היום כבר נראה שהמודל של אמא-אבא-ילד/ה שחיים יחד במשפחה אחת שבה ההורים נשואים, הוא לא היחיד. יותר נשים וגברים חוברים יחד לצורך הבאת ילד לעולם, בלי קשר ליחסים רומנטיים או זוגיים. אם בחרתם בתהליך, או שאתם שוקלים זאת, הנה מה שכדאי לכם לדעת מהזווית המשפטית.
1 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
המסע אל ההורות, וההורות המשותפת
(צילום: shutterstock)
איך פוגשים במי שמעוניין בהורות משותפת? במקרים רבים יחברו להם יחדיו שני אנשים שיש ביניהם איזושהי היכרות אישית בסיסית, ולעיתים גם טובה מאוד, אבל לפעמים מדובר באנשים שלא מכירים כלל - אלא נפגשים רק לשם ההורות המשותפת. כיום, קיימות כיום קבוצות וקהילות רבות ברחבי הרשת שדרכן ההורים העתידיים יוכלו להכיר אחד את השנייה.

מה נותן הסכם הורות משותפת? הניסיון מראה שהרבה מהחיבורים בסופו של דבר לא מסתכמים בהסכם, אולם חילוקי הדעות צפים כבר ברגעים הראשונים לאחר הלידה. כשאתם קונים דירה אתם מתייעצים, חושבים - ועורכים הסכם - אולם בכל הקשור להורות משותפת, אנשים לרוב חוברים לאנשים שהם סומכים עליהם, והנה גורם ראשון שעלול להוביל למאבקים.
הסכם ההורות יעניק לכם קווי ייסוד עקרוניים שיסמנו לכם את הדרך, ויביאו להסכמות חשובות שילוו אתכם הלאה - משם התינוק או התינוקת, דרך משמורת ומקום מגורים. בהיעדר הסכם, בדומה לכל תחום באשר הוא, עלולים לצוץ אי-הבנות ומחלוקות. כשהדבר נוגע לילדים שלנו, ההשלכות עלולות להיות משמעותיות - מאבקים על הסדרי ראייה, מקום מגורים וזכויות הוריות שונות.
מה חשוב לעשות לפני ההיריון? על חלקו הראשון של ההסכם לעסוק בתהליך ההתעברות. ההחלטה הראשונה תהיה - האם מדובר בהזרעה, בהפריה או בדרך הטבע? כדאי גם לסכם מראש את עלויות הבדיקות והטיפולים השונים, כאשר הם חלים ברוב המקרים וההסכמים על שני הצדדים במשותף.
מה חשוב לעשות במהלך ההיריון? נקודה מרכזית בשלב זה תהיה החלטה על מידת המעורבות של הצדדים, ועל המינונים. האם האב רוצה להיות נוכח בכל בדיקה או ביקור אצל הרופא? האם רק בסקירת המערכות? האם בני משפחה או חברים נוספים יכולים להגיע לבדיקות? וגם, האם יש הסכמה על טיפול אצל רופאים פרטיים, או באמצעות צוות קופות החולים? גם בשלב זה עליכם להחליט על תשלום הבדיקות השונות, כאשר הסיכום הרווח הוא חצי-חצי.
איך מתנהלים בלידה ואחריה? האב נוכח בלידה? מי יוזמן לברית? מי ילון עם האם והתינוק בלילות הראשונים? מדובר בתקופה רגישה במיוחד, שבה גם לא מעט ביקורים ואירועים, ולכן יש לנסות ול"שרטט" את שלל התרחישים, ולתת עליהם את הדעת.
עו"ד איימי בוני בכורעו"ד איימי בוני בכורצילום: ליאת מרמרי
איך מחלקים את זמני השהות עם הילד או הילדה? בשלב זה יש להתחיל ולקבוע חלוקת זמנים הדרגתית לפי גיל התינוק. למשל, בשלושת החודשים הראשונים ייערכו ביקורים בני כמה שעות בבית האם, מגיל שלושה חודשים כבר ניתן להוציא את התינוק מהבית לגינה, לבקר בני משפחה ועוד. לרוב, לקראת גיל שנתיים הצדדים כבר חולקים את זמני השהייה באופן שווה.
"האב נוכח בלידה? מי יוזמן לברית? מי ילון עם האם והתינוק בלילות הראשונים? מדובר בתקופה רגישה במיוחד, שבה גם לא מעט תרחישים ואירועים שיש לתת עליהם את הדעת"
האם מסכמים את הכול מראש או שיש מקום לשינויים בדרך? גידול ילדים הוא מסע שלם, ובהתאם למציאות - שינויים עלולים לצוץ. במקרים כאלה, עליהם להיות בהסכמת שני הצדדים בלבד. אם יש מחלוקת, זה בדיוק המקום שבו ההסכם לתמונה, ומופעל.

האותיות הקטנות

אישור בית משפט: שימו לב שאת ההסכם ניתן לאשר בבית המשפט לענייני משפחה, ורק כשהתינוק נולד. קודם לכך, אין אישיות משפטית ואף אחד לא ערב להיוולדו. מסיבה זו, ההסכם היא משמעותי, אבל הוא לא מחייב עד לקבלת אישורו של בית המשפט.
תשלומים: את התשלומים השונים הכרוכים בתהליך, שיהיו כלולים בהסכם, לרוב מחלקים באופן הוגן, וכך גם את נטל ההוצאות והמשימות שעוד יבואו. ברוב המקרים ההיבט הכלכלי יהיה שוויוני, אלא אם הדבר מוחלט, מוסכם ומתואם אחרת בין הצדדים.
מקום מגורים: קבעו ביניכם מרחק מגורים שיאפשר חלוקת זמנים שוויונית בין הצדדים (בתי ספר, גנים, חוגים ועוד). שימו לב, מרחק מגורים של כ-15 ק״מ בקו אווירי בין הצדדים, משמעותה לעיתים היא מגורים של אחד במרכז תל אביב והשנייה בראשון לציון - נסיעה של שעה וחצי בפקקים בבוקר.
חלוקת זמנים: עליה להיות שוויונית ומדורגת מרגע שניתן להלין את התינוק בבית האב.
יש לכם שאלות נוספות? כתבו למייל הורים
הכותבת היא מומחית לדיני משפחה ובעלת פירמה פרטית