כבר כמעט עשור שהתרופה PrEP למניעת הדבקה ב-HIV מחוללת מהפכה: היא החלה כטיפול לחולים ונשאים, אולם התברר שביכולתה למנוע הדבקה בקרב מי שמקיימים יחסי מין לא מוגנים.
קראו עוד:
לאחר שנים שבהן היא יובאה לארץ באופן לא חוקי, ב-2017 אישר משרד הבריאות את ה-PrEP לטיפול מונע ב-HIV והכניס אותה לסל התרופות בהנחה מסוימת. מאז, כל אדם שמקיים יחסי מין לא מוגנים, יכול לרכוש את התרופה באמצעות מרשם מקופת החולים ולהשתמש בו לאחר בדיקות קפדניות. על פי ההערכות, כ-2,000 ישראלים משתמשים ב-PrEP.
"הטיפול הזה מומלץ לכל מי שמקיים יחסי מין מזדמנים עם יותר מפרטנר אחד קבוע, ולא מצליח ב-100% מהמקרים להשתמש בקונדום", אומר ד"ר גל וגנר קולסקו, יו"ר החברה לרפואה להט"בית ומומחה לרפואת משפחה. "אם הפרטנר אומר לך שהוא נוטל PrEP, אין פירושו של דבר שאתה מוגן, ולכן חשוב שגם אתה תשתמש בתרופה".
אז הנה כל מה שצריך לדעת על התרופה הזאת - לרגל יום האיידס הבינלאומי, שחל היום (1.12).
3 צפייה בגלריה
prep
prep
"הטיפול ב-PrEP מומלץ לכל מי שמקיים יחסי מין מזדמנים עם יותר מפרטנר אחד קבוע, ולא מצליח להשתמש בקונדום תמיד", אומר ד"ר וגנר קולסקו
(צילום: shutterstock)

מה זה PrEP?

זהו כדור שמכיל תרופות שנועדו לעכב את שכפול נגיף ה-HIV ולהביא אותו לרמה אפסית בדם בקרב נשאים. לגבי מי שאינו נשא, הכדור יכול למנוע הדבקה. השם באנגלית הוא ראשי תיבות של "טיפול מניעתי טרום חשיפתי" - Pre Exposure Prophylaxis.

איך נקראת התרופה בישראל?

"טרובדה", ובגרסה הגנרית בישראל - "אמטריביר".

מי יכול לתת מרשם?

מרשם לתרופה רשאים לנפק רופאים שעברו קורס מיוחד של משרד הבריאות. רשימת הרופאים המורשים נמצאת באתר המשרד.

כמה עולה התרופה?

אריזה של 30 כדורים (שמספיקים לחודש) עולה כ-200 שקל.

מה קבעו המחקרים הקליניים?

מחקרים מצאו שאנשים שמשתמשים בתרופה, הפחיתו משמעותית את הסיכון שלהם להידבק ב-HIV. בנטילה יומיומית התרופה מפחיתה את הסיכון להדבקה ב-95%, ובנטילה לפני יחסי מין ו-48 שעות אחריהם ההגנה מגיעה לכ-86%.

אלו בדיקות יש לבצע לפני תחילת הטיפול?

לפני שתקבלו מרשם לתרופה, תצטרכו לבצע בדיקות שתן לגילוי מחלות מין מדבקות, בדיקת שתן לחלבון, בדיקת דם לגילוי HIV, בדיקות דם להפטיטיס B ו-C ובדיקת כימיה של הדם הכוללת תפקודי כליות. על הבדיקות יש לחזור כל שלושה חודשים. הן נועדו לוודא שאין פגיעה כלייתית ואין עדות להדבקה במחלות מין אחרות שהתרופה לא מגנה מפניהן.
הבדיקות גם נועדו לוודא שאין נשאות ל-HIV, כיוון שנטילת התרופה לצד נשאות חבויה עלולה לגרום להתפתחות נגיף עמיד ביותר לתרופות, המסכן חיים. לפני התחלת הטיפול מוודאים שאתם מחוסנים להפטיטיס A ו-B, ורצוי לשקול גם קבלת חיסון נגד נגיף הפפילומה הנמצא בסל בהנחה עד גיל 26.
3 צפייה בגלריה
איידס PrEP HIV
איידס PrEP HIV
בנטילה יומיומית התרופה מפחיתה את הסיכון להדבקה ב-95%, ובנטילה לפני יחסי מין ו-48 שעות אחריהם ההגנה מגיעה לכ-86%
(צילום: shutterstock)

אלו תופעות לוואי יש לתרופה?

