרשימה עוד יותר עם גימורים שחורים אגרסיביים במקום מתכתיים לסבכה הקדמית, לכונסי אוויר, סביב יחידות התאורה ועוד. ויש לה גם מסיט אוויר צנוע בקצה דלת תא המטען וכיתוב "Speed" על בתי הגלגלים הקדמיים. כדי שהאריסטוקרטיה לא תטעה לחשוב שמדובר ב-W12 "סטנדרטית" או חלילה V8 בסיסית-עממית.
תא הנוסעים כמעט זהה לקונטי הרגילה, למעט תוספות גימור קלות. מהאופציה לדיפוני קרבון היינו ממליצים להימנע, הם לא מסתדרים לנו בעין במכונית מסוגה. כך או אחרת, מדובר באחת ממחלקות היוקרה הנדירות של עולם הרכב. מקום נפלא לשהייה ממושכת. גם בגלל מושבים נהדרים (עם חימום, קירור ועיסוי, כמובן), אבל גם בגלל האיכות יוצאת הדופן של כל פרט. אם זה דיפון, או ריפוד, ידית או מתג. גם במקומות נסתרים מהעין. נאמר זאת כך - העמידו מכונית יוקרה לצדה, והיא תרגיש כמו רכב ליסינג.
לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה אנלוגית קלאסית כמו שאנחנו אוהבים ממוקם מול הנהג, ולצדו מסך מגע עם מנגנון היפוך ייחודי שמאפשר בלחיצת כפתור לקבל מבט על שלושה מחוונים אנלוגיים (טמפרטורה, מצפן וכרונומטר) או גימור חלק בכיבוי המנוע. או כאמור. וכמו בכל בנטלי, יש שעון זמן אנלוגי ופתחי מיזוג ייחודיים עם ידית סגירה (שמפעילה מנוע חשמלי). עם זאת, הגיע הזמן להתקדם. תפעול המערכות מסורבל למדי ומחייב הסתגלות, בין היתר עקב עומס מתגים בקונסולה שסביב בורר ההילוכים. אנחנו ב-2022 בנטלי.
צמד המושבים מאחור מיועד בעיקר לילדים או לנסיעות קצרות, ועדיף לנסיעות קצרות עם ילדים. ולטובת מטען, שכן לתא עצמו נפח צנוע (235 ליטר) יותר מזה שבקיה פיקנטו, ללא קשר אגב למצב הגג שנפתח ונסגר (עד מהירות 50 קמ"ש) ב-19 שניות. כארבע שניות יותר ממתחרות כמו מרצדס SL או אסטון מרטין DB11 וולנטה.
מנוע וביצועים: מנוע? אל תצפו לתקינות פוליטית או חיבה לסביבה. זהו W12 כפול-מגדשים בנפח 6.0 ליטר, היישר ממדף אבזרי היוקרה של קונצרן פולקסווגן, השייך כיום רק לבנטלי, עם 659 כ"ס. תיבת שמונה הילוכים כפולת-מצמד מכוילת באופן ייעודי לדגם (עם העברות מהירות כפליים במצב ספורט) ומחוברת להנעה כפולה, אחורית בבסיסה שמעבירה כוח לפנים בעת הצורך.
תוספת הכוח מאפשרת לה לקצץ עשירית שניה במיאוץ ל-100 קמ"ש (3.7 שניות), בדרך למהירות מרבית של 335 קמ"ש. קשה לנו לחשוב על דרך מהירה ומרגשת יותר להזיז 2.5 טון בכוח הבנזין. אבל הרבה יותר מהביצועים עצמם, זהו האופי של מערכת ההנעה הזו.
יש כמובן רזרבות בלתי נגמרות של מומנט מסל"ד אפס כמעט עם 91.8 קג"מ מ-1,500 סל"ד נמוכים. המשמעות היא שאפשר להתנהל ללא מאמץ בכל הילוך, בכל סל"ד, בכל מצב. לעבור מזחילת פקקים למהירות גבוהה פי 3 מהמרבית בארץ? כל מה שצריך הוא ללטף בעדינות את הדוושה הימנית ולתת לתחנת הכוח לעשות את שלה. בלי רעש, בלי דרמה, בלי שיהוקים או היסוסים ועם תיבת הילוכים משובחת.
ואם בחרתם בסעפת הפליטה האופציונלית של אקרפוביץ - כן, אותה חברה בה מצטיידים טימקסים צווחנים שעוברים לכם מתחת לבית ב-01:35 בלילה - העשויה טיטניום, ומשילה על הדרך שבעה ק"ג חסרי משמעות, זה גם נשמע אלוהי. עוד נתגעגע למנועים כאלה.
נוחות והתנהגות: כמו ב-GT הרגילה, גם כאן כוללת מערכת המיתלים כריות אוויר בכל פינה, עם מוטות מייצבים אקטיביים (הפעלה חשמלית) המשנים את מידת הקשיחות בהתאם למצב הנהיגה הנבחר ("נוחות", "בנטלי" או "ספורט"). ועל פני כל סוג אספלט ובכל טווח מהירות, הנוחות מצויינת, עם בידוד רעשים מהטובים בהם נתקלנו במכונית עם גג בד. מרשימה לא פחות היא הסטת האוויר סביב התא כשהגג פתוח. מעולה לבעלי פאות.
כל זה נכון גם ל-GT הרגילה, אבל הספיד מקבלת שני רכיבים מכאניים ייחודיים. הראשון הוא דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרוני, לראשונה בבנטלי. הוא מאפשר למערכת ההנעה הכפולה להעביר יותר כוח לאחור (עד 95%) ומסייע כך לשיגור המכונית מהפניה. ואם אתם על פיסת אספלט רחבה מספיק, אמיצים - או טפשים מספיק - כדי לוותר על האלקטרוניקה, תוכלו להדהים את הסביבה עם פסי גומי שחור רחבים על הכביש ביציאה מהפניה.
השני הוא היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים, ולמרות שגם כאן מדובר במערכת מוכרת בתעשייה (בה מצוידת גם הפליינג-ספר) בספיד היא מעט שונה. זווית ההפניה - עד 4.1 מעלות בניגוד לגלגלים הקדמיים או במקביל להם - לא תלויה רק במהירות, אלא גם במצב הנתון בו הרכב נמצא. למשל, במהירות נמוכה בכניסה לפניה היא יכולה להפנות את האחוריים במקביל לקדמיים על מנת לשפר את היציבות, ואז בניגוד להם כדי לשפר את החדות.
איך כל זה עובד בפועל? יוצא דופן. הנה עוד קלישאה מארגז הכלים שלנו - המכונית הענקית הזו מרגישה קטנה וזריזה בהרבה מכפי שהיא באמת, הודות לאלקטרוניקה המתקדמת הזו. חובבי אקשן של ממש יעדיפו כמובן את הקופה הסגורה, שכן הפיזיקה עובדת ופיתול מרכב הקבריו מורגש בתנאי קיצון, אבל מדובר באזורים כל כך רחוקים מאלה שאליהם יגיעו רוכשים עתידיים, שזו לא באמת נקודה לתת עליה את הדעת.
מערכת הבלימה טובה, אבל לא מצטיינת. מי שבאמת מעוניין לדחוק ב-2.5 טון למגבלות, או לבקר באופן קבוע במסלול הקרוב לביתו, טוב יעשה אם יסמן V על אופציית הבלמים הקרמיים. עם דיסקים בגודל 440 מ"מ וקאליפר עם עשר בוכנות מלפנים, לדברי היצרנית הגדולים ביותר בהם מצוידת מכונית מייצור סדרתי. הם גם חוסכים 33 ק"ג של משקל בלתי מוקפץ על הדרך. על המחיר לא נרחיב.
סיכום: בנטלי קונטיננטל GT היא אחת מהמכוניות הטובות בעולם אם אתם רוצים לכסות מרחקים ארוכים בנוחות, יעילות ומהירות. והספיד מאפשרת לה לעשות את כל זה, אבל גם משדרגת את היכולת הדינמית באופן שעשוי לגרום לכם לבחור בדרך הארוכה, המפותלת וההררית דווקא. לא ברור עוד כמה זמן נוכל ליהנות מהיכולות המופלאות - ומהמנוע המדהים ומהצליל הממכר - שלה, אבל אם במקרה התפנו לכם 2.5 מיליון שקלים ואתם מחפשים קופה או קבריולה מעולם אחר - אין לכם באמת אופציה אחרת.
  • מנוע: W12, טווין-טורבו-בנזין, 6.0 ליטר
  • הספק: 659 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 91.8 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 485 ס"מ
  • רוחב: 195.4 ס"מ
  • גובה: 139.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 285.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,436 ק"ג
  • נפח תא מטען: 235 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 3.7 שניות, 335 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 7.1 ק"מ לליטר, 320 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 2.45 מיליון שקל
הכתב היה אורח חברת בנטלי