תופעות הלוואי הנפוצות (בקרב עד 9% מהנחקרים) כללו שלשולים, בחילות, הקאות, עייפות, סינוסיטיס וזיהומים במערכת הנשימה, כאבי ראש, סחרחורות, דיכאון, בעיות שינה או פריחה בעור. במרבית המקרים, הן חולפות במהלך הטיפול.
שתי תופעות לוואי נדירות שנמצאו במהלך טיפול ממושך: ירידה בצפיפות העצם ופגיעה כלייתית. מסביר ד"ר וגנר קולסקו: "הירידה בצפיפות העצם היא מזערית, ואין עדות לכך שהיא מעלה משמעותית את הסיכון לשברים. למי שנמצא בסיכון גבוה לפתח אוסטרופורוזיס, מומלץ לשקול עם רופא המשפחה מעקב צפיפות עצם. גם הפגיעה הכלייתית נדירה, ובכל מקרה מבצעים כל שלושה חודשים בדיקות הכוללות גם בדיקה ומעקב אחר תפקוד הכליות והחלבון בשתן.
"על מנת להוריד את הסיכון לפגיעה כלייתית, מומלץ להימנע משימוש בתרופות אחרות שעלולות לפגוע בכליות, כמו תרופות לשיכוך כאבים מקבוצת NSAIDS. ממליצים גם להקפיד על שתייה מרובה ולהימנע מצריכה גבוהה מדי של חלבון".

האם בגלל הטיפול ב-PrEP יש סיכון להידבק בנגיף שיפתח עמידות?

התרופה עצמה אינה גורמת להתפתחות עמידות. עם זאת, ייתכן שמי שנוטל אותה ומקיים יחסי מין לא מוגנים, יידבק בנגיף שפיתח עמידות לתרופה לפני שהיא חדרה לגוף. כמו כן, אם לא מוודאים שאין נשאות לפני תחילת הטיפול בתרופה, הנגיף שכבר נמצא בגוף עלול לפתח עמידות לתרופה - וזוהי עוד סיבה חשובה לביצוע בדיקת HIV סמוך לתחילת הטיפול.

כמה זמן נמשך הטיפול?

אין הגבלה, אבל בדרך כלל מומלץ לקחת PrEp רק למשך התקופה שבה מתקיימים יחסי מין לא מוגנים.

מהו מסלול "PrEP מקוצר"?

המסלול פותח לפני מספר שנים, מקובל במספר מדינות בעולם - לא בישראל - ומיועד למי שמקיים יחסי מין בתדירות נמוכה. במסלול זה, המכונה גם "PrEP on Demand", נוטלים שני כדורים 24 שעות עד שעתיים לפני יחסי המין, כדור נוסף 24 שעות לאחר היחסים, ועוד אחד אחרי 48 שעות. בסך הכול - ארבעה כדורים. אם בפרק הזמן הזה מתקיים מגע מיני נוסף לא מוגן - יש להמשיך ליטול את התרופה, כשהמנה האחרונה ניטלת 48 שעות לאחר יחסי המין.

מהי הסכנה המרכזית בנטילת PrEP?

אנשים שנוטלים PrEP מקיימים יחסי מין לא מוגנים, ולכן הסכנה המרכזית מבחינתם איננה התרופה עצמה, אלא אורח החיים שמוביל לסיכון מוגבר להידבק במחלות מין אחרות כמו הפטיטיס, פפילומה וסיפיליס.

עד מתי אפשר לקחת את התרופה?

אין מניעה ליטול אותה למשך שנים, כל עוד מתבצעות בדיקות הדם הנדרשות כל שלושה חודשים